فهرس المقالات کلثوم نامی


  • المقاله

    1 - تسهیم دانش حلقه میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1401
    هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود ، بدین منظور نمونه‌ای به حجم 245 نف أکثر
    هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود ، بدین منظور نمونه‌ای به حجم 245 نفر آزمودنی ، از بین دبیران متوسطه دوم مدارس دخترانه با استفاده از سرشماری کامل به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، از پرسشنامه چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2000)، پرسشنامه تسهیم دانش چابک، لیائو، لی و لو (2013)، پرسشنامه رفتار شهروندی پودساکف و همکاران (1990)استفاده شد، از روایی محتوایی وبرای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد به ترتیب برابر ۸۷/۰ ، ۷۶/۰، ۸۴/۰ بوده است، جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای lisrel 8.54 و spss22 استفاده شد، نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، تسهیم دانش با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری و همچنین تسهیم دانش نقش میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی داشته اند و د رنهایت الگوی کلی پژوهش تایید شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - واکاوی کارتیمی در سازمان ها جهت ارایه مدل نهادینه سازی کار تیمی: یک مطالعه موردی
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1400
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش افراد صاحب‌نظر مدیران ارشد و مدیران میانی و کارشناسان اداره آموزش بهزیستی فارس بود، تعداد 135 نفر با استفاده أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش افراد صاحب‌نظر مدیران ارشد و مدیران میانی و کارشناسان اداره آموزش بهزیستی فارس بود، تعداد 135 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه رهبری محقق ساخته (1399) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار PLS و آزمون t تک نمونه‌ای انجام شد. نتایج کدگذاری محوری داده‌ها عبارت‌اند از: (شامل شرایط علی با 2 مقوله محوری و 7 مقوله فرعی، شرایط زمینه‌ای با 3 مقوله محوری و 7 مقوله فرعی، شرایط مداخله‌گر با 4 مقوله محوری و 10 مقوله فرعی، راهبردها با 2 مقوله محوری و 5 مقوله فرعی و پیامدها با 3 مقوله محوری و 8 مقوله فرعی). یافته‌های پژوهش ضمن ارائه مدلی مشتمل بر پنج بعد و 37 مؤلفه نشان داد: نهادینه کردن کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس در کلیه ابعاد و مؤلفه‌های مدل پایین‌تر از حد متوسط بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - الگوی مطلوب جانشین پروری مدیران در سازمان بنادر و دریانوردی
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 14 , السنة 14 , بهار 1403
    این پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابز أکثر
    این پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ودر بخش کمی حجم نمونه به روش تحلیل عاملی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 367 نفر بوده ابزار جمع آوری در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته که با روایی محتوا و سازه و پایایی با الفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون ترکیبی جهت دار و نرم افزار MAXQDA انجام شد و در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS20 و Smart PLS3 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج در بخش کیفی نشان داد که تعداد 44 کد باز شناسایی شده که در قالب 9 مقوله دسته بندی شدند. عوامل در پنج سطح قرار گرفته‌اند ، که تعهد مدیران ارشد تأثیرگذارترین عامل و ارزیابی دانش و مهارت ، در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفت. بمنظورتعیین اعتبار درونی الگو ، بانظر خواهی از متخصصان ،مدل پیشنهادی بصورت فرآیندی طراحی و ابعاد چهار گانه جانشین پروری مدیران شامل تعیین خط مشی، تعیین ملاک های شایستگی، ارزیابی کاندیداها و برنامه توسعه فردی تعیین گردید.مدل پیشنهادی از نظرجامعیت و تاکید بر برنامه توسعه فردی نسبت به سایر مدل ها برتری داشته و می تواند به منافع سازمانی نائل آید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Developing a biological model based on the content of the textbooks of the first secondary school and the declaration of the second step of the Islamic revolution of Iran
    Biannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , بهار 2022
    Background and purpose: One of the axes raised in the statement of the second step of the revolution and one of the most important statements is the improvement of the health and safety of the society, hence the development of biological security can have a great impact أکثر
    Background and purpose: One of the axes raised in the statement of the second step of the revolution and one of the most important statements is the improvement of the health and safety of the society, hence the development of biological security can have a great impact on the realization of this axis. Based on this, the present study was carried out with the aim of developing a model for improving the health and biosecurity of society based on the second step of the revolution. Method: The research method in this study is a mixed exploratory study that was carried out with a practical purpose. The statistical population is made up of teachers and professors of the first secondary school and a number of environmental education experts from Hormozgan province. The research method was based on interviews with a semi-structured questionnaire in the field of health and biological security of the society based on the second step of