مطالعه سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در دانش آموزان پایه های دورۀ دوم آموزش ابتدایی
محورهای موضوعی : روان سنجیمهدی نامجومنش 1 , حسن پاشا شریفی 2 , منصوره شهریاری احمدی 3
1 - مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تخران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: لذت تحصیلی, هیجانات تحصیلی, سنجش لذت تحصیلی, آزمون لذت تحصیلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمونی برای سنجش لذت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم آموزش ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور، ابتدا با بهرهگیری از روش مصاحبههای باز و بسته با اعضای نمونۀ مورد مطالعه از جامعۀ هدف مؤلفهها، ملاکها و شاخصهای سنجش لذت تحصیلی استخراج شد. سپس سؤالهای ابزار بر پایۀ شاخصهای استخراج شده تدوین و برای بررسی ضریب توافق بر روی 10 معلم دورۀ دوم آموزش ابتدائی اجرا و ضریب توافق حاصل شد. فرم اولیۀ سؤالات بر روی 742 دانشآموز دختر و پسر پایههای چهارم تا ششم 5 منطقۀ جغرافیای – آموزشی شهر تهران که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. سپس با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی روایی عاملی آزمون و اعتبار آن به معنای همسانی درونی محاسبه شد. در نهایت سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در پایههای دوره دوم ابتدایی و بین دختران و پسران بررسی شد.
The aim of this study was to construct and normalization a test to assessment the academic enjoyment of students in the second period of primary education in Tehran. For this purpose, using the method of open and closed interviews with the members of the sample, components, criteria and indicators for assessing academic satisfaction were extracted from the target population. Then, the tool questions were compiled based on the extracted indicators and the agreement coefficient was performed on 10 teachers of the second course of primary education to study the coefficient of agreement. The initial questions form was administered to 742 boy and girl students in the fourth to sixth grades of elementary school from five geographical-educational areas of Tehran that were selected by multi-stage cluster random sampling method. Then, by performing exploratory and confirmatory factor analysis, and reliability in the sense of internal consistency. Finally, the evolution of the concept of academic enjoyment in the second period of elementary school and between girl and boy students were examined.
_||_