طراحی مدل بازاریابی روشنگرانه در صنعت نساجی کشور ایران
حسن یلمه ها
1
(
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
)
زهرا دشت لعلی
2
(
استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران (نویسنده مسئول)
)
محمد رضا دلوی
3
(
دانشیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
)
الکلمات المفتاحية: بازاریابی روشنگرانه, صنعت نساجی ایران, داده بنیاد, بازاریابی,
ملخص المقالة :
بازاریابی روشنگرانه به زبان ساده به جامعه عنوان میکند که به همان اندازه که سود برای مجموعه مهم است جامعه هم مهم و ارزشمند میباشد. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی بومی برای بازاریابی روشنگرانه در صنعت نساجی کشور میباشد. پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی میباشد. شیوه ی گردآوری داده ها بهصورت ترکیبی از کتابخانه ای و میدانی میباشد. به منظور تحلیل داده ها از روش داده بنیاد و راهبرد اشتراوس و کوربین و نرم افزار مکس کیودا2020 استفاده شده است. جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بهره برده شد و جامعه پژوهش شامل کلیه فعالان صنعت نساجی کشور ایران و خبرگان دانشگاهی این صنعت میباشد که از روش نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری به منظور پایان مصاحبه ها استفاده گردید. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش از اصل قابلیت اعتماد استفاده شده است. با انجام تحلیل دادهها مقوله های عوامل زیست محیطی، عوامل دولتی و قانونی وعوامل علی ;مشتری مداری، کیفیت، فناوری،فرایند تولیدومقوله های فرعی مقوله محوری و نیز آگاهی سرمایه انسانی، بروکراسیها و قوانین،وعوامل زمینه ای وعوامل اجتماعی، انسانی و...شرایط مداخله گرو راهبردها شامل بازاریابی پایدار، هلدینگ محوری و... و پیامدهای افزایش ارزش طول عمر مشتری، بقا و سودآوری، افزایش کیفیت محصول، ارتقا تعهد کارکنان، ایجاد پویایی، بهروزرسانی تجهیزات، افزایش سطح صنعت، حمایت از منافع جامعه و بهبود تصویر برند میشوند.
Mofokeng TE. 2020. Switching costs, customer satisfaction, and their impact on marketing ethics of medical schemes in South Africa: An enlightened marketing perspective. Mofokeng, Cogent Business & Management,7(1):1811000. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1811000
Kitsios, F., & Kamariotou, M. 2020. Mapping new service development: A review and synthesis of literature. The Service Industries Journal, 40(9-10), 682- 704. https://doi.org/10.1080/02642069.2018.1561876
Almadhee J. 2023. The role of Enlightened marketing in achieving customer delight (An exploratory study of a sample of private banks in the province of Baghdad). Al Kut Journal of Economics and Administrative sciences. Volume 15, Issue 46, Pages 21-38. https://doi.org/10.33095/jeas.v26i122.1997