تدوین الگوی اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
الموضوعات :مهدی رحیمی نژاد 1 , سعید مرادی 2 , بتول فقیه آرام 3 , فیروز کیومرثی 4
1 - دانشجو علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روان شاسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهر ،تهران ایران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
3 - استادیار ،گروه علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهرتهران ایران
4 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, نیروی انسانی, اعتباربخشی, برنامه آموزشی, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: اعتباربخشی بهعنوان ابزار تضمین کیفیت و عاملی برای ارزیابی برنامههای سازمان آموزش و پرورش معرفی شده است. بر این اساس مدلسازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین مورد پژوهش قرار گرفته است.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر ماهیت داده بنیاد خودظهور محسوب می شد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزش و علوم تربیتی و مدیران حوزه ستادی آموزش و پرورش استان قزوین بود که با بهرهگیری از نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند در تعداد 15 نفر اشباع نظری حاصل شد. ابزار تحقیق را یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته تشکیل داد که به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمد و اعتبار و روایی آن با استفاده از اجماع سه سویه (دادهها، پژوهشگران و اجماع تئوریها و روششناسی) حاصل شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که الگوی اعتباربخشی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین دارای بعد سازمانی با دو مؤلفه اهداف و چشمانداز (6 شاخص) و عوامل مدیریتی و سازمانی (9 شاخص)، بعد منابع انسانی با دو مؤلفه نیروی انسانی (5 شاخص) و فراگیران (دانشآموز یا ارباب رجوع) (6 شاخص)، بعد عوامل زمینهای با سه مؤلفه آموزشی (6 شاخص)، اعتبار و ارزش (3 شاخص) و تجهیزات (7 شاخص)، بعد به صرفه بودن با دو مؤلفه اقتصادی (5 شاخص) و زمانی (5 شاخص) و بعد عملکرد با مؤلفه اثربخشی (4 شاخص) میباشد.
بحث و نتیجهگیری: تدوین این اعتباریابی میتواند از طریق اصلاح ساختارها و فرایندهای جاری آموزش نیروی انسانی به بهبود کیفی عملکردهای سازمان کمک کرده و زمینه را برای پاسخگویی به نیازها فراهم آورد.