فهرس المقالات حمیدرضا یزدانی


  • المقاله

    1 - تبیین و اولویت‌بندی نقش‌های دولت در ترویج مسئولیت اجتماعی سازمانی از طریق خط‌مشی‌های عمومی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    زمینه و هدف: تلاش سازمان‌ها برای برآورده کردن انتظارات ذینفعان کلیدی خود موجب ارتقای بهره‌وری پایدار آن‌ها و تامین منافع جامعه می‌شود. از میان عوامل گوناگونی که می‌توانند به ترویج مسئولیت اجتماعی سازمانی مساعدت کنند در این پژوهش به نقشی که دولت از طریق خط‌مشی‌های عمومی أکثر
    زمینه و هدف: تلاش سازمان‌ها برای برآورده کردن انتظارات ذینفعان کلیدی خود موجب ارتقای بهره‌وری پایدار آن‌ها و تامین منافع جامعه می‌شود. از میان عوامل گوناگونی که می‌توانند به ترویج مسئولیت اجتماعی سازمانی مساعدت کنند در این پژوهش به نقشی که دولت از طریق خط‌مشی‌های عمومی در این زمینه ایفا می‌کند پرداخته شده است. روش: این پژوهش کاربردی با روش کمی انجام شده است. به این منظور میزان اهمیت و اولویت انواع نقش‌های دولت در این زمینه در قالب چهار نوع اصلی خط‌مشی‌ عمومی ارزیابی و رتبه‌بندی شده است. داده‌ها با نظرسنجی از خبرگان به کمک پرسشنامه گردآوری شده و با روش تصمیم‌گیری بهترین بدترین تجزیه و تحلیل شده است. یافته‌ها: میزان اهمیت و تاثیرگذاری انواع نقش‌های دولت در این زمینه و همچنین تاثیرگذاری چهار نوع اصلی خط‌مشی عمومی (خط‌مشی‌های تنظیمی، تسهیل‌گرانه، شراکتی و تأییدی) متفاوت اما قابل تایید است. نتیجه‌گیری: سازمان‌های عمومی می توانند با استفاده از این چهار نوع خط‌مشی میزان تمایل و التزام سازمان‌ها به عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند. ترکیب بهینه این خط مشی‌ها به شرابط موجود و میزان تمایل و توانایی بخش خصوصی و جامعه مدنی برای مشارکت فعال در این زمینه بستگی دارد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به عنوان راهنمایی آگاهی‌بخش و کارساز در این راه مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Unlocking Synergies: Exploring Key Drivers of Collaboration between Iran's Banking Sector and Fintech Innovators
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 1 , السنة 5 , بهار 2024
    This study investigates the factors underpinning strategic cooperation between Iran's banking system and fintech startups, shedding light on the dynamic landscape of the financial sector. Employing a mixed-methods approach, the research unfolds in two phases: qual أکثر
    This study investigates the factors underpinning strategic cooperation between Iran's banking system and fintech startups, shedding light on the dynamic landscape of the financial sector. Employing a mixed-methods approach, the research unfolds in two phases: qualitative and quantitative. In the qualitative stage, 14 experts from both the banking system and fintech enterprises participated in semi-structured interviews. Data analysis was facilitated by Atlas.ti software, employing open coding, axial coding, and selective coding techniques. For the quantitative phase, questionnaires were distributed to 320 managers and experts, with data analysed using structural equation modelling (SEM). The study identifies eight categories: managerial acumen, science and technology infrastructure, structural elements, organizational facets, cultural dimensions, digital transformation, trust-building mechanisms, and legal considerations. All significantly influence strategic cooperation, providing a comprehensive framework for understanding collaboration within Iran's financial landscape. The findings highlight that all eight identified factors significantly influence the strategic cooperation between the banking system and fintech startups. While this study focuses on Iran, its insights are widely applicable. It emphasizes harmonizing managerial, technological, and cultural components as stakeholders navigate the ever-evolving fintech landscape, benefiting policymakers, researchers, and industry actors. Further the research can inform public policy and enhance corporate social responsibility. It may also influence public attitudes and improve the quality of life through innovative financial services and products. This study provides a comprehensive framework for understanding the complexities of collaboration within Iran's financial landscape, offering valuable insights for comprehending and navigating the transformative crossroads of traditional banking and fintech innovation. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تحلیل الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی )
