عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته در ایران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
حسین محمدی
1
(استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد.)
فاطمه سخی هانی
2
(کارشناس ارشد اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد)
الکلمات المفتاحية: GARCH, عرضه صادرات پسته, فرآیند خود توضیح با وقفههای گسترده (ARDL), نوسانات قیمت پسته, الگوی تصحیح خطا (ECM),
ملخص المقالة :
پسته یکی از مهمترین محصولات صادراتی در بخش کشاورزی ایران است که صادرات آن تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله نوسانات قیمت پسته قرار داشته است. این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر عرضه صادرات پسته با تاکید بر نوسانات قیمت های نسبی پرداخته است. برای دستیابی به این هدف چندین مدل GARCH متقارن و نامتقارن برای بررسی اثر نوسانات قیمت بر عرضه صادرات پسته برآورد شده و معادله تابع عرضه صادرات با فرم لگاریتم خطی با استفاده از فرآیند خود توضیح با وقفههای گسترده (ARDL)و مدل تصحیح خطا (ECM) جهت بررسی وجود رابطه کوتاهمدت و بلندمدت بین متغیرهای مدل، بررسی شده است. دادههای تحقیق بهصورت سری زمانی سالانه طی دوره 1360-1389 جمع آوری شده است. نتایج تجربی نشان میدهد که مناسبترین مدل برای بررسی نوسانات قیمت بر عرضه صادرات محصول پسته، مدل EGARCH است که در آن نوسانات قیمتهای نسبی پسته در کوتاهمدت و بلندمدت دارای اثر منفی، معنیدار و نامتقارن بر عرضه صادرات پسته است. سایر متغیرهای تحقیق یعنی تولید داخلی پسته، درآمد حاصل از صادرات نفت و نرخ واقعی ارز نیز دارای علامت مورد انتظار بر عرضه صادرات پسته میباشند. پیشنهاد میشود که در تدوین سیاستهای تجاری محصول پسته به روند قیمتهای نسبی و نوسانات آن نیز توجه شود و همچنین تا حد امکان از بروز شوک های منفی در عرضه صادرات پسته اجتناب گردد.
طبقهبندی JEL : F18, Q17
_||_