نمانام سازی خطمشیهای نوین در مدیریت آموزشی
الموضوعات :مرضیه کرامتی نوجه ده سادات 1 , الیاس امامیان 2
1 - گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه علوم تجربی، آموزش و پرورش استان خراسان، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: نمانام سازی, تدریس, اصول و فنون نوین تدریس, زیست شناسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نما نام¬سازی خط¬مش¬¬های نوین در مدیریت آموزشی است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربرد، به¬صورت توصیف و رویکردی ترکیبی (کمی- کیفی) است. جامعه آماری، کلیه مدرسان زیست¬شناس آموزش و پرورش شهر نیشابور در سال 1400-1399 برابر با 44 نفر بود که 12 نفر بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جمعآوري دادهها با استفاده از فرایند مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و در بخش کمی از طراحی پرسشنامه دیمتل فازی توسط محقق انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش دیمتل صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیان می¬دارد که جهت نمانامسازی خط¬مشی¬های نوین در مدیریت آموزشی (ازجمله روشها و فنون تدریس زیست¬شناسی) در سه شاخص الف) پنداره تدریس؛ ب) تجربه مدرس؛ و ج) ادراک از کیفیت مدرس شناسایی شد که در مجموع چهار بعد اصلی شامل: الف- نقاط قوت (شامل هفت شاخص)، ب- نقاط ضعف (شامل سه شاخص)، ج- فرصتها (شامل چهار شاخص) و د- تهدیدها (شامل دو شاخص) بیان گردید. تاثیر پذیرترین راهبرد، علاقه مدرس بوده و تاثیر گذارترین راهبرد آگاهی و شناخت مدرس شناسایی شد.
#ابوالقاسمی، محمود، شریفی زاده، غلامرضا، ضیغمی، مرتضی. (1402). بررسی کاربرد روش های نوین تدریس در آموزش علوم پزشکی، مجله سلامت و بهداشت، دوره14، شماره 3، 355-335. Doi: 10.61186/j.health.14.3.335 #
# امیدیان، مرتضی، جابری، ایوب، شهنی ییلاق، منیجه. (1398). رابطه علی جو مدرسه و امکانات آموزشی با التزام شغلی به صورت مستقیم و با میانجی هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت معلمان شهرستان رامشیز. علوم تربیتی، دوره 26، شماره 2، 89-108. Doi: https://doi.org/10.22055/edus.2019.28622.2759 #
# جعفری کمانگر، فاطمه، احسانی تیلمی، سلمی. (۱۳۹۹). ارزیابی کیفیت اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره ۲۵. ۲89-۲61. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.12.6 #
#حاتمی، جواد، غلامی کوتنایی، کوروش، وطن دوست لاله، ناهیده. (1391) . تاثیر نگرش والدین بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، نشریه نامه آموزش عالی، دوره 5، شماره 18، 88-67. https://journal.sanjesh.org/article_15125.html#
#حسنی، حسین, جهاندیده، جواد. (1394). بررسی تاثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, دوره 12، شماره 1، 150-139. #Doi: 10.22070/2.6.139
#خسروی، رحمت اله. (۱۴۰۰). کاوشی بر تاثیر برنامه مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان در بهسازی حرفه ای مهارت آموزان ماده ۲۸. نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، شماره ۲۳. 101-69. Doi: 20.1001.1.25382241.1400.12.23.4.#
#داوری، علی و رضازاده، آرش. (1398). «مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.#
#رئیسی سرتشنیزی، مجتبی، غضنفری، احمد، احمدی، رضا و شریفی، طیبه. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم آموزی در درس علوم بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره9، شماره1، 136-125. Doi: 10.22034/ijes.2022.555686.132 #
#رضوی، منصور، محمدی، غنی، دبیران، سهیلا. (۱۳۹۱). میزان آگاهی و بهکارگیری روشهای تدریس در اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره ۱۲، شماره 8، ۵97-۵89. https://ijme.mui.ac.ir/article-1-2108-fa.html#
#زارع، سمیه، جاهدی، سهیلا، موسوی، سیدیعقوب ، عجمی بافرانی، بشیر. (۱۳۹۶). ارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان استان فارس. آموزش پژوهی، شماره۱۱، ۱20-۱03.. https://journals.cfu.ac.ir/article_624.html #
#زینلی، بهروز، تاجیک اسماعیلی، سمیه، نیرومند، لیلا و مظفری، افسانه. (1399). نقش شیوه های نوین آموزشی در ارتباطات تعاملی معلم و دانش¬آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 9، شماره 4، 213 – 193. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.9.3 #
#سیف، علی اکبر. ( 1398 ). روانشناسی پرورشی نوین (آموزش و یادگیری). تهران: انتشارات دوران .#
#سیفی، نورالدین، عبادی، سامان و احمدنژاد، محمد. (1395). بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل موثر بر انگیزه معلمان زبان انگلیسی ایرانی، تدریس پژوهی، دوره 4، شماره 1، 119-93. #Doi: 20.1001.1.24765686.1395.4.1.5.2
#شریف زاده، محمد، عبدالله زاده، غلامحسین، عباسی، لقمان و شریفی، مهنوش. ( 1398 ). الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی . پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 11، شماره 48، 123 -104. Doi: 10.22092/JAEAR.2019.125796.1612 #
#صابري، مهدیه، محتشمي، جمیله، حيدري خياط، نسترن، رسولي، مریم. (۱۳۹۵). پيامدهاي آموزشي رويكردهاي نوين تدريس در آموزش باليني پرستاري. فصلنامه پیشرفت در پرستاری و مامایی، ۱۵. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:185216921 #
# صفوی، امان الله. (1396 ). روشها و فنون الگوی تدریس. تهران: انتشارات سمت.#
# عارفی، محبوبه، فتحی واجارگاه، کوروش، نادری، رحیم. (۱۳۸۸). دانش نظری و مهارتهای حرف های معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، دوره ۸، شماره 30، ۳۱.https://www.sid.ir/paper/75441/fa. #
# قهرمانی قاجار، سوسن؛ جووری، بهنوش و وکیلی، سمیه. (1395 )." خط مشی گذاری برای مراکز آموزش عالی"، همایش علمی-پژوهشی دانشگاه محور توسعه، دانشگاه پیام نور.#
# کرسول، جان دبلیو (2018)، رویکردهای کمی و کیفی (ترکیبی)، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس (1402)، تهران: انتشارات جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی.#
# مجدم، محمد، خوش نشین، زهره، قاسم تبار، سیدعبدالله ، نجفی، علی. (1400). امکان سنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان. فناوری آموزش، دوره 15، شماره 4، 695-۷۰۶. https://doi.org/10.22061/tej.2021.6466.2402 #
# محمدپور، علی و میرزاپور باباجان، اکبر. (1394). تجزیه و تحلیل معیارها ى پرتفوى با استفاده از تکنیک دیمتل فازى. مجله مهندسی مالی و مدیریت اورا ق بهادار. دوره 6، شماره 23، 139 - 119. https://www.sid.ir/paper/197615/fa#
# مؤمنی، حسن، سپیدنامه، بهروز، حسنپورامینه، زهرا. (1399). عوامل مؤثر در به کارگیری روشهای نوین تدریس در بین معلّمان زن استان ایلام. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره 13، شماره 1، 27-13. https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43777 #
# منوریان، عباس، صفویه، جواد، آقاخانی، نرگس و رضایینور، جلال. ( 1396 ). بررسی عوامل مؤثر در تدوین راهبرد نمانام سازی دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش، دوره 11، شماره2، 148 – 133. https://doi.org/10.22061/tej.2017.633 #
# محققیان، شهناز، احمدی، غلامرضا و سعادتمند، زهره. ( 1391 ). شناخت و کاربرد الگوهای نوین تدریس در میان اساتید گروه علوم انسانی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره 9، شماره 8. 59 - 48 . . https://www.sid.ir/paper/127254/fa #
# مرتضوی زاده, حشمت الله، نصر اصفهانی، احمدرضا. (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. نشریه پژوهشهای تربیتی، دوره 4، شماره 34، 74-60. Doi: 10.52547/erj.4.34.60 #
# ملایی توانی، زینب. (1391). تدوین استراتژ ی آموزش دانشگاه محیط زیست کرج بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد. https://elmnet.ir/doc/10516530-3206 #
# مهرپور، سعید، میرسنجری، زهراسادات. (1395). بررسی ظهور خصوصیات تخصص در تدریس در میان معلمان و اساتید تازه کار و با تجربه در دبیرستان و دانشگاه در ایران. مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی دانشگاه تبریز، دوره 8، شماره 18، 198-167. https://elt.tabrizu.ac.ir/article_17261.html#
# Pinar، M.، Trapp، P.، Girard، T.، & Boyt، T. E. (2011). Utilizing the brand ecosystem framework in designing branding strategies for higher
education. Journal of Educational Management، 25(7). 724-739.DOI:10.1108/09513541111172126
# Sangra، A. Gonjalez، s. (2010). The role in formation and communicat technology in improring teching and learning processes in primary secondary school. Journal of alt j .18 (3)207-220.DOI:10.3402/rlt. v18i3.10764
# Srivastava E، ، Agarwal., N. (2012). Evaluation of Training Program-me. International. Journal of Applied Research & Studies. 1(3).http://www.hgsitebuilder.com/files/writeable/uploads/hostgator427959/file/ijars250.pdf
# Tara Kini, Anne Podolsky (2016). Does Teaching Experience Increase Teacher Effectiveness? A Review of the Research (DOI:10.1108/JPCC-12-2018-0032