نمانام سازی خطمشیهای نوین در مدیریت آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی،مدیریت تطبیقی و توسعهمرضیه کرامتی نوجه ده سادات 1 , الیاس امامیان 2
1 - گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه علوم تجربی، آموزش و پرورش استان خراسان، نیشابور، ایران
کلید واژه: نمانام سازی, تدریس, اصول و فنون نوین تدریس, زیست شناسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف نما نام¬سازی خط¬مش¬¬های نوین در مدیریت آموزشی است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربرد، به¬صورت توصیف و رویکردی ترکیبی (کمی- کیفی) است. جامعه آماری، کلیه مدرسان زیست¬شناس آموزش و پرورش شهر نیشابور در سال 1400-1399 برابر با 44 نفر بود که 12 نفر بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جمعآوري دادهها با استفاده از فرایند مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و در بخش کمی از طراحی پرسشنامه دیمتل فازی توسط محقق انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش دیمتل صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیان می¬دارد که جهت نمانامسازی خط¬مشی¬های نوین در مدیریت آموزشی (ازجمله روشها و فنون تدریس زیست¬شناسی) در سه شاخص الف) پنداره تدریس؛ ب) تجربه مدرس؛ و ج) ادراک از کیفیت مدرس شناسایی شد که در مجموع چهار بعد اصلی شامل: الف- نقاط قوت (شامل هفت شاخص)، ب- نقاط ضعف (شامل سه شاخص)، ج- فرصتها (شامل چهار شاخص) و د- تهدیدها (شامل دو شاخص) بیان گردید. تاثیر پذیرترین راهبرد، علاقه مدرس بوده و تاثیر گذارترین راهبرد آگاهی و شناخت مدرس شناسایی شد.
The current research has been done with the aim of Identifying and prioritizing effective factors on the branding of new course in educational management. This research is based on the purpose, applied, descriptive and a combined (quantitative-qualitative) approach. The statistical population of all biology teachers in Neyshabur city in 2020-2021was equal to 44 people, of which 12 people were selected based on the purposeful and snowball sampling method. The data collection was done by the researcher using a semi-structured interview process and in a quantitative part of the design of the Dematel-Fuzzy questionnaire. Data analysis was done using Dematel method. The findings of the research state that in order to name the strategies of teaching principles and techniques in the biology course, three indicators a) concept of teaching; b) teacher experience; and c) the perception of the teacher's quality was identified, which includes four main dimensions: a- Strengths (including seven indicators), b- Weaknesses (including 3 indicators), c- Opportunities (including four indicators) and d- Threats (including two indicators) were stated. The most effective strategy was teacher's interest and the most effective strategy was identified as teacher's awareness and recognition.
#ابوالقاسمی، محمود، شریفی زاده، غلامرضا، ضیغمی، مرتضی. (1402). بررسی کاربرد روش های نوین تدریس در آموزش علوم پزشکی، مجله سلامت و بهداشت، دوره14، شماره 3، 355-335. Doi: 10.61186/j.health.14.3.335 #
# امیدیان، مرتضی، جابری، ایوب، شهنی ییلاق، منیجه. (1398). رابطه علی جو مدرسه و امکانات آموزشی با التزام شغلی به صورت مستقیم و با میانجی هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت معلمان شهرستان رامشیز. علوم تربیتی، دوره 26، شماره 2، 89-108. Doi: https://doi.org/10.22055/edus.2019.28622.2759 #
# جعفری کمانگر، فاطمه، احسانی تیلمی، سلمی. (۱۳۹۹). ارزیابی کیفیت اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره ۲۵. ۲89-۲61. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.12.6 #
#حاتمی، جواد، غلامی کوتنایی، کوروش، وطن دوست لاله، ناهیده. (1391) . تاثیر نگرش والدین بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، نشریه نامه آموزش عالی، دوره 5، شماره 18، 88-67. https://journal.sanjesh.org/article_15125.html#
#حسنی، حسین, جهاندیده، جواد. (1394). بررسی تاثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, دوره 12، شماره 1، 150-139. #Doi: 10.22070/2.6.139
#خسروی، رحمت اله. (۱۴۰۰). کاوشی بر تاثیر برنامه مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان در بهسازی حرفه ای مهارت آموزان ماده ۲۸. نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، شماره ۲۳. 101-69. Doi: 20.1001.1.25382241.1400.12.23.4.#
#داوری، علی و رضازاده، آرش. (1398). «مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.#
#رئیسی سرتشنیزی، مجتبی، غضنفری، احمد، احمدی، رضا و شریفی، طیبه. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم آموزی در درس علوم بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره9، شماره1، 136-125. Doi: 10.22034/ijes.2022.555686.132 #
#رضوی، منصور، محمدی، غنی، دبیران، سهیلا. (۱۳۹۱). میزان آگاهی و بهکارگیری روشهای تدریس در اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره ۱۲، شماره 8، ۵97-۵89. https://ijme.mui.ac.ir/article-1-2108-fa.html#
