فهرس المقالات صادق ملکی آوارسین


  • المقاله

    1 - تاثیر سکوت سازمانی برادراک رفتارهای سیاسی و حسادت سازمانی با نقش میانجی سازگاری شغلی(ارائه مدل کاربردی)
    آموزش و پرورش متعالی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401
    چکیدهمقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل ساختاری سکوت سازمانی بر ادراک رفتارهای سیاسی و حسادت سازمانی با نقش میانجی سازگاری شغلی انجام شد.روش شناسی پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی علّی (مدل یابی معادلات ساختاری) است. جامعه آم أکثر
    چکیدهمقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل ساختاری سکوت سازمانی بر ادراک رفتارهای سیاسی و حسادت سازمانی با نقش میانجی سازگاری شغلی انجام شد.روش شناسی پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی علّی (مدل یابی معادلات ساختاری) است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی در سال 1398 که شامل 164 نفر هیأت‌علمی می‌باشند، با توجه به این‌که کل جامعه مدنظر ما بود، بنابراین نمونه برابر با جامعه می‌باشد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد (سکوت سازمانی، ادراک رفتارهای سیاسی، حسادت سازمانی، سازگاری شغلی) استفاده شد. روایی محتوایی و سازه‌ای پرسشنامه‌ها تأیید و پایایی پرسشنامه‌ها به ترتیب 74/0،91/0،73/0،87/0 به دست آمد. به‌منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‌گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی ساختاری داده‌ها با استفاده از دو نرم‌افزار SPSS و PLS3 استفاده گردید.یافته ها: نتایج و یافته‌های پژوهش حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنی‌داری بین حسادت سازمانی و سکوت سازمانی، ادراک رفتارهای سیاسی و سکوت سازمانی، سازگاری و سکوت سازمانی و وجود ارتباط منفی و مستقیم بین حسادت سازمانی و سازگاری شغلی می‌باشد. همچنین نتایج حاکی از تأیید نقش میانجی سازگاری شغلی در روابط علّی بین حسادت سازمانی با سکوت سازمانی می‌باشد.بحث و نتیجه گیری: ارتباط و تعامل اعضای هیأت‌علمی با بخش‌های مختلف در جهت ارتقا و پیشرفت دانشگاه، تبدیل کردن حس حسادت به رقابت سالم و مثبت، استفاده و به‌کارگیری سبک تصمیم‌گیری مشارکتی و تبادل‌نظر در مورد مسایل مختلف در جهت به وجود آمدن حس علاقه و اعتماد در میان اعضای هیأت‌علمی از مهم‌ترین نتایج تحقیق می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی ویژگی‌های آموزش علوم‌تجربی مبتنی بر روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 53 , السنة 14 , تابستان 1403
    این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آن‌ها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آن‌ها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی وابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 27سوالی است، که روایی آن (83/0= CVR و 95/0= CVI) به تایید صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (93/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (T تک نمونه ای) استفاده شد. طبق یافته‌های تحقیق، چارچوب برنامه درسی آموزش علوم تجربی مبتنی بر روش STEAM، رویکردی پروژه‌محور، فعالیت محور، مشارکتی و ارتباطی بوده و بر نقش فعال دانش‌آموز به عنوان یادگیرنده تاکید شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تبیین و بررسی مدل علی تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401
    یکی از روش های توانمندسازی مدیران مدارس برای غلبه بر پیچیدگی های مدارس و تصمیم گیری های اثربخش برای رفع مشکلات در محیط پویا، توسعه تفکر سیستمی در میان مدیران مدارس است. هدف تحقیق تبیین و ارزیابی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نو أکثر
    یکی از روش های توانمندسازی مدیران مدارس برای غلبه بر پیچیدگی های مدارس و تصمیم گیری های اثربخش برای رفع مشکلات در محیط پویا، توسعه تفکر سیستمی در میان مدیران مدارس است. هدف تحقیق تبیین و ارزیابی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کمی است. جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس ابتدایی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 385 مورد انتخاب و پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار SMART PLS انجام گردید. نتایج تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر این است که پیشایندهای فرهنگ سازمانی و محیط، جهت فکری مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریت و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، رهبری آموزشی و تجربه مدیریتی بر تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تفکر سیستمی بر پسایندهای بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و بهره وری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حل های جامع و راهبردی تاثیرمثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة