شناسایی و رتبهبندی شاخصهای بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش خراسان رضوی با استفاده از تحلیل آنتروپی شانون
الموضوعات : Educationحسین مقدم 1 , مسلم چرابین 2 , حسن نودهی 3 , احمد اکبری 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران, آنتروپی شانون, شاخص بهرهوری, آموزشوپرورش,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ارتقای بهرهوری در آموزشوپرورش نهتنها به توسعهی اقتصادی - اجتماعی کمک میکند بلکه از راه تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق میتواند موجب اعتلای کشور گردد. این پژوهش باهدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش استان خراسان رضوی انجام گرفت. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. نمونه آماری در بخش کیفی،13 نفر از استادان هیاتعلمی رشته مدیریت آموزشی با روش نمونهگیری نظری و در قسمت کمی، نیز 13 نفر از استادان شاغل در دانشگاههای خراسان رضوی با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش تحلیل آنتروپی شانون انتخابشده است. یافته ها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 4 شاخص عمده (فردی، مدیریتی، سازمانی و محیطی) و 20 مقوله به دست آمد و نتایج بخش کمی نشان داد که مقوله مدیریتی با ضریب اهمیت 252/0 بیشترین اهمیت و مقوله محیطی با ضریب اهمیت 248/0 کمترین اهمیت را در میان شاخصها دارا هستند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که 4 شاخص معرفیشده قابلیت ارزیابی بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش رادارند و مسوولان میتوانند این شاخصها را مدنظر قرار دهند.
