پیوندهای فکری مولانا با بهاء ولد، افلاطون
الموضوعات :
فاطمه حیدری
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی – واحد کرج.)
الکلمات المفتاحية: خدا, رهروی – سنخیت – عشق, موطن اولیه,
ملخص المقالة :
آدمی وارث علوم و معارف نیاکان خویش است، اما کم یافت میشود کسی که دانش مضبوط در ضمیر خود آگاه فردی و جمعی را در قالب چند ده هزار بیت سطر آشکار کند و قرنها، عام و خاص را میهمان و مجذوب اندیشههای الاهی نماید و سرودههای معنوی خود را صیقل ارواح بخواند. دریافت خاستگاه فکری مولانا به همان اندازه دشوار است که بخواهیم سرچشمة رودی را در اعماق جنگلی انبوه جست و جو کنیم، اما آن چه از ظاهر مثنوی و ورای صورت آن برمیآید مهمترین منبع تغذیه روحانی سرایندة آن، قرآن و معارف اسلامی است. برخورداری مولانا از اقبال تلمذ در محضر استادانی چون پدرش، برهانالدین محقق ترمذی، شمس تبریزی و افراد نامدار و بینام عصر خود و بهرهمندی از علوم منقول و مکتوب اعصار گذشته، مثنوی را به منشوری کثیر الوجوه مانند میکند تا باز تابانندة اندیشههای اسلامی، ایرانی، یونانی، هندی و سامی باشد. مقصود این مقاله یادآوری برخی پیوندهای فکری مولانا با بهاء ولد و افلاطون و فلوطین است که به اجمال با ذکر برخی شباهتها در موضوعات مربوط به خدا رهروی، سنخیت، عشق و موطن اولیه بیان شده است.
- قرآن کریم.
10. شیخ اشراق (1373) مجموعة مصنفات شیخ اشراق، جلد سوم تصحیح سید حسین نصر، با مقدمة هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- عطار نیشابوری، شیخ فرید الدین (1366) منطق الطیر، به تصحیح محمد جواد مشکور، تهران: انتشارات الهام، چاپ دوم.
_||_