نشانگان ارزیابی عملکرد معلمان متوسطه دوم مدارس دولتی استان خراسان جنوبی : سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس(یک مطالعه کیفی)
الموضوعات : Educationرضا مرادی 1 , حسین عباسیان 2 , حسن رضا زین آبادی 3 , بیژن عبدللهی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران.
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران.
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, متوسطه دوم, آموزشوپرورش, نشانگان, معلمین,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نشانگان ارزیابی عملکرد معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر تحلیل محتوای اسنادی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (137 سند و مطالعه)که در مورد نشانگان ارزیابی عملکرد معلمان در پایگاههای تخصصی و علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش 23 سند و مطالعه است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوریشدهاند. با تجزیهوتحلیل دادهها، نشانگان ارزیابی عملکرد معلمان در 4 بُعد، 15 محور طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بعد فردی (مشتمل بر محورهای؛ شخصیتی، مهارتهای ادراکی و آراستگی ظاهری)، بُعد سازمانی (مشتمل بر عوامل؛ تعهد، توسعه حرفهای، مشارکت سازمانی، انگیزش حرفهای، ارتباطات و رضایت)، بُعد اجتماعی (مشتمل بر عوامل؛ ارزشهای اجتماعی و مناسبات اجتماعی) و بعد فرآیند یاددهی و یادگیری (مشتمل بر عوامل؛ رعایت قوانین آموزشی، تدریس، ارزشیابی و پژوهش و تألیف) هست.