    پژوهش های جامعه شناختی , العدد 63 , السنة 18 , بهار 1403

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی در سازمان با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی)صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است.در بخش تحلیل محتوی مقاله ها 313 مقاله گردآوری شد که 90 مقاله داخلی(ا أکثر

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی در سازمان با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی)صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است.در بخش تحلیل محتوی مقاله ها 313 مقاله گردآوری شد که 90 مقاله داخلی(از سال 1398 تا 1401) و خارجی (2018 تا 2022) دسته بندی شد، روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود شاخص های اساسی استخراج شد .سوال های مصاحبه زیر نظر کمیته علمی طراحی و بصورت مصاحبه نیمه ساختار یافته طراحی شد.جامعه آماری مدیران و معاونان ذیربط در سازمان های دولتی در کلانشهر تهران بودند که با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی 20 نفر آنها به عنوان نمونه تا اشباع نظری انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی و 8 کد انتخابی شدو 16کد 285 کد باز قرار گرفت.شاخص اصلی شامل فرهنگ سازمانی بازاری،فرهنگ سازمانی توسعه گرا،فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی، فرهنگ سازمانی قبیله ای ، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای ، عدالت مراوده ای، عدالت اطلاعاتی بود. در دور دوم پرسشنامه ای با لطف لیکرت برای 20 نفر از خبرگان ارسال شد تا شدت اثر هریک از مولفه ها مشخص شود که در این پژوهش با استفاده از آمون با استفاده از آزمون ضریب توافق کندال میزان توافق هریک از مولفه ها و زیر مولفه ها در الگوی پیشنهادی مشخص شد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - A counterfactual thinking approach to human resources' perception of unfavorable aspects of organizational life: A two-stage methodology based on a systematic review and AHP method
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 10 , زمستان 2024
    Nowadays, researchers and managers believe that paying attention to employees' thoughts facilitates sustainable competitive advantage in organizations. After the introduction of cognitive science into organizations, the identification of what it is, how it is formed, an أکثر
    Nowadays, researchers and managers believe that paying attention to employees' thoughts facilitates sustainable competitive advantage in organizations. After the introduction of cognitive science into organizations, the identification of what it is, how it is formed, and the formulation of Counterfactual Thoughts (CTs) have been investigated and analyzed in the field of Human Resources (HR). In this study, a systematic review of the literature in the field of CT has been done with the aim of identifying the antecedents and key consequences of this field and analyzing them. In this research, a two-stage methodology has been considered including (i) Extraction of antecedents and consequences, (ii) Weighting of antecedents. In the first stage, using the screening of articles based on the seven-step method of Sandelowski and Barroso, the antecedents and consequences of CTs, synthesis and interpretation have also been implemented through the coding method of qualitative interpretive meta-analysis. In the second stage, the consequences extracted in the field of counterfactuals are weighted using the matrix of paired comparisons based on the opinions of experts in the field of HR and AHP, which can be used to evaluate employees' thoughts and behavior. Based on the screening of the articles, the antecedents are categorized into 4 general concepts with 12 codes, and the consequences are classified into 2 and 8 codes. The results of the AHP analysis show that the normalization of the condition related to the behavioral outcome has the greatest impact on the evaluation of employees' thoughts and behavior, while the regulation of related emotions as a result of attitude has the least impact among the codes introduced in this evaluation. