رتبه بندی عوامل موثر بر ایجاد وفاداری نگرشی و رفتاری صنعت گردشگری دریایی استان مازندران با تاکید بر ابعاد آمیخته بازاریابی
محمد حسن نسیمی
1
(
دانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
)
علی اکبر رضایی
2
(
گروه مدیریت فرهنگی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
)
حسین وظیفه دوست
3
(
گروه مدیریت بازرگانی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
)
فاطمه عزیز آبادی فراهانی،
4
(
گروه مدیریت فرهنگی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
)
سید رضا صالحی امیری
5
(
گروه مدیریت فرهنگی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی گردشگری, وفاداری رفتاری, وفاداری نگرشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور رتبه بندی عوامل موثر بر ایجاد وفاداری نگرشی و رفتاری در گردشگری دریایی استان مازندران با تاکید بر ابعاد آمیخته بازاریابی گردشگری (p8) انجام پذیرفت . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد فعال در آژانس های مسافرتی، موزه ها، هتل ها، اماکن تاریخی و صاحب نظران حوزه مدیریتی ،گردشگری و بازاریابی می باشند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد.روش جمع آوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته می باشد. در این پژوهش جهت بررسی فرضیه ها از معادلات ساختاری و نرم افزار آماری 22 spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در این پژوهش بمنظور جمع آوری داده ها ،شهر های استان مازندران به عنوان قلمرو مکانی انتخاب شده است . جامعه آماری شامل افراد حاضر درآژانس های مسافرتی، هتل ها، موزه ها و صاحب نظران در رشته های مدیریت فرهنگی و گردشگری و بازاریابی هستند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری طبقه ای میباشد . این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو سری پرسش نامه مجزا محقق ساخته شده است ، که هر کدام شامل دو بخش می باشد: بخش اول اطلاعات فردی (جنسیت ،سن، میزان تحصیلات ،سابقه خدمت) و بخش دوم که مربوط به سؤالات آمیخته بازاریابی گردشگری، مشتمل بر 80 سوال و وفاداری نگرشی و رفتاری 15 سؤال بسته از طیف لیکرت 5 تایی استفاده شده است. در ضمن جهت تعیین پایایی و روایی از معیار آلفای کرونباخ و ازشاخص روایی همگرا (AVE) استفاده گردید. نتایح تحقیق نشان می دهد بین ابعاد آمیخته بازاریابی گردشگری دریایی و وفاداری نگرشی گردشگران رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. در ضمن رابطه مثبت و معنی دار بین آمیخته بازاریابی گردشگری دریایی و وفاداری رفتاری گردشگران وجود دارد.همچنین با توجه به نتایج تحقیق بعد افراد بیشترین و بعد فرآیند کمترین اولویت را در ایجاد وفاداری گردشگران داشته اند.