مقایسهی تنظیم هیجانی و خودآگاهی در نوجوانان عادی و بزهکار
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
1 - گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان ،ایران.
2 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان ، ایران.
الکلمات المفتاحية: تنظیم هیجانی, خودآگاهی, بزهکاری,
ملخص المقالة :
تنظیم هیجانی فرایندی است که افراد به منظور انطباق و سازگاری خود با محیط، هیجانات خود را تغییر میدهند. یکی از عواملی که با تنظیم هیجانات مرتبط است خودآگاهی است. خودآگاهی، به معنای شناسایی دقیق موقعیت از طریق شناخت و تسلط بر احساسات، اندیشهها، انگیزهها و رفتارهای خود میباشد نتایج برخی پژوهشها حکایت از آن دارد که ممکن است نوجوانان بزهکار قادر به کنترل هیجانات خود نبوده و در مهارت خودآگاهی ضعف داشته باشند. با توجه بهاینکه، عدم مهارت در تنظیم هیجانی و خودآگاهی ممکن است با اختلالات روانی از جمله اختلال سلوک و بزهکاری همراه باشد، هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیم هیجانی و خودآگاهی در نوجوانان عادی و نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت اصفهان بود. برای این منظور طی یک پژوهش علی- مقایسهای، 130 نفر از نوجوانان بزهکار و 130 نفر از نوجوانان عادی با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و از نظر تنظیم هیجانی و خودآگاهی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که نمرات نوجوانان بزهکار در زمینهی ارزیابی شناختی و خودآگاهی شخصی و عمومی، به طور معناداری از نوجوانان عادی پایینتر بود اما، در زمینهی بازداری بیانی نمرات نوجوانان بزهکار بالاتر از نوجوانان عادی بود. باتوجه به نتاج به دست آمده، این پژوهش از وجود تفاوت در تنظیم هیجانی و خودآگاهی نوجوانان بزهکار و عادی حمایت میکند.
_||_