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تعیین مشاغل استراتژیک و معیارهای شناسایی این مشاغل با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی )مطالعه موردی یک شرکت خودروسازی(
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در أکثر
    چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در هر سازمان بر اساس استراتژیهاو اهداف آن سازمان تعیین میشوند بنابراین در هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت هستند و ازطرفی چوناستراتژی هر سازمان نیز طی زمان قابل تغییر است، بنابراین هیچ شغلی را نمیتوان ذاتاً استراتژیک دانست. دراین پژوهش با استفاده از مصاحبة عمیق با خبرگان ویژگیها و معیارهای مشاغل استراتژیک سازمان شناساییوبا استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی مشاغل استراتژیک سازمان تعیین شدند. نتایجنشان میدهد که تأثیر استراتژیک، تأثیر پیامد تصمیمات، حیطه اختیار و مزیت رقابتی به ترتیب در تعیین مشاغلاستراتژیک این سازمان دارای اولویت هستند و همچنین 73 درصد مشاغل این سازمان بهعنوان مشاغلاستراتژیک تعیین شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی الگوی سازمان مردم نهاد زیست محیطی با رویکرد رهبری اثربخش
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    امروزه سمن ها، نقش مهمی در فعالیت های مدنی به خصوص در حوزه زیست محیطی ایفا می کنند. بسیاری از این سمن‌ها با چالش‌های رهبری منابع انسانی و امکانات سازمانی رو به رو می شوند. عمده دلایل ، عدم مطابقت ساختار سازمانی با ماموریت است. سمن‌ها به دلیل ماهیت متفاوتشان با دیگر انوا أکثر
    امروزه سمن ها، نقش مهمی در فعالیت های مدنی به خصوص در حوزه زیست محیطی ایفا می کنند. بسیاری از این سمن‌ها با چالش‌های رهبری منابع انسانی و امکانات سازمانی رو به رو می شوند. عمده دلایل ، عدم مطابقت ساختار سازمانی با ماموریت است. سمن‌ها به دلیل ماهیت متفاوتشان با دیگر انواع سازمان‌های بوروکراتیک، از رویکردی داوطلبانه و منعطف برخوردارند که اگر ساختار، فرهنگ و فرآیندهایشان را با ماهیتشان سازگار نکنند، به اهداف اصلی دست نمی یابند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی سمن زیست محیطی در راستای رهبری اثربخش است واز لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ نوع روش، توصیفی – اکتشافی است. جهت گردآوری داده های کیفی از ابزار مصاحبه استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش در سمن‌هااز سابقه مدیریتی برخوردارند. جهت طراحی این الگو از استراتژی گراندد تئوری با رهیافت گلیزر استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل از کدگذاری باز و نظری، مفاهیم ساختار و ارتباطات حلقه ای، ارزشیابی مشاغل داوطلبانه، گریدینگ نیروهای داوطلب و مدیریت شبکه های مجازی، تشکیل دهنده مقوله سازماندهی شبکه‌ای، وهمچنین، مفاهیم جذب، آموزش، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات نیروهای داوطلب در زمره مقوله مدیریت منابع انسانی داوطلب قرار گرفته اند. همچنین مفاهیم مشارکت و برابری تشکیل دهنده مقوله فرهنگ سازمانی داوطلبانه و مشارکتی هستند. از سویی، رهبری اثربخش سمن های زیست محیطی در قالب منشور سازمانی، شامل مولفه های مشارکت پذیری، خدمت گزاری، تحول گرایی و قانون مداری است. مفاهیم مشارکت عمومی داوطلبانه، توسعه پایدار سمن ها و محیط زیست نیز در مقوله توسعه پایدار زیست محیطی قرار می‌گیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل‌حیاتی‌موفقیت در استقرار و پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی با استفاده از غربالگری فازی و تکنیک دیمتل (موردمطالعه شهرداری کلان‌شهر قم)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 52 , السنة 14 , بهار 1399
    گسترش شهرها و تنوع نیازهای شهروندی، از یکسو و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی دیگر، جایگاه استفاده از دستگاه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) را در شهرداری‌ها و سازمان های شهری پررنگ نموده است. ازاین‌رو تحقیق حاضر شامل دو قسمت شناسایی عوامل مؤثر بر ا أکثر
