اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص
الموضوعات :
آزاده صادقیان
1
,
سعید وزیری
2
,
محمد حسین فلاح
3
1 - دانشجو دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - استادیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
3 - دانشیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 01 الأربعاء , رجب, 1443
تاريخ التأكيد : 10 الجمعة , ربيع الثاني, 1444
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
"خودکارآمدی",
"دانشآموز",
"کمال گرا",
"کمالگرایی",
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابعاد کمالگرایی بر رشد خودکارآمدی در دانشآموزان مدارس خاص انجام شد.
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر کمالگرا مراجعه کننده به مرکز مشاوره امام حسین یزد، مشغول به تحصیل در مدارس خاص بود. 120 نفر
دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند ساده و در دسترس انتخاب شدند. به این ترتیب محقق 24 نفر از دانشآموزان دختر کمالگرا را به طور تصادفی انتخاب کرد بعد در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند گروه آزمایش آموزش ابعاد کمالگرایی مبتنی بر تجربهزیسته دانشآموزان کمالگرا را طی 9 جلسه دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش در دو سطح توصیفی و سطح استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی برتجارب زیسته دانش آموزان کمالگرا بر متغییر وابسته خودکارآمدی اثرگذاری معنادار داشته است. همچنین برنامه مداخلهای ویژه کمالگرایان بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان تأثیر داشته است در تبیین این نتایج از آنجایی که برنامه آموزشی تدوین شده در این تحقیق براساس تجربههای واقعی دانشآموزان کمالگرا بوده ( مرحله اول کیفی تحقیق ) و به طور اختصاصی برای دانشآموزان کمالگرا تدوین شده و ویژگیهای روانسنجی برنامه توسط متخصصان این زمینه تایید شده و به نحوی به مسائل تحصیلی و مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان کمال گرا پرداخته است، بنابراین بر خودکارآمدی از اثربخشی لازم برخوردار بوده است.
المصادر:
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NewYork: Freeman.
Seyed Mohammadi, Y. (1998). (In translation) Personality theories. Schultz, Devon and Schultz Sydney Allen. 45rd Ed. Tehran: 45 - 47. [Persian]
Mc Quade, C.M. (2009). An investigation of the relationships among performance anxiety, perfectionism, optimism, and self-efficacy in student performers: Fordham University.
(2009). Perfectionism, self-efficacy, and depression: Preliminary analysis of the Japanese version of the almost perfect scale–revised. Psychological Reports.104(3):896-8.
Mohammadzade, A., Kheirihelagh, A., & Vahidi, M., (2017). COMPARISON OF PERFECTIONISM COMPONENTS AMONG PATIENTS WITH OBSESSIVE -COMPULSIVE, MAJOR DEPRESSION DISORDERS, AND NORMAL PEOPLE. JOURNAL OF FASA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES;6(4): [Persian]
Gnilka, P.B., Broda, M.D., (2019). Group SfSW. Multidimensional perfectionism, depression, and anxiety: Tests of a social support mediation model. Personality and Individual Differences.139:295-300.
Egan, S.J., Wade, T.D., Shafran, R., & Antony, M.M. (2016). Cognitive-behavioral treatment of perfectionism: Guilford Publications;
Sadeghiyan, A. (2021). Perception of lived experiences of the dimensions of perfectionism in order to develop an educational package and its effectiveness on the growth of self-efficacy in students of special schools. Yazd: Yazd Branch of Azad University; [Persian]
Timur Ghasemi, F., (2017). Predicting the dimensions of mothers' perfectionism in relation to their children's self-efficacy and responsibility. [MD thesis]. Al-Zahra University. [Persian]
Hill, R.W., Huelsman, T.J., furr,R.M., kibler, J., Vicente, B.B., & Kennedy, C. (2004). A New Measure of Perfectionism: The Perfectionism Inventory. Jornal of Personality Assessment, 82(1),80-89.
Samaee, S., (2011). Validation, validation and softening of Hill's list of perfectionism.[MD thesis].Shahid Beheshti University. [Persian]
Jamshidy, B., Hosseinchari, M., Haghighat, Sh., Razmi, M. R. (2009).Validation of new measure of perfectionism. Journal of Behavioral Sciences. 3(1):35-43. [Persian]
Hooman, H.A. (2017). A practical guide to qualitative research. 6nd ed. Tehran: Samt Press . 25-42. [Persian]
Monesan, A.A. (2017). The effect of teaching cognitive and behavioral strategies on students' negative perfectionism and self-efficacy. The First International Conference on Innovation and Research in Educational Sciences, Management and Psychology, Tehran.;24-36. [Persian]
Hong, F., Tarullo, A.R., Mercurio, A.E., Liu, S., Cai, Q., Malley-Morrison, K. (2018). Childhood maltreatment and perceived stressin young adults: The role of emotion regulation strategies, self-efficacy, and resilience. Child Abuse & Neglect.86:136-46.
Luberto, C.M., Cotton, S., McLeish, A.C., Mingione, C.J., O’Bryan, E.M. (2014). Mindfulness skills and emotion regulation: The mediating role of coping self-efficacy. Mindfulness.5(4):373-80.
Manavipour D, Saeedian Y. The role of self-compassion and control belief about learning in university students' self-efficacy. Journal of Contextual Behavioral Science. 2016;5(2):121-6. [Persian]
Jazaieri, H., McGonigal, K., Jinpa, T., Doty, J.R., Gross, J.J., Goldin, P.R. (2014). A randomized controlled trial of compassion cultivation training: Effects on mindfulness, affect, and emotion regulation. Motivation and Emotion. 38(1):23-35.
Senderey, E. & Papps, F.A. (2020). The Relationship of Perfectionism to Mindfulness-Based Self-Efficacy, Distress, and Procrastination. eduInnovations in a Changing World 1-37.
Narimani, M., Salehi, M., & Kazemi, N. (2016). The effectiveness of dialectical behavior therapy on stress reduction and increasing self-efficacy among nurses. Journal of health and care.17(4):270-80. [Persian]
Cavicchioli, M., Movalli, M., Ramella, P., Vassena, G., Prudenziati, F., Maffei, C. (2020). Feasibility of dialectical behavior therapy skills training as an outpatient program in treating alcohol use disorder: The role of difficulties with emotion regulation and experiential avoidance. Addiction Research & Theory.28(2):103-15.
Midkiff, M.F., Lindsey, C.R., Meadows, E.A. (2018). The role of coping self-efficacy in emotion regulation and frequency of NSSIin young adult college students. Cogent Psychology. 5(1):15-27.
Osenk, I., Williamson, P., & Wade, T. D. (2020). Does perfectionism or pursuit of excellence contribute to successful learning? A meta-analytic review. American Psychological association.
Jaworski, M. Panczyk, M., Leńczuk-Gruba,A., Nowacka, A., (2020).New trend of authentic leadership skills in nursing education: The key role of perfectionism and selfefficacy.
Akif karaman, M., Cavazos, J. & Esici, H. (2020). Middle school students’ academic motivation in Turkey: Levels of perfectionism and self-efficacy. Middle school Journal, 51, 35-45.
Shabankareh Moghaddam, A., Ghayedi, F., Zare, Sh., & Pirzad, F. (2016). Personality Traits and Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Positive-Negative Perfectionism in High School Students. International Conference on Management and Humanities. [Persian]
FHKPS CB, FHKPS C. (2012). Self-determination as a psychological and positive youth development construct. Journal of Alternative Medicine Research. 4(4):401.
Pintrich, P.R., De Groot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology.82(1):33.
_||_