اثر ذهن آگاهی و هوش هیجانی معلمان ورزش ابتدایی بر کیفیت روابط معلم و دانشآموز
الموضوعات :
1 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
2 - دانشجوی ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, هوش هیجانی, روابط معلم-دانشآموز, گلستان.,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر ذهن آگاهی و هوش هیجانی معلمان ورزش ابتدایی بر کیفیت روابط معلم و دانشآموز انجام شد.
روششناسی: این مطالعه کاربردی بوده و اجرای آن با استفاده از روش تحقیق پیمایشی محقق شد. در همین راستا، با توزیع پرسشنامه بین نمونه تحقیق و تحلیل دادههای به دست آمده آزمون فرضیهها انجام گردید. تمامی معلمان ورزش ابتدایی آقا و خانم استان گلستان شکل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند. تعداد کل این معلمان 321 نفر بوده که 173 نفر از این تعداد مرد و 148 نفر باقیمانده زن میباشد. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد نمونه مورد نیاز برای این پژوهش 176 معلم ورزش برآورد شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای استفاده شد. ابزار اندازهگیری متغیرها در این تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد ذهن آگاهی (پراتسچر و همکاران، 2022)، هوش هیجانی (لارنر و همکاران، 2018) و کیفیت روابط بین معلمان ورزش (پیانتا و همکاران، 2012) بود که هر سه پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین شده بودند. تحلیل دادههای به دست آمده به شکل توصیفی و استنباطی توسط برنامههای آماری SPSS و Smart PLS انجام شد. از آزمون سوبل برای بررسی نقش میانجی متغیر هوش هیجانی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بخش استنباطی نشان داد ذهن آگاهی معلمان ورزش ابتدایی بر کیفیت روابط معلم و دانشآموز اثر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نتایج مشخص نمود اثر هوش هیجانی معلمان ورزش ابتدایی بر کیفیت روابط معلم و دانشآموز مثبت و معنیدار است. در نهایت اثر مثبت و معنیدار ذهن آگاهی با نقش میانجی هوش هیجانی معلمان ورزش ابتدایی بر کیفیت روابط معلم و دانشآموز تأیید شد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری نمود که ذهن آگاهی و هوش هیجانی معلمان ورزش ابتدایی میتوانند کیفیت روابط آنها را با دانشآموزان افزایش دهند. پیشنهاد میشود مدیران مدارس کارگاهها و جلسات آموزشی در مورد ذهن آگاهی برای معلمان ورزش ترتیب دهند تا آنها در مورد مزایای ذهن آگاهی و نحوه گنجاندن شیوههای ذهن آگاهی در برنامههای روزانه خود بیاموزند.
Al Jaberi, A.T., Khadeegha, A., & Othman A.K. (2024). An investigation into the impact of teachers’ emotional intelligence on students’ satisfaction of their academic achievement. Social Sciences, 13(2), 244-262. https://doi.org/10.3390/socsci13050244
Azadeh, S.A., & Mahmoodi, R. (2020). Identification the problems of teacher-student relationships from the viewpoints of primary school teachers: A phenomenology study. Journal of Teaching Research, 8(3), 45-74. (In Persian) https://dor. 20.1001.1.24765686.1399.8.3.3.2
Brown, K.W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
Chamizo-Nieto, M.T., Arrivillaga, C., Rey, L., & Extremera, N. (2021). The role of emotional intelligence, the teacher-student relationship, and flourishing on academic performance in adolescents: A moderated mediation study. Frontiers Psychology, 12, 695067. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.695067
Claessens, L.C.A., Tartwijk, J.V., Van der Want, A.C., Pennings, H.J.M., Verloop, N., Den Brok, P.J., & Wubbels, T. (2017). Positive teacher–student relationships go beyond the classroom, problematic ones stay inside. The Journal of Educational Research, 110(5), 478-493. https://doi.org.10.1080/00220671.2015.1129595
Cui, L. (2022). The role of teacher–student relationships in predicting teachers’ occupational wellbeing, emotional exhaustion, and enthusiasm. Frontiers Psychology, 13, 896813. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.896813
Dunne, M.L. (2020). The influence of mindfulness on teacher-student relationships, classroom climate, and school culture: secondary educators’ perspectives. A Dissertation Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education, Saint John's University, New York. https://scholar.stjohns.edu/theses_dissertations/179?utm_source=scholar.stjohns.edu%2Ftheses_dissertations%2F179&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
Engels, M.C., Spilt, J., Denies, K., & Verschueren, K. (2021). The role of affective teacher-student relationships in adolescents’ school engagement and achievement trajectories. Learning and Instruction, 75, 101485. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101485
Fabris, M.A., Lin, S., & Longobardi, C. (2023). A cross-cultural comparison of teacher-student relationship quality in Chinese and Italian teachers and students. Journal of School Psychology, 99, 101227. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2023.101227
