شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان: مطالعه ای با رهیافت پدیدارشناسی
الموضوعات :
ابراهیم آبیار
1
,
کلثوم نامی
2
,
نادرقلی قورچیان
3
,
مهدی باقری
4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
تاريخ الإرسال : 28 الأربعاء , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 24 الأحد , جمادى الأولى, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الأحد , ربيع الأول, 1444
الکلمات المفتاحية:
دانش آموزان,
عوامل موثر,
شناسایی,
توانمندسازی پژوهشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه در سرتاسر جهان بر اهمیت پژوهش برای توسعه آموزش و تلاش برای ایجاد و گسترش توانمندسازی پژوهشی در دانشآموزان ، تمرکز میکنند و نقش پژوهش را به عنوان یک فعالیت اصلی برای ترویج آموزش و یادگیری یا فرایند تدریس تحقیقاتی، از جمله توسعه شایستگی تحصیلی در مدرسه، تطبیق میدهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان است.
روش شناسی پژوهش: حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه توانمندسازی پژوهشی بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود، پس از 20 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. دادههای استخراج شده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: پنج مضمون اصلی به دست آمد این مضامین شامل : شناسایی ویژگیهای دانشآموزان توانمند درزمینه پژوهشی از دیدگاه معلمان، شناسایی عوامل بازدارنده در توانمندسازی پژوهشی دانشآموزان، راهکارهای پیشنهادی جهت ارتقای توانمندی پژوهشی، عوامل مؤثر در تسهیل پژوهشگری، نقش عوامل مؤثر در توانمندسازی پژوهشی بود.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل شخصیتی، عوامل ذاتی، اجتماعی و مهارت های اکتسابی (فراشناختی، تفکر انتقادی و فناوری اطلاعات) از جمله عواملی هستند که در توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان موثر هستند. شناسایی تنگناهای موجود در سیستم آموزشی از گام های مهم پیشرفت در توانمندسازی پژوهشی است. وجود امکانات و فرصتهای آموزشی و پژوهشی می تواند شرایط لازم را برای افزایش توانمندسازی پژوهشی تسهیل کند. به این ترتیب که وجود ظرفیت ها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به واسطه امکان تفکر خلاق و انگیزه، توانمند سازی پژوهشی را ارتقا می دهد.
المصادر:
M; Ahmadi,G ; Lotfi,A (2009). A Survey of Teaching-Learning Problems of English Language at the High School Level in the City of Isfahan From Teacher's Point of View, Curriculum Planning, 6(22), 141-156. magiran.com/p767365
Abdi, H.(2009). A Look at Theoretical Bases of Research Method in an Interview with Dr. Ahad Faramarz Qaramaleki, 1(1), 37-57
Afshoon, E; Alamdari, A K .(2004). Obstacles in conducting research activities from the perspective of faculty members of Yasouj universities. The Gift of Knowledge, 8 (29), 34-27.
Bazargan, A; Hejazi, E; Sarmad, Z. (2014). Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran: Ad Publishing
Beig Mohammadi, A; Jafari, Z ; Salehi, K. (2015). Application of Exploratory Processes in Promoting Research Capacity in Students: A Study in Action Research, 2nd International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle.
Bejerholm, U., & Björkman, T. (2011). Empowerment in supported employment research and practice: Is it relevant?. International Journal of Social Psychiatry, 57(6), 588-595.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (2000). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Dadipoor, S., Ramezankhani, A., Aghamolaei, T., & Safari-Moradabadi, A. (2019). Barriers to research activities as perceived by medical university students: A cross-sectional study. Avicenna journal of medicine, 9(1), 8.
Dostál, J., & Gregar, J. (2015). Inquiry-based instruction: Concept, essence, importance and contribution (p. 31). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Farooq Sadeghi Bajd, Mohammad; Ahmadi Darmian, Fereshteh (2013). Research-oriented, a new approach in teaching chemistry teachers in teacher training centers (Farhangian University), Iranian Chemistry Education Conference, Semnan University
Halpern, D. F. (2003). Analyzing arguments. Thought Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 4th ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1-38.
Helalian, S.(1392). Research-based education, necessities, what and how. Research Guide, 1 (15), 36-31.
Jacobs, R. J., & Kane, M. N. (2021). Predictors of research self efficacy in first-year osteopathic medical students. International Journal of Osteopathic Medicine, 39, 26-31.
Kabapinar, F. (2005). Effectiveness of Teaching via Concept Cartoons from the Point of View of Constructivist Approach. Educational Sciences: Theory & Practice, 5(1): 135-146.
Maleki Avarsin, S., Mostafa Pour, R. (2015). The Effect of the Inquiry Instructional Method on the 5th Grade Male Students' Academic Achievement in Experimental Sciences. Journal of Instruction and Evaluation, 8(29), 43-52.
Mehri Nejad, S A; Pasha Sharifi, H.(2005). Evaluating the effectiveness of problem-solving teaching and evaluation based on research indicators in cultivating a research spirit. Educational Innovation, 4 (14), 37-9.
Murray, M. M., Kolanczyk, D. M., Phatak, A., Schmidt, J., Kliethermes, M. A., Tran, T., ... & Vest, K. (2020). Barriers to and factors influencing the pursuit of pharmacy student research. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 12(11), 1297-1303.
Myers, c. (2015). Teaching critical thinking. Translation: Abili, Khodayar, Tehran: Samt Publications.
Qasemipour, M.(2010). Investigating the methods of expanding and strengthening the research spirit among high school students in Noorabad Mamasani city in 2009-2010. Master Thesis. Allameh Tabatabaei University.
Rezaeian, M., Asadpour, M., & Hadavi, M. (2013). Research Barriers from the Perspective of Academic Members and Strategies for Confronting with These Barriers in Rafsanjan University of Medical Sciences, Iran. Health System Research, 9(3), 269-276. Retrieved from
Rubin, C, L., Martinez, L, S., Tse, L., Brugge, D., Hacker, K., Pirie, A and Leslie, L, K. (2016). Creating a Culture of Empowerment in Research: Findings from a Capacity-Building Training Program. Prog Community Health Partnersh. 10(3): 479–488.
Scott, J. (2018). Collaborative learning, translated by Seyed Mansour, Marashi, and Mohammad, Amini. Tehran: School Publications.
Seyed Abbaszadeh, M.(2005). Introduction to Educational Planning. Author's booklet, Tehran.
Seyedmajidi, M., Abbasi, A. J., Jahanian, I., Khafri, S., Hamzehpour, M. T. (2014). Evaluation of graduate students' satisfaction from thesis supervision in Babol Faculty of Dentistry. Journal of Craniomaxillofacial Research, 1(3-4): 51-57.
Shabani, H.(2013). Advanced teaching methods - teaching thinking skills and strategies. samt: Tehran.
Shafiee Sarvestani, M; Jahani, J ; Musaipour, R. (2018).The Relationship between Learning Styles and Research Morale in High School Students, Studies in Learning & Instruction, 10 (1),244-230.
Tahmasebzadeh Sheikhlar ,D; Mohammadzadeh , S; Alipour,S. (2018). The Relationship Between Inquiry Teaching and Research Morale in Nursing Students, Iranian Journal of Medical Education, 18(1), 204-213.
_||_