طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی امدادگران و نجاتگران هلال احمر شهر تهران
الموضوعات :عباس احدپور ثمرین 1 , یوسف مهدی پور 2 , حسین مومنی مهموئی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
3 - دانشیار برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی, آموزش مبتنی بر شایستگی, برنامه آموزش, امدادگران و نجات گران هلال احمر,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل کارشناسان مطلع به امر آموزش و در بخش کمّی شامل تمامی امدادگران و نجاتگران هلال احمر شهر تهران در سال 2020 بود
روش شناسی پژوهش: در این حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 335 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق 10 نفر از خبرگان شامل: اعضای مصاحبه شونده و خبرگان دانشگاهی، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و t تکنمونهای استفاده شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده به شناسایی 25 مولفه و 81 شاخص منجر شد که 8 بعد اصلی که محیط آموزش