Ghasemi, F. (2022). Exploring middle school teachers’ perceptions of factors affecting the teacher–student relationships. Educational Research for Policy and Practice, 21, 201–216. https://doi.org/10.1007/s10671-021-09300-1
Henry, A., & Torsen, C. (2018). Teacher–student relationships and L2 motivation. The Modern Language Journal, 102, 218–241. https://doi.org/10.1111/modl.12446
Hill, C. L., & Updegraff, J.A. (2012). Mindfulness and its relationship to emotional regulation. Emotion, 12, 81–90. https://doi.org/10.1037/a0026355
Howe, C., Hennessy, S., Mercer, N., Vrikki, M., & Wheatley, L. (2019). Teacher–student dialogue during classroom teaching: does it really impact on student outcomes? Journal of the Learning Sciences, 28, 462–512. https://doi/org/10.1080/10508406.2019.1573730
Karimzade, M., & Abdollahpour, M.A. (2022). The relationship between mindfulness and life satisfaction in teachers: A mediating role of coping styles in coping with the Corona Epidemic. Journal of Research in Educational System, 15(55), 98-109. (In Persian) https://20.1001.1.23831324.1400.15.55.8.6
Keramati, M., Rahmani, M., & Alizadeh Mosavi, E. (2019). Investigating the effectiveness of mindfulness training on self-efficacy and morale of female teachers in Mashhad city. Psychological Models and Methods, 10(36), 165-176. (In Persian) htpps://20.1001.1.22285516.1398.10.36.9.6
Li, X., Bergin, C., & Olsen, A.A. (2022). Positive teacher-student relationships may lead to better teaching. Learning and Instruction, 80, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101581
Li, Y., & Zhang, L. (2024). Exploring the relationships among teacher–student dynamics, learning enjoyment, and burnout in EFL students: the role of emotional intelligence. Frontiers Psychology, 14, 1329400. https://doi.org.10.3389/fpsyg.2023.1329400/full
Locke, E.A. (2005). Why emotional intelligence is an invalid concept. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 425–31. https://doi.org/10.1002/job.318
Longobardi, C., Settanni, M., Berchiatti, M., Mastrokoukou, S., & Marengo, D. (2023). Teachers’ sentiment about physical appearance of primary school students: associations with student–teacher relationship quality and student popularity among classroom peers. Frontiers Education, 26, 383–403. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1211403
Luken, M., & Sammons, A. (2016). Systematic review of mindfulness practice for reducing job burnout. American Journal of Occupational Therapy, 70, 1-10. https://doi.org.10.5014/ajot.2016.016956
MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150–186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
Meng, Y. (2021). Fostering EFL/ESL students' state motivation: the role of teacher-student rapport. Frontiers Psychology, 12, 754797. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.754797
Poling, D.V., Van Loan, C.L., Garwood, J.D., Zhang, S., & Riddle, D. (2022). Enhancing teacher-student relationship quality: A narrative review of school-based interventions. Educational Research Review, 37, 100459. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100459
Pozo-Rico, T., & Sandoval, I. (2020). Can academic achievement in primary school students be improved through teacher training on emotional intelligence as a key academic competency? Frontiers Psychology, 10, 2976. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02976
Sandilos, L. E., Goble, P., Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2018). Does professional development reduce the influence of teacher stress on teacher-child interactions in pre-kindergarten classrooms? Early Childhood Research Quarterly, 42, 280–290. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.10.009
Shapiro, S. L., Lyons, K. E., Miller, R. C., Butler, B., Vieten, C., & Zelazo, P.D. (2014). Contemplation in the classroom: A new direction for improving childhood education. Educational Psychology Review, 27, 1-30. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9265-3
Valente, S., & Lourenço, A.A. (2020). Conflict in the classroom: How teachers’ emotional intelligence influences conflict management. Frontiers Education, 5(5), 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00005
Walton, G.M., Cohen, G.L., Cwir, D., & Spencer, S.J. (2012). Mere belonging: the power of social connections. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 513–532. https://doi.org/10.1037/a0025731
Wang, M.T., & Eccles, J.S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: a longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning Instruction, 28, 12–23. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.002
Wang, X. (2023). Exploring positive teacher-student relationships: the synergy of teacher mindfulness and emotional intelligence. Frontiers Psychology, 14, 1301786