شناسایی و اعتباریابی مولفه های مدل مدیریت استعداد آموزگاران
الموضوعات :
زیبا زمانی فرد
1
,
مهری دارایی
2
,
سعید فرحبخش
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحدخرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدخرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران،
3 - دانشیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
تاريخ الإرسال : 09 الأربعاء , ربيع الأول, 1441
تاريخ التأكيد : 07 الخميس , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 09 الأربعاء , رمضان, 1442
الکلمات المفتاحية:
مدل,
مدیریت استعداد,
آموزگاران استان لرستان,
تتکنیک دلفی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مولفه های مدل مدیریت استعداد آموزگاران در سالِ تحصیلی 97-1396 انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف ،کاربردی و از نظر ماهیت ،توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل تعدادی از خبرگان مرتبط با موضوع بود که به روش نمونه گیری هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب گردیدند . ابزار پژوهش دراین مرحله پرسشنامه ی 104گویه ای طراحی شده بر مبنای طیف هفت درجه ای لیکرت(بر اساس شاخصهای مستخرج از ادبیات و پیشینه و متن مصاحبه ها ی انجام شده) بود. در پایان هر راند داده های به دست امده با استفاده از شاخص میانگین رتبه ای و ضریب توافق کندال تحلیل شدند. در راند سوم مقدار به دست آمده برای آماره کندال(507/0) حاکی از اتفاق نظر قابل قبول بین پاسخگویان بود . نتایج تحلیل داد ه ها در پایان مرحله کیفی نشان داد ،مولفههای مدل مدیریت استعداد آموزگاران شامل رشد و توسعه(بهسازی)، شناسایی،بهگزینی، جذب، برنامهریزی استراتژیک و نگهداری می باشد .در بخش کمی جهت برازش مدل از بین 7644 آموزگار مشغول به خدمت در استان لرستان(جامعه اماری)،367 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزار تحقیق در این مرحله شامل پرسشنامه تدوین شده بر اساس 6 مولفه شناسایی شده و شاخصهای مربوط به هر مولفه بود.داده های بخش کمی (برازش مدل) با استفاده از مدل معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزیی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که براساس متوسط شاخص پایایی ترکیبی(93/0=CR) و متوسط ضرایب آلفای کرونباخ (91/0) که از 70/0 بیشتر میباشند و با توجه به اندازة متوسط واریانس استخراج شده (67/0=AVE) که از 5/0 بزرگتر است، مدل از پایایی همگرا برخوردار بوده و با توجه به این که (AVE< CR)، روایی همگرا نیز برقرار است. با توجه به این که میانگین شاخص ضریب تعیین (1=R2)، از 67/0 بیشتر است و هم چنین بر اساس شاخص Q2 که مقدار متوسط آن (67/0) از 35/0 بیشتر است، چنین استنباط میشود که مدل ساختاری از برازش مناسب برخوردار بوده و قدرت پیشبینی مدل مناسب است و 3. ارزیابی برازش کلی مدل؛ براساس معیار نیکویی برازش (GOF) مقدار محاسبه شده برای این شاخص برابر با 82/0 به دست آمد که از 35/0 بیشتر است، لذا چنین استنباط میشود که مدل کلی از برازش بالایی برخوردار است.
المصادر:
Behrstock,E. (2010). Talent management in the private and education sectors: a literature review. Learning point associates.
-Behrstock, E., Meyer, C., Wraight, S., & Bhatt, M.(2009). Managing educator talent: A research -based framework for district and state policymakers. Naperville, IL: Learning Point Associates.
Buthelezi,N.C. (2010). developing a talent management framework for a south African sectoral education and training authority, research report presented at the university of Stellenbosch
-Colling D, Mellahi K.(2010) .The barriers to effective global talent management: the example of corporate elites in MNEs.Journal of world businesss
Dehghani, M. Ya'qubi, N. Moghli, AS. vazifeh, g.(2017).Providing a Comprehensive Model of Factors Affecting the Effective Deployment of Knowledge Management. New Approach in Educational Management, Volume 10, Number 1, Spring 98, 3. (in Persian)
Deloitt Inc,(2015), “to-be version fore people, process and technology of sto organization
-Dries, Nicky. (2013). The psychology of talent management: A review and research agenda. Human Resource Management Review, 23, 272-285.
Gholipour, A. Habibpour ,A. Memarzadeh, Gh. (2019). Designing a Talent Management Model in the Banking Industry. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources Vol.5, No 19, 2019, 1-28. (in Persian)
-Iqbal, F (2016). Designing and developing a talent management process for faculty members for talent-driven universities. Public Management Research. Year ninth, No. thirty four. (in Persian).
-Katarzyna,N(2016). Talent Managment As a Key Aspect of Human Resorse Managment Strategy in Contemporary Enterprise. Maria Curie-Sklodowska University in Lublin, Poland.
-Kimball, S, Milanowski, And Heneman, HnG. (2010). Principal As Human Capital Manager: Evidence From Two Large Districts. Consortium For Policy Research In Education, Strategic Management Of Human Capital Project, University Of Wisconsin-Madison.
-Lewis, R. , & Heckman, R. (2006). Talent management: A critical review. Human Resource Management Review, 16, 139-154.
-Marcelo,C. Butter,(2015). Intercultural Talent Management Model: Virtual communities to promote collaborative learning in indigenous contexts. Teachers’ and students’ perceptions. Computers in Human Behavior. Vol 51 (2), pp 1191-1197
Mersha,T(2010). Keeping Teachers Happy: Talent Management Model for Higher Education Institutions in Ethiopia. St.Mary's University
Mirzapour, Q (2014). Identifying the talent management syndrome and the role of managers in identifying, nurturing and creating a talent culture in Shahriar elementary schools. Master thesis. Government - Ministry of Science, Research, and Technology - Teacher Training University - Tehran - Faculty of Management and Accounting. (in Persian)..
Mohd,I. Mohd,H. Shuhaida.SH.(2017). Talent Management and Teacher Leadership Talent Development in High Performing School in Malaysia. International Journal of Educational Best Practices, Vol. 1, Number 1
-N’Cho, J.(2017) Contribution of talent analytics in change management whitin project management organizations; the case of the French aerospace sector. Procedia Computer Science; 121: 625-629.
-Odden, A.& Kelly, J A. (2008). Strategic management of human capital in public education. Wisconsin center for education research, university of Wisconsin-Madiso.
-Phillips, Deborah R., Kathy O. Roper.(2009 )“A framework for talent management in real estate”, Journal of Corporate Real Estate; 11(1):7-16.
-Phillips R, Roper O.(2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate.Vol 11(1).PP 7-16.
-Shannon,F(2011). The Case for Strategic Talent Management in Academic . Association of American Medical Colleges. May be reproduced and distributed with attribution for educational or noncommercial purposes only. Free PDF versions of this report are available for download at: aamc/pubs.
Sweem, Susan L. (2009). Leveraging Employee Engagement through a Talent Management Strategy: Optimizing Human Capital through Human Resources and Organization Development Strategy in a Field Study, dissertation.
-U. Sabuncua K, Karacaya G.(2016) Exploring Professional Competencies for Talent Management in Hospitality and Food Sector in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences; 235: 443 – 452.
_||_