    گسترش شهرها و تنوع نیازهای شهروندی، از یکسو و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی دیگر، جایگاه استفاده از دستگاه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) را در شهرداری‌ها و سازمان های شهری پررنگ نموده است. ازاین‌رو تحقیق حاضر شامل دو قسمت شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار سامانه ERP و اولویت‌بندی و بررسی میزان تأثیرگذاری و اثرپذیری عوامل شناسایی‌شده می‌باشد. برای شناسایی عوامل، جستجوی الکترونیکی در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی صورت گرفت. سپس عوامل حیاتی موفقیت در استقرار سامانه ERP شناسایی و در 24 بعد تقسیم شدند. بر اساس غربالگری فازی 11 بعد از 24 بعد تقسیم‌بندی شده مبنای مقایسات زوجی عوامل و تعیین تأثیرگذاری و اثرپذیری قرارگرفتند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها کتابخانه‌های-پیمایشی است و جامعه آماری آن را مدیران ارشد شهرداری قم تشکیل می‌دهند که از این ‌بین به دلیل استفاده از تکنیک دیمتل 9 نفر از خبرگان حوزه‌های برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات از شهرداری مرکز و سازمان فاوای شهرداری قم انتخاب شدند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تکنیک دیمتل و نرم‌افزار اکسل و متلب استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد اثرگذارترین عامل، فرهنگ و ویژگی‌های سازمانی (R-C=1/24) و اثرپذیرترین عامل، مدیریت تغییر (R-C=-0/88) می‌باشد. فرهنگ و ویژگی‌های سازمانی (R-C=1/24)،چشم‌انداز(R-C=0/56)، مهارت‌های کارکنان (R-C=0/53)،حمایت مدیریت عالی (R-C=0/41) و ارتباطات(R-C=0/06)،عوامل اثرگذار و پنج عامل مدیریت تغییر (R-C=-0/88)، فروشنده (R-C=-0/67)، کنترل و ارزیابی(R-C=-0/52)، استراتژی پیاده‌سازی(R-C=-0/29)،هزینه‌ها(R-C=-0/23) و تیم اجرایی پروژه(R-C=-0/20)،عوامل اثرپذیرمی‌باشند. همچنین پرتعامل ترین عامل، حمایت مدیریت عالی (R+C=10/54) و کم تعامل‌ترین عامل، چشم‌انداز (R+C=8/37) می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - مدل تصمیم‌گیری راهبردی مبتنی بر توانایی‌های شناختی مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل
    مدیریت بهره‌وری , العدد 65 , السنة 17 , تابستان 1402
    تصمیم‌گیری جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه مدیران است. تلاش برای ارتقای این وظیفه همیشه در جریان بوده و شناخت و توسعه توانایی‌ها و قابلیت‌های مدیران نقش انکارناپذیری در بهبود تصمیمات دارد. ازآنجاکه سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در صدر مهم‌ترین ارگان‌های تصمیم‌گیری أکثر
    تصمیم‌گیری جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه مدیران است. تلاش برای ارتقای این وظیفه همیشه در جریان بوده و شناخت و توسعه توانایی‌ها و قابلیت‌های مدیران نقش انکارناپذیری در بهبود تصمیمات دارد. ازآنجاکه سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در صدر مهم‌ترین ارگان‌های تصمیم‌گیری قرار دارد، در این تحقیق، به تبیین تأثیر توانایی شناختی بر تصمیم‌گیری راهبردی مدیران خواهیم پرداخت که چگونه این توانایی‌ها می‌توانند در پیشبرد، تعلل یا تأخیر و به ثمر رساندن برنامه‌های کلان این نهاد تعیین‌کننده باشند. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نوع مطالعه موردی است. جمع‌آوری داده‌ها از مشارکت‌کنندگان این پژوهش که شامل مدیران سازمان مدیریت و برنامه استان اردبیل به تعداد 10 نفر بودند، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و تحلیل داده‌ها با کدگذاری باز به روش تحلیل محتوای کیفی انجام پذیرفت. نتایج نشان می‌دهند مدیریت در تصمیم‌گیری از روی دادن چالش‌ها و بحران‌ها پیش از وقوع بحران پیشگیری می کند؛ در صورت بروز بحران بیش از آنکه اطاله یابد یا به بهمنی از مشکلات تبدیل شوند، رفع می‌شود. توانایی حل مسأله روند و نیل به اهداف به صورت نظام‌مند را تسریع می کند. با خلاقیت پیش از آنکه مسائل و بحران‌ها سازمان را از پای درآورند از مسیرهای آسان، کم‌هزینه و سریع حل و تفکر انتقادی کارشناسان مباحث خسارت‌بار یا مخاطره‌آمیز را طرح و بستری برای حل آن ایجاد می‌کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - Enhancing Cooperation: A Futuristic ANFIS Model for Anticipating Strategic Alliances between Fintech Start-ups and the Banking Sector.
