طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستانهای فنی و حرفهای
الموضوعات :صادق نوروز مصرمی 1 , مختار رنجبر 2
1 - برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی برنامه درسی, آموزش کارآفرینی, جستجوی رفتار شغلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستانهای فنی و حرفهای میباشد. رویکرد کلی پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) با طرح اکتشافی بود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها ترکیبی و از نظر نوع داده تحقیق، در بخش کیفی، مطالعه نظری و تحلیل به شیوه محتوای قیاسی است و در بخش کمی، پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بهره گیری از روشهای آماری است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان و کارشناسان آموزش فنی و حرفهای هنرستانهای آموزش و پرورش در استان بوشهر بود که با توجه به اصل اشباع، تعداد 47 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش، متناسب با سوالات و اهداف تحقیق، پرسشنامه بسته پاسخ با 53 سوال 5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت تدوین گردید. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با احتساب ضریب آلفای کرونباخ 04/96 و پایایی ترکیبی محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از مفاهیم و مبانی تحقیق بود. جهت تنظیم مدل از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شده است. در سطح دوم جهت اعتباربخشی الگوی طراحی شده از روش آماری تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از آنجا که رفتار جستجوی شغلی، نقطه سوق آموزشهای کشورهای موفق در زمینه برنامههای درسی فنی و حرفهای است، طراحی الگوی رفتار شغلی در آینده از ضروریات آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای است. فقدان مدل اعتباربخش آموزش های فنی و حرفه ای، سهل انگاری در تخصیص سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی و فقدان مهارتهای لازم در دانشآموختگان مراکز فنی و حرفهای، مهمترین چالشهای پیش روی این حوزه است.
_||_