مطالعه پدیدار شناسانه تجارب دشوار مدیران مدارس
الموضوعات : Education
محمد رزمیان
1
,
صادق ملکی آوارسین
2
,
جهانگیر یاری حاج عطالو
3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
2 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه, تجارب دشوار, مدیران مدارس مدرسه, چالشهای مدیران مدارس,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با رویکردی کیفی به مطالعه پدیدار شناسانه تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی در شهر ارومیه پرداخته است. روش شناسی پژوهش: روش مورد استفاده به شکل پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. با نمونه گیری هدفمند بیست نفر داوطلب انتخاب شدند، که با انجام مصاحبه داده ها در نفر هفدهم به اشباع رسیدند. محقق برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون بهره برد. یافته ها: در نتیجه 88 مورد از تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شناسایی و در حوزه های دانشآموزی، اولیاء دانشآموزان، همکاران آموزشی، مدیریت مدرسه، ادارات و مناطق آموزشی، بالا دستی و تصمیم گیرندگان طبقه بندی شدند. در جهت پاسخگویی به اهداف پژوهش از تحلیل سلسله مراتبی، آزمون فریدمن، آزمون تی استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان داد حوزه دانش آموزی با ضریب 318/0 بیشترین اولویت و حوزه بالا دستی با ضریب 078/0کمترین اولویت را دارند. همچنین شاخص "وابسته بودن بسیاری از طرح ها به افراد خاص و مسکوت ماندن آنها پس از تغییر سمت صاحب ایده "جزو تجاربی با بیشترین اولویت و شاخص" تعدد بخشنامه ها و طرح ها برای اجرا در سطح مدارس" جزو تجارب دارای کمترین اولویت بودند. در این پژوهش وضعیت تمامی شاخص ها به غیر از چند شاخص مانند عدمانگیزه و بیتفاوتی معلمان به فرآیند آموزش و پرورش از مطلوب بیشتری برخوردار بودند. بحث و نتیجه گیری: در پایان نتایج و یافته های این پژوهش بر ضرورت توجه به تجارب دشوار مدیران مدارس و کوشش در جهت رفع چالشهای مدیران مدارس، همچنین اهمیت مستند سازی و بهرهگیری از تجارب مدیران مدارس را مورد تاکید قرار دادند.