    Fuzzy Optimization and Modeling Journal , العدد 4 , السنة 4 , تابستان 2023
    This study endeavours to present an innovative prognostic framework and evaluate the future prospects of strategic cooperation between fin-tech startups and the banking sector in Iran. Employing a descriptive survey approach, extensive research was conducted through com أکثر
    This study endeavours to present an innovative prognostic framework and evaluate the future prospects of strategic cooperation between fin-tech startups and the banking sector in Iran. Employing a descriptive survey approach, extensive research was conducted through comprehensive literature reviews, field investigations, and insights gathered from interviews and questionnaires administered to 14 experts affiliated with both financial institutions and fin-tech companies. By identifying six key factors encompassing 31 unique indicators, including motivations for strategic cooperation, effective factors on cooperation, diverse levels of cooperation, external organizational factors, and barriers to strategic cooperation, and outcomes of strategic cooperation, a comprehensive conceptual model was developed. Employing advanced fuzzy inference techniques and MATLAB software, this model was employed to meticulously evaluate the viability and efficacy of strategic cooperation within the banking sector and fin-tech startups. The findings underscore the paramount significance of barriers to strategic cooperation while emphasizing the vital role of external organizational factors, effective factors on cooperation, diverse levels of cooperation, outcomes of strategic cooperation, and motivations for strategic cooperation of banking institutions and fin-tech startups. Additionally, the study gauges the level of strategic cooperation between the banking system and fin-tech startups, which yielded a commendable rating of 7.06, signifying a substantial medium-to-high range. Furthermore, the designed model showcases remarkable validation and predictive capabilities, rendering it an invaluable tool for forecasting future cooperation scenarios. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی الگوی بازنمایی مدیران در آینده‌نگری استراتژیک با استفاده از نظریه مجموعه راف
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 5 , السنة 28 , زمستان 1401
    آینده‌نگری استراتژیک هسته اصلی بسیاری از نظریه‌های مدیریت استراتژیک است و امکان توفیق استراتژی‌ها را در محیط‌ های چهارگانه دارای ابهام، عدم اطمینان، پیچیدگی و نوسان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر مدیران تصمیم‌های استراتژیک را مبتنی بر چگونگی بازنمایی مسائلی که بر آن‌ها عارض أکثر
    آینده‌نگری استراتژیک هسته اصلی بسیاری از نظریه‌های مدیریت استراتژیک است و امکان توفیق استراتژی‌ها را در محیط‌ های چهارگانه دارای ابهام، عدم اطمینان، پیچیدگی و نوسان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر مدیران تصمیم‌های استراتژیک را مبتنی بر چگونگی بازنمایی مسائلی که بر آن‌ها عارض می‌شود، اتخاذ می‌کنند. توفیق تصمیم‌گیری استراتژیک منوط به قابلیت آینده‌نگری استراتژیک تصمیم‌ گیرندگان و بازنمایی آن‌ها شکل می‌گیرد. بااین‌حال خلأ نظری در ادبیات پژوهش معطوف به این است که چه سطحی از پیچیدگی بازنمایی در چه زمینه‌ای از محیط‌ های چهارگانه باعث ایجاد آینده‌نگری استراتژیک قابل قبولی می‌شود. در این راستا، از نظریه مجموعه راف برای کشف الگوهای موردنظر این پژوهش استفاده شده است. ورودی نظریه مجموعه راف شامل دو نوع کلی متغیر تصمیم و شرطی در نظر گرفته شده است. متغیرهای شرطی پیچیدگی بازنمایی و شرایط محیطی و متغیر تصمیم نیز آینده‌نگری استراتژیک را مورد سنجش قرار می‌دهد. جامعه آماری، تصمیم‌ گیرندگان سطح استراتژیک در سازمان‌های فناورانه است. براین‌اساس نمونه آماری که به‌صورت هدفمند انتخاب شده است، شامل تعدادی از مدیران رده‌ بالا