the revolution and was carried out by sampling method to the limit. Theoretical saturation continued. In the quantitative stage, Excel software was used to determine the frequency of responses in each axis, and then the identified codes were prioritized. In the qualitative stage, the thematic method of content analysis was used, and in the quantitative stage. Findings: The results showed that the biological model of promoting the health and safety of society based on the second step of the revolution includes concepts such as environmental health style, environmental balance with an Islamic approach, Islamic environmental ethics, spiritual health based on the environment, and the commitment of producers to create biological health. Environment and lifestyle are Islamic life, and in the field of community security, it also includes biopolitical security, justice, prevention of corruption, biological inert defenses, development of a bio-economy centered on tourism, and Islamic nutritional security. In the quantitative part, the results showed that most points were allocated to Islamic lifestyle, environmental health style, bio-political security, Islamic environmental ethics, and biological justice. Conclusion: The results showed that the style of environmental health and biopolitical security can have positive effects in order to improve the health and security of the society based on the second step of the revolution and based on the interaction of the environment with economic, political, and cultural behaviors. , provided the health and safety of the community. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Investigating the situation of environmental education components in the text books of the first secondary school with emphasis on the statement of the second step of the revolution
    Biannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , زمستان 2022
    A healthy environment is a divine blessing in which the well-being of all beings is considered. And God Almighty has made its proper use the guarantor of the survival of beings, including man, and the provider of his physical and mental health. Training is a cost-effect أکثر
    A healthy environment is a divine blessing in which the well-being of all beings is considered. And God Almighty has made its proper use the guarantor of the survival of beings, including man, and the provider of his physical and mental health. Training is a cost-effective investment in the development process, especially sustainable development and to create change in order to prevent environmental degradation is one of the accelerating factors. In this research to achieve the answers to the questions of the synthesis research method and Using the theoretical foundations of research and content analysis of the first year of high school with Shannon entropy method and analysis of upstream documents (Fundamental Transformation Document of Education, National Curriculum Document and Twenty-Year Vision Document, Fifth Five-Year Development Plan Law of the Islamic Republic of Iran and Sixth Development Plan of the Islamic Republic of Iran and Statement of the Second Step of the Revolution) Quantitative and qualitative content analysis has been used. Findings from the multiplicity of components have shown that the components of environmental education in primary school textbooks do not have a normal distribution while some components have received more attention than others. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تاثیر بگارگیری شبکه‌های اجتماعی بر توانمندسازی دبیران با توجه به نقش میانجی انتقال دانش
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1399
    چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر میزان استفاده دبیران از شبکه‌های اجتماعی بر توانمندسازی آنان با نقش میانجی انتقال دانش می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه دبیران متوسطه دوم ناح أکثر
    چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر میزان استفاده دبیران از شبکه‌های اجتماعی بر توانمندسازی آنان با نقش میانجی انتقال دانش می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه دبیران متوسطه دوم ناحیه یک شهر بندرعباس به تعداد 428 نفر بود، حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی و مورگان به تعداد۲۰۵ نفر که به شیوه تصادفی - طبقه‌ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های توانمندسازی اسپریتزر (1995) با ۱۸ گویه ، انتقال آموزش هالتون و همکاران(۲۰۰۰) با ۴۵ گویه ، شبکه های اجتماعی اندام(۱۳۹۵ ) با ۱۴ گویه بود، روایی صوری و محتوایی آنها مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن‌ها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر ۸۶/۰، ۸۴/۰ و ۸۹/۰ به دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و LISREL8.80 مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از شبکه اجتماعی بر انتقال دانش توسط دبیران اثر مستقیم دارد. استفاده از شبکه اجتماعی بر توانمندسازی دبیران اثر مستقیم دارد. انتقال دانش با توانمندسازی دبیران اثرمستقیم دارد. و انتقال دانش در تاثیر بکارگیری شبکه اجتماعی بر توانمندسازی دبیران نقش میانجی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - توسعه منابع انسانی پایدار : اثرات کانال مدیریت دانش و عوامل سازمانی.
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 9 , تابستان 1397
    هدف اصلی این پژوهش ، مدل یابی توسعه منابع انسانی پایدار در راستای اثرات کانالهای مدیریت دانش وعوامل سازمانی بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه‌های آزاد اسلامی هر مزگان بودند که از بین آن ها با استفاده أکثر
    هدف اصلی این پژوهش ، مدل یابی توسعه منابع انسانی پایدار در راستای اثرات کانالهای مدیریت دانش وعوامل سازمانی بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه‌های آزاد اسلامی هر مزگان بودند که از بین آن ها با استفاده از فرمول کوکران تعداد۲۲۸ نفر انتخاب شدند، ابزار اندازه گیری سه نوع پرسشنامه توسعه منابع انسانی ، عوامل سازمانی و فرایند مدیریت دانش بود که پایایی آنها بوسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد و به ترتیب، ۹۱/۰، ۸۹/۰ و ۹۳/۰ گزارش گردید و روایی پرسشنامه ها براساس تحلیل عاملی تاییدی نشان از روایی مطلوب سازه بود ، داده ها پس ازجمع آوری توسط نرم افزار Spss20, Lisrel8.54تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که عوامل سازمانی بر فرآیند مدیریت دانش تاثیر مثبت، مستقیم و معنادار؛ فرآیند مدیریت دانش بر توسعه منابع انسانی تاثیر مثبت، مستقیم و معنادار؛ عوامل سازمانی برتوسعه منابع انسانی اثر مثبت ، مستقیم و معنادار؛ و عوامل سازمانی به واسطه فرآیند مدیریت دانش برتوسعه منابع انسانی تاثیر غیر مستقیم ، مثبت و معناداری دارد، لذا الگوی تجربی بدست آمده منطبق بر الگوی مفهومی پژوهش بود و نتیجه گیری کلی حاکی از ارتباط عوامل سازمانی با توسعه منابع انسانی با نقش میانجی فرآیند مدیریت دانش در میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان: مطالعه ای با رهیافت پدیدارشناسی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , پاییز 1401
    مقدمه و هدف: امروزه در سرتاسر جهان بر اهمیت پژوهش برای توسعه آموزش و تلاش برای ایجاد و گسترش توانمندسازی پژوهشی در دانش‌آموزان ، تمرکز می‌کنند و نقش پژوهش را به عنوان یک فعالیت اصلی برای ترویج آموزش و یادگیری یا فرایند تدریس تحقیقاتی، از جمله توسعه شایس أکثر
    مقدمه و هدف: امروزه در سرتاسر جهان بر اهمیت پژوهش برای توسعه آموزش و تلاش برای ایجاد و گسترش توانمندسازی پژوهشی در دانش‌آموزان ، تمرکز می‌کنند و نقش پژوهش را به عنوان یک فعالیت اصلی برای ترویج آموزش و یادگیری یا فرایند تدریس تحقیقاتی، از جمله توسعه شایستگی تحصیلی در مدرسه، تطبیق می‌دهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان است.
    روش شناسی پژوهش: حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه توانمندسازی پژوهشی بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود، پس از 20 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. داده‌های استخراج شده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمون‌های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته­ ها: پنج مضمون اصلی به دست آمد این مضامین شامل : شناسایی ویژگی­های دانش­آ­موزان توانمند درزمینه پژوهشی از دیدگاه معلمان، شناسایی عوامل بازدارنده در توانمندسازی پژوهشی دانش­آموزان، راهکارهای پیشنهادی جهت ارتقای توانمندی پژوهشی، عوامل مؤثر در تسهیل پژوهشگری، نقش عوامل مؤثر در توانمندسازی پژوهشی بود.
    بحث و نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که عوامل شخصیتی، عوامل ذاتی، اجتماعی و مهارت های اکتسابی (فراشناختی، تفکر انتقادی و فناوری اطلاعات) از جمله عواملی هستند که در توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان موثر هستند. شناسایی تنگناهای موجود در سیستم آموزشی از گام های مهم پیشرفت در توانمندسازی پژوهشی است. وجود امکانات و فرصتهای آموزشی و پژوهشی می تواند شرایط لازم را برای افزایش توانمندسازی پژوهشی تسهیل کند. به این ترتیب که وجود ظرفیت ها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به واسطه امکان تفکر خلاق و انگیزه، توانمند سازی پژوهشی را ارتقا می دهد.
      تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - الگوی مطلوب برنامه درسیِ آموزشِ زیست محیطی مبتنی بر شاخص های توسعه پایدار در دوره متوسطه اول با رویکرد کارکردی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , زمستان 1401
    مقدمه و هدف: کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، توسعه ای را پایدار می داند که احتیاجات نسل حاضر را بدون لطمه زدن به توانایی نسل آتی در تامین نیازهای خود برآورده نماید. این توسعه دارای سه بعد  مهم انسانی، محیط زیست و آینده است و تحقق توسعه انسانی مقدم أکثر
    مقدمه و هدف: کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، توسعه ای را پایدار می داند که احتیاجات نسل حاضر را بدون لطمه زدن به توانایی نسل آتی در تامین نیازهای خود برآورده نماید. این توسعه دارای سه بعد  مهم انسانی، محیط زیست و آینده است و تحقق توسعه انسانی مقدم بر توسعه در ابعاد اقتصادی است. هونکه و همکاران بهترین وسیله کاهش معضلات زیست محیطی را آموزش به مردم می دانند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی بررسی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش زیست محیطی مبتنی بر شاخص های توسعه پایدار در دوره متوسطه اول و از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است.  روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده و با استفاده از روش اکتشافی آمیخته انجام شده است. در تحقیق از ترکیب ابزارهای کیفی و کمی و در نوع اکتشافی آن از داده های کیفی برای ساخت مقیاس کمی استفاده شده است. در این راستا برای تحلیل محتوای کیفی از روش کیفی، مصاحبه عمیق با خبرگان و از روش کمی (توصیفی- پیمایشی) برای جمع آوری داده ها از کارشناسان محیط زیست استفاده شد. در پژوهش حاضر از داده های به دست آمده از تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها برای ساخت پرسشنامه استفاده شده است. شرکت کنندگان در بخش کیفی متخصصان مسائل زیست محیطی هستند. جامعه کمی این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند. پرسشنامه نیمه ساختاریافته نتایج سوالات پس آزمون که در اختیار 10 نفر از خبرگان قرار گرفته بود با استفاده از آمار توصیفی - پیمایشی محاسبه و دسته بندی شد. در نهایت 24 دسته با محوری در نهایت 24 مقوله با کد محوری شناسایی شد. یافته­ ها: بالاترین کد شناسایی شده مربوط به تلفیق تدریس و کمترین شاخص مربوط به شاخص برون سازمانی بود. در نهایت ارتباط برنامه درسی آموزش محیط زیست  با توسعه پایدار با رویکرد اجرایی، به صورت الگویی شماتیک طراحی و رائه گردید.   تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1400
    مقدمه و هدف: امروزه در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، همواره این مفهوم پربازتاب است که صرفا توانایی و استعدادهای فردی برای نیل به اهداف کافی نیست، بلکه یک اصل مهم آن است که افراد بتوانند با یکدیگر و در قالب تیم‌های گوناگون کاری فعالیت کنند. هم چنین یافتن أکثر
    مقدمه و هدف: امروزه در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، همواره این مفهوم پربازتاب است که صرفا توانایی و استعدادهای فردی برای نیل به اهداف کافی نیست، بلکه یک اصل مهم آن است که افراد بتوانند با یکدیگر و در قالب تیم‌های گوناگون کاری فعالیت کنند. هم چنین یافتن راه حل‌های خلاق و جدید برای مسائل پیچیده، هر روز دشوارتر می‌شود ، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان سازمان بهزیستی در رابطه با کار تیمی و خبرگان علمی استادان مرتبط در حوزه کار تیمی و افراد صاحب نظر و  جامعه آماری در بخش کمی همه مدیران رده‌های بالا و میانی و کارکنان اداره کل بهزیستی استان فارس به تعداد 207 نفر بود. روش نمونه‌گیری بخش کیفی نمونه گیری هدفمند بود، خبرگان علمی و خبرگان حرفه‌ای تعدادی با قضاوت محقق، به عنوان نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبه عمیق انجام شد. برای به دست آوردن حجم نمونه بخش کمی از فرمول کوکران استفاده شد. از کل افراد جامعه تعداد 135 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند که به صورت تصادفی طبقه‌ای سهم  هر معاونت مشخص و سرانجام به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل کیفی از روش تجزیه و تحلیل موضوعی و تحلیل محتوا استفاده شد، تحلیل داده­ها و آزمون فرضیات مرتبط با اجزاء مدل و آزمون کل مدل تحقیق به ترتیب با استفاده از روش داده بنیاد و آزمون T تک نمونه‌ای انجام شد.یافته ها یافته‌های پژوهش بر اساس مدل  پژوهش مشتمل بر پنج بعد و 37  مولفه نشان داد، نتیجه گیری: نهادینه کردن کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس در همه ابعاد و مولفه‌های مدل (شامل شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها) پایین‌تر از حد متوسط بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی و تدوین چارچوب آموزش کسب و کار به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان در وضعیت موجود و مطلوب
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , پاییز 1402
    هدف پژوهش، طراحی و تدوین چارچوب آموزش کسب و کار به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان در وضعیت موجود و مطلوب بود. پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (مطالعه موردی کیفی و کمّی) از نوع اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل مشارکت کنندگان بالقوه اعضای ه أکثر
    هدف پژوهش، طراحی و تدوین چارچوب آموزش کسب و کار به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان در وضعیت موجود و مطلوب بود. پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (مطالعه موردی کیفی و کمّی) از نوع اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیات علمی دانشگاههای استان هرمزگان، دانشجویان دوره دکتری و معلمان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند؛ برای تجزیه و تحلیل داده ها از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی»، و معیار اشباع یافته ها « اشباع نظری » استفاده گردید؛ اشباع نظری نقطه ای در تحقیقات کیفی است که نشان دهنده کفایت داده‌های گردآوری شده جهت تحلیل و ارائه گزارش نهایی است.

    ابزار پژوهش، فرم مصاحبه باز پاسخ بود؛ داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت؛ تعیین اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری و اعتماد پذیری انجام شد. تفاصيل المقالة