بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و پرخاشگری: نقش واسطه گری غلبه اجتماعی و توجه اجتماعی در دختران نوجوان
الموضوعات :
فصلنامه زن و جامعه
مهراج درخشان
1
,
صادق پناهی نسب
2
,
حبیب احمدی
3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیت، دانشگاه شیراز ، ایران
2 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، گروه علوم اجتماعی و برنامه ریزی ،دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز ، ایران
3 - استاد تمام گروه علوم اجتماعی و برنامه ریزی، ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز ، ایران
تاريخ الإرسال : 12 الثلاثاء , رمضان, 1441
تاريخ التأكيد : 09 الأحد , ربيع الثاني, 1443
تاريخ الإصدار : 17 السبت , ربيع الأول, 1443
الکلمات المفتاحية:
پرخاشگری,
فرزندپروری,
غلبه اجتماعی,
توجه اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای شناختی اجتماعی پرخاشگری در قالب یک مدل علی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان نوجوان دختر متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که تعداد 245 نفر از آنان از راه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شیوههای فرزندپروری بامریند، مقیاس غلبه اجتماعی پراتو، سیدانوس، استالوورث و مال، مقیاس میزان توجه اجتماعی رید و آکینو و مقیاس پرخاشگری باس و پری استفاده شد. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری و برای بررسی نقش واسطهگری از دستور بوت استراپ در AMOS استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، فرزندپروری آسانگذاری هم دارای اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم با واسطهگری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری استبدادی نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطهگری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری دموکراتیک نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطهگری اجتناب از غلبه اجتماعی و توجه اجتماعی بر پرخاشگری بود.
المصادر:
1. Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2018). Media violence and the general aggression model. Journal of Social Issues, 74(2), 386–413. https://doi.org/10.1111/josi.12275.
2. Aloia, L. S. (2017). History of Targeted Family Verbal Aggression and Informational Reception Apprehension as Predictors of Anger-Coping Behaviors. Communication Quarterly, 65 (2), 231-246. https://doi.org/10.1080/01463373.2016.1256335.
3. Azami, K., Qaderi-Sanavi, R. A., Fathi, M., Rafiei, H., & Ghaed-Amini, G. (2015). Relationship between parenting styles and companionship with delinquent peers. Social Issues of Iran, 7 (1), 77-57. [persian]. https://doi.org/10.18869/acadpub.jspi.7.1.57
4. Alson, M., & Hergenan .B. R. (2014). Introduction to learning theories. Translated by Ali Akbar Seif. Tehran: Doran Publishing. [book].
5. Abolhasan-Tanhaei, H., Shiri-Aminlou, S., & Sanatkhah, A. (2009). Investigating the social contexts of youth aggression in Iran. Journal of Sociology, 5 (1), 31-9. [persian]. https://doi.org/10.1515/ijamh-2020-0267.
6. Bratt, C., Sidanius, J., & Sheehy-Skeffington, J. (2016). Shaping the development of prejudice: Latent growth modeling of the influence of social dominance orientation on outgroup affect in youth. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(12), 617-634. https://doi.org/10.1177/0146167216666267.
7. Bashiri-Khatibi, B., & Fakhraei, S. (2013). Investigating the social and cultural causes affecting aggression among Tabriz families. Journal of Applied Sociology, 24 (2), 233-221. [persian]. https://doi.org/20.1001.1.20085745.1392.24.2.12.4.
8. Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology, 63(3), 452. doi.org/10.1037/0022-3514.63.3.452
9. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. journal of early adolescence, 11(1), 56-95. https://doi.org/10.1177/0272431691111004
10. Derakhshan, M., Jowkar, B., Shamshiri, B., & Ahmadi, S. (2019). Investigating the causal model of parenting styles, religious orientation and death anxiety. Journal of Psychology and Religion, 45 (1), 86-73 [persian]. https://doi.org/ ravanshenasi.nashriyat.ir/node/479.
11. De Hart, T., Pelham, B. W., & Tannin, H. (2006). What lies beneath: parenting style and implicit self-esteem. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 1-17. https://doi.org/ 10.1016/j.jesp.2004.12.005
12. Enayat, H., & Yaghoubi-Doust, M. (2014). Investigating the relationship between parenting styles and domestic violence against children in Ahvaz. Iranian Journal of Strategic Research on Social Issues, 3 (2), 78-61. [Persian]. https://doi.org/20.1001.1.23221453.1393.3.2.5.8.
13. Farzadi, F., Behrozi, N., & Shahni-Yeilagh, M. (2015). The causal relationship between parenting styles, attachment styles and indiscipline is mediated by emotional self-regulation, social skills and theory of mind. Journal of Family Psychology. 3 (2), 16-3. [Persian]. https://doi.org/20.1001.1.24234060.1395.3.2.1.7.
