طراحی مدل تعامل استاد و دانشجو مبتنی بر نظریه داده بنیاد(مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
الموضوعات :
فاطمه فرهادی
1
,
حسین خنیفر
2
,
حمیدرضا یزدانی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - دکترای مدیریت (مدیریت و برنامه ریزی)، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
تاريخ الإرسال : 25 الأحد , ذو القعدة, 1440
تاريخ التأكيد : 11 الأربعاء , ربيع الأول, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
تعامل,
نظریه داده بنیاد,
طراحی مدل,
تعامل استاد و دانشجو,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت فزاینده دانشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تحصیل علم و اخلاق در سطح جامعه و تأثیر مثبت گسترش تعاملات میان استاد و دانشجو در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل تعامل استاد و دانشجو مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی کاربردی و به لحاظ هدف از نوع تحلیلی و از نظر فرآیند و روش جمع آوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات کیفی بود.جامعهی آماری تحقیق را استادان و دانشجویان دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هم چنین دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز تشکیل می دادند. بنابراین روش نمونهگیری تحقیق، روش هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر از افراد مذکور بود. نتایج حاصل از انجام مصاحبه و استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، 6 مؤلفه را در طراحی مدل تعامل استاد و دانشجو نشان داد که شامل 1-عوامل علی تعامل استاد و دانشجو (شامل علل فرافردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل ترغیب کننده؛ عوامل الزام آور و علل فردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل نگرشی؛ عوامل شخصیتی)2- شرایط زمینه ایی مدل (عوامل تسهیل کننده-عوامل محدودکننده) 3- ابعاد اصلی مدل (شامل شکل برقرای تعامل: تعاملات حضوری؛ تعاملات غیرحضوری و نوع رسمیت: رسمیت بالا؛ رسمیت پایین) 4- شرایط مداخله گر (ویژگی های انسانی-ویژگی های جامعه) 5- مکانیزم های تعامل استاد و دانشجو(مکانیزم های مربوط به استاد-مکانیزم های مربوط به دانشجو) و در نهایت6- پیامدهای تعامل استاد و دانشجو(پیامدهای مربوط به استاد-پیامدهای مربوط به دانشجو-پیامدهای مربوط به دانشگاه) بود.
المصادر:
1. Foroutan, M. & Reshadatjoo, H. (2019). Formation of the Professional Identity Model of Faculty Members (Case study: faculty members of Islamic Azad University of Fars province). Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, Vol 10, No 37, 217-242. [in Persian]
2. Mohammadi, M. & Salimi, G. (2018). Students’ evaluation of the perceived quality of academic postgraduate courses: Case Study of Shiraz University. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, Vol 9, No 36, 47-76. [in Persian]
3. Abbasi, M. & Dehgani, M. (2015). The Study of Selecting the Thesis Instructor and Interactions between Student-Teacher by Emphasizing on Educational Motivation in M.A. 1ST Scientific Conference of Psychology, Education and Pathology. [in Persian]
4. Alvani, S. M. & Mardani, M. (2013). Designing Iran,s Higher Education Model in the 20 years Perspective of the Country. Welfare Programming and Social Expand. Vol 4, No.14, 26-68. [in Persian]
5. Ghaneie Rad, M. A. (2006). Role of Teacher-Student Interactions in Academic Social Capital. Iran,s Sociology Magazine, Vol 7, No1, 3-29. [in Persian]
6. Glaser, B.G. & Strauss, A.L (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine Publishing Company.
7. Hagenauer, Gerda, and Volet, Simone E. (2014). Teacher–student relationship at university: an important yet under-researched field, Oxford Review of Education, Taylor & Francis, 4; Vol 40, No 3, 370–388.
8. Kareshki, Hosein. (2016). Encouraging in Education and Learning (Theories and Usages). Tehran, Avay-e-Noor Publication. [in Persian]
9. Kianpoor, Golshan. (2016). Instructor,s Tricks in Increasing the Interaction between Instructor-Student and Student-Student in University Conversation Classes Discourse Analysis . M.A Thesis. Sheikh-e-Bahaee University, Foreign Language,s College. [in Persian]
10. Navah A, Rezadoost K, Pour Tarkarouni M. (2012). Evaluation of Sociological Factors Affecting Students’ Interactions and Relationships with Faculty Members. Seasonal Magazine in Research and Programming in Academic Education, Vol 18, No 1, 25-41. [in Persian]
11. Pianta, Robert C. (2015). Teacher–Student Interactions, Measurement, Impacts, Improvement, and Policy, Vol 3, Issue 1.
12. Shaaria, Abdull Sukor, Nurahimah, Mohd Yusoff , Izam Mohd, Ghazalic , Rafisah Hj Osmand, Nur Fatirah Mohd, D. (2014). The Relationship between Lecturers’ Teaching Style and Students’ Academic Engagement, Social and Behavioral Sciences 118, 10 – 20.
13. Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniquues and Procedures for Developing Grounded Theory (2ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
_||_