است که در حوزه‌های فناورانه فعالیت دارند. خروجی‌های پژوهش نشان می‌دهند که هرگاه پیش‌بینی آینده دشوار است (محیط‌ های دارای عدم اطمینان و ابهام) بازنمایی‌های ساده و کمتر پیچیده آینده‌نگری بالاتری را ایجاد می‌کنند. درعین‌حال، هرگاه پیش‌بینی دشوار باشد (محیط‌ های دارای پیچیدگی و نوسان)، خواه درک وضعیت فعلی ساده و خواه دشوار باشد، استفاده از بازنمایی‌های پیچیده اثربخشی بیش‌تری دارد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - ارائه چارچوبی برای تدوین چشم‌انداز مطلوب( مورد مطالعه : اسناد چشم‌انداز شرکت‌های برتر)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 27 , تابستان 1400
    چشم‌انداز که به‌عنوان نقطه شروع برنامه‌ریزی استراتژیک محسوب می‌شود، نقطه مطلوبی که سازمان در سایه دستیابی به آن بتواند اهداف خود را محقق کند و از طریق ایجاد مزیت رقابتی بقای سازمان را تضمین کند، لذا باوجود نیاز به نحوه تدوین چشم‌انداز مطلوب و کاربردی اما چارچوبی منسجم ب أکثر
    چشم‌انداز که به‌عنوان نقطه شروع برنامه‌ریزی استراتژیک محسوب می‌شود، نقطه مطلوبی که سازمان در سایه دستیابی به آن بتواند اهداف خود را محقق کند و از طریق ایجاد مزیت رقابتی بقای سازمان را تضمین کند، لذا باوجود نیاز به نحوه تدوین چشم‌انداز مطلوب و کاربردی اما چارچوبی منسجم برای تعریف اجزای چشم‌انداز مطلوب وجود ندارد که این تحقیق علاوه بر ارائه رویکردهای متفاوت در پی ارائه چارچوبی براساس چشم انداز شرکت های تجاری موفق در دنیا است. در این تحقیق چشم‌انداز 54 شرکت موفق در سال 2020 که در سایت فورچون رتبه‌بندی شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت و پس از تحلیل مضمون اسناد چشم‌اندازی شرکت‌ها به 162 کد اولیه احصاء شده که در قالب 24 کد دسته‌بندی شده‌اند و درنهایت 8 مفهوم کلیدی مشخص شد. سپس با توجه به نوع فرایند خلق مزیت رقابتی دو رویکرد سیستمی و سازمانی برای تدوین چشم‌انداز مشخص شد که در رویکرد سیستمی عناصر شامل ورودی‌ها (عناصر استراتژیک)، پردازش (عناصر عملیاتی)، خروجی‌ها(جایگاه، منطقه جغرافیایی، دامنه صنعت و جامعه هدف)، محیط( ذی‌نفعان)، بازخور(پاسخگویی) و در رویکرد سازمانی اعم از عناصر درون‌سازمانی (عناصر استراتژیک، عناصر عملیاتی و پاسخگویی) و برون‌سازمانی (جایگاه، منطقه جغرافیایی، دامنه صنعت، جامعه هدف و ذی‌نفعان) می‌باشد. در نهایت می توان گفت نوع رویکرد انتخابی برای تدوین چشم‌انداز بستگی نوع تفکر استراتژیک حاکم بر سازمان دارد و با توجه به شرایط سازمانی می تواند گام به گام توسعه یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تنظیم رفتار کارکنان در سازمان‌ها از طریق فهم شباهت‌های ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرون
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 37 , السنة 15 , بهار 1403

    هدف پژوهش حاضر فهم شباهت های ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرون در راستای تنظیم رفتار کارکنان می‌باشد. این تحقیق با روش فراترکیب انجام شده است که پس از سه مرحله غربالگری 40 مقاله فارسی و انگلیسی مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها ب أکثر

    هدف پژوهش حاضر فهم شباهت های ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرون در راستای تنظیم رفتار کارکنان می‌باشد. این تحقیق با روش فراترکیب انجام شده است که پس از سه مرحله غربالگری 40 مقاله فارسی و انگلیسی مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری درسه سطح (مفهوم، زیر مقوله، مقوله) صورت گرفت. ساختار مدل فرهنگ سازمانی (فرهنگ سازمانی بازاری، فرهنگ سازمانی توسعه گرا، فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی و فرهنگ سازمانی قبیله ای) و ساختار تفکر خلاف واقع شامل(مقایسه روبه بالا، مقایسه روبه پایین، ارجاع به دیگران و محیط و ارجاع به خود) بود سپس شباهت‌های این دو شامل 8 شباهت شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. روایی تحقیق با روش گوبا و لینکلن و پایایی از طریق ضریب توافقی کاپا مورد بررسی قرار گرفت. از 8 شباهت بدست آمده 6 مورد هم¬راستا و 2 مورد ناهم¬راستا مورد توافق قرار گرفت. نتایج این مقاله می‌تواند جهت آسیب شناسی رفتار کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.

    تفاصيل المقالة