14. Hills, D., & Joyce, C. (2013). A review of research on the prevalence, antecedents, consequences and prevention of workplace aggression in clinical medical practice. Aggression and Violent Behavior, 18 (5), 554–569. https://doi.org/10.1016/j.avb.2013.07.014.
15. Ju, C., Wu, R., Zhang, B., You, X., & Luo, Y. (2020). Parenting style, coping efficacy, and risk-taking behavior in Chinese young adults. Journal of Pacific Rim Psychology, 14. 98-114. https://doi.org/10.1017/prp.2019.24.
16. Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting styles: A closer look at a well-known concept. Journal of child and family studies, 28(1), 168-181. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1242-x.
17. Karazeh, S., Abdi, M., & Heidari, H. (2014). Study of family function and the role of mothers' parenting styles in predicting behavioural problems. Thought and Behavior, 9 (36). 26-17. https://jtbcp.riau.ac.ir/article_120.html.
18. Labella, M. H., & Masten, A. S. (2018). Family influences on the development of aggression and violence. Current opinion in psychology, 19, 11-16. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.028.
19. Mirz, L., Gamest, G., & Garino, A. (2012). Applied multivariate research. Translated by Hassan Pasha Sharifi et al. Tehran: Roshd Publications. [book].
20. Nawabakhsh, M., & Fathi, S. (2011). Parenting practices and social adjustment of children. Journal of Religious Research, 22, 73-64. [Persian]. https://doi.org/10.1111/jcpp.12705.
21. Puharic, B., Ehlke, S., & Kelley, M. L. (2019). Parenting Styles Moderate the Relationship Between Exposure to Violence and Acceptance of Aggression Among Children. Community mental health journal, 30, 74-100. https://doi.org/10.1007/s10597-019-00400-0.
22. Pratto, F., Sidanius, J., Stallworth, L. M., & Malle, B. F. (1994). Social dominance orientation: A personality variable predicting social and political attitudes. Journal of personality and social psychology, 67(4), 741. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.4.741.
23. Reed, I. I., & Aquino, K. F. (2003). Moral identity and the expanding circle of moral regard toward out-groups. Journal of personality and social psychology, 84(6), 12- 34. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.6.1270.
24. Soltani, F., & Hosseini, S. F. (2018). The relationship between social support and aggression and frustration in nurses. Journal of Nursing Research, 13 (2), 79-74. {[persian}. https://doi.org/10.21859/ijnr-130210.
25. Shafipour, S. Z., Sadegh, R., Jafari Asl, M., & Kazem Nejad, L. (2015). Aggression in Different Types of Attachment in Adolescents, holistic nursing and midwifery, 26 (81), 64-55. [Persian]. https://doi.org/10.1007/s10597-019-00400-0.
26. Sajjadi, M., Sarabian, S., & Sharifi-Daramadi, P. (2013). Comparison of adolescent aggression based on parenting styles and parent-child attachment. Scientific Journal of the Organization of the Medical System of the Islamic Republic of Iran, 31 (4), 306-298. [Persian]. http://jmciri.ir/article-1-1677-fa.html.
27. Seif, A. A. (2012). Modern parenting psychology, teaching and learning psychology. Tehran: Doran Publishing. [Persian]. [book].
28. Samani, S. (2006). Assessing the reliability and validity of the Bass and Perry Aggression Questionnaire. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 13 (4), 365-359. https://doi.org/10.32598/jpcp.9.1.727.1.
29. Vahedi, S., & Fathia-Azar, S. (2006). Social adequacy training in reducing aggression in preschool boys: a report of 6 cases. Journal of Principles of Mental Health. 8 (32), 14 [persian]. https://doi.org/10.22038/JFMH.2006.1811.
30. Yaffe, Y. (2020). Does self-esteem mediate the association between parenting styles and imposter feelings among female education students?. Personality and Individual Differences, 156, 143-179. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109789.
31. Zare-Moghadam, A., & Mohammadi, S. (2016). Relationship between family performance and aggression of students of the Farhangian University of Birjand. Scientific Extension Quarterly of Khorasan Cultural-Social Studies, 12 (2), 7-23. [Persian]. https://doi.org/20.1001.1.26766116.1396.12.2.1.8.
32. Zahiri, M., & Honarvaran, N. (2015). Relationship between parenting styles and social maturity and coping styles of adolescent girls in Isfahan in 2015. Journal of Community Health. 10 (4), 46-38. [Persian]. https://doi.org/10.18869/acadpub.hnmj.28.1.35.
_||_