مطالعه سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در دانش آموزان پایه های دورۀ دوم آموزش ابتدایی
الموضوعات :مهدی نامجومنش 1 , حسن پاشا شریفی 2 , منصوره شهریاری احمدی 3
1 - مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تخران مرکز، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: لذت تحصیلی, هیجانات تحصیلی, سنجش لذت تحصیلی, آزمون لذت تحصیلی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمونی برای سنجش لذت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم آموزش ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور، ابتدا با بهرهگیری از روش مصاحبههای باز و بسته با اعضای نمونۀ مورد مطالعه از جامعۀ هدف مؤلفهها، ملاکها و شاخصهای سنجش لذت تحصیلی استخراج شد. سپس سؤالهای ابزار بر پایۀ شاخصهای استخراج شده تدوین و برای بررسی ضریب توافق بر روی 10 معلم دورۀ دوم آموزش ابتدائی اجرا و ضریب توافق حاصل شد. فرم اولیۀ سؤالات بر روی 742 دانشآموز دختر و پسر پایههای چهارم تا ششم 5 منطقۀ جغرافیای – آموزشی شهر تهران که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. سپس با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی روایی عاملی آزمون و اعتبار آن به معنای همسانی درونی محاسبه شد. در نهایت سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در پایههای دوره دوم ابتدایی و بین دختران و پسران بررسی شد.
_||_