چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای شناختی اجتماعی پرخاشگری در قالب یک مدل علی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان نوجوان دختر متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تش
أکثر
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای شناختی اجتماعی پرخاشگری در قالب یک مدل علی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان نوجوان دختر متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که تعداد 245 نفر از آنان از راه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شیوههای فرزندپروری بامریند، مقیاس غلبه اجتماعی پراتو، سیدانوس، استالوورث و مال، مقیاس میزان توجه اجتماعی رید و آکینو و مقیاس پرخاشگری باس و پری استفاده شد. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری و برای بررسی نقش واسطهگری از دستور بوت استراپ در AMOS استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، فرزندپروری آسانگذاری هم دارای اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم با واسطهگری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری استبدادی نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطهگری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری دموکراتیک نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطهگری اجتناب از غلبه اجتماعی و توجه اجتماعی بر پرخاشگری بود.
تفاصيل المقالة