#زارع، سمیه، جاهدی، سهیلا، موسوی، سیدیعقوب ، عجمی بافرانی، بشیر. (۱۳۹۶). ارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان استان فارس. آموزش پژوهی، شماره۱۱، ۱20-۱03.. https://journals.cfu.ac.ir/article_624.html #
#زینلی، بهروز، تاجیک اسماعیلی، سمیه، نیرومند، لیلا و مظفری، افسانه. (1399). نقش شیوه های نوین آموزشی در ارتباطات تعاملی معلم و دانش¬آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 9، شماره 4، 213 – 193. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.9.3 #
#سیف، علی اکبر. ( 1398 ). روانشناسی پرورشی نوین (آموزش و یادگیری). تهران: انتشارات دوران .#
#سیفی، نورالدین، عبادی، سامان و احمدنژاد، محمد. (1395). بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل موثر بر انگیزه معلمان زبان انگلیسی ایرانی، تدریس پژوهی، دوره 4، شماره 1، 119-93. #Doi: 20.1001.1.24765686.1395.4.1.5.2
#شریف زاده، محمد، عبدالله زاده، غلامحسین، عباسی، لقمان و شریفی، مهنوش. ( 1398 ). الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی . پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 11، شماره 48، 123 -104. Doi: 10.22092/JAEAR.2019.125796.1612 #
#صابري، مهدیه، محتشمي، جمیله، حيدري خياط، نسترن، رسولي، مریم. (۱۳۹۵). پيامدهاي آموزشي رويكردهاي نوين تدريس در آموزش باليني پرستاري. فصلنامه پیشرفت در پرستاری و مامایی، ۱۵. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:185216921 #
# صفوی، امان الله. (1396 ). روشها و فنون الگوی تدریس. تهران: انتشارات سمت.#
# عارفی، محبوبه، فتحی واجارگاه، کوروش، نادری، رحیم. (۱۳۸۸). دانش نظری و مهارتهای حرف های معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، دوره ۸، شماره 30، ۳۱.https://www.sid.ir/paper/75441/fa. #
# قهرمانی قاجار، سوسن؛ جووری، بهنوش و وکیلی، سمیه. (1395 )." خط مشی گذاری برای مراکز آموزش عالی"، همایش علمی-پژوهشی دانشگاه محور توسعه، دانشگاه پیام نور.#
# کرسول، جان دبلیو (2018)، رویکردهای کمی و کیفی (ترکیبی)، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس (1402)، تهران: انتشارات جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی.#
# مجدم، محمد، خوش نشین، زهره، قاسم تبار، سیدعبدالله ، نجفی، علی. (1400). امکان سنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان. فناوری آموزش، دوره 15، شماره 4، 695-۷۰۶. https://doi.org/10.22061/tej.2021.6466.2402 #
# محمدپور، علی و میرزاپور باباجان، اکبر. (1394). تجزیه و تحلیل معیارها ى پرتفوى با استفاده از تکنیک دیمتل فازى. مجله مهندسی مالی و مدیریت اورا ق بهادار. دوره 6، شماره 23، 139 - 119. https://www.sid.ir/paper/197615/fa#
# مؤمنی، حسن، سپیدنامه، بهروز، حسنپورامینه، زهرا. (1399). عوامل مؤثر در به کارگیری روشهای نوین تدریس در بین معلّمان زن استان ایلام. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره 13، شماره 1، 27-13. https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43777 #
# منوریان، عباس، صفویه، جواد، آقاخانی، نرگس و رضایینور، جلال. ( 1396 ). بررسی عوامل مؤثر در تدوین راهبرد نمانام سازی دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش، دوره 11، شماره2، 148 – 133. https://doi.org/10.22061/tej.2017.633 #
# محققیان، شهناز، احمدی، غلامرضا و سعادتمند، زهره. ( 1391 ). شناخت و کاربرد الگوهای نوین تدریس در میان اساتید گروه علوم انسانی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره 9، شماره 8. 59 - 48 . . https://www.sid.ir/paper/127254/fa #
# مرتضوی زاده, حشمت الله، نصر اصفهانی، احمدرضا. (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. نشریه پژوهشهای تربیتی، دوره 4، شماره 34، 74-60. Doi: 10.52547/erj.4.34.60 #
# ملایی توانی، زینب. (1391). تدوین استراتژ ی آموزش دانشگاه محیط زیست کرج بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد. https://elmnet.ir/doc/10516530-3206 #
# مهرپور، سعید، میرسنجری، زهراسادات. (1395). بررسی ظهور خصوصیات تخصص در تدریس در میان معلمان و اساتید تازه کار و با تجربه در دبیرستان و دانشگاه در ایران. مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی دانشگاه تبریز، دوره 8، شماره 18، 198-167. https://elt.tabrizu.ac.ir/article_17261.html#
# Pinar، M.، Trapp، P.، Girard، T.، & Boyt، T. E. (2011). Utilizing the brand ecosystem framework in designing branding strategies for higher
education. Journal of Educational Management، 25(7). 724-739.DOI:10.1108/09513541111172126
# Sangra، A. Gonjalez، s. (2010). The role in formation and communicat technology in improring teching and learning processes in primary secondary school. Journal of alt j .18 (3)207-220.DOI:10.3402/rlt. v18i3.10764
# Srivastava E، ، Agarwal., N. (2012). Evaluation of Training Program-me. International. Journal of Applied Research & Studies. 1(3).http://www.hgsitebuilder.com/files/writeable/uploads/hostgator427959/file/ijars250.pdf
# Tara Kini, Anne Podolsky (2016). Does Teaching Experience Increase Teacher Effectiveness? A Review of the Research (DOI:10.1108/JPCC-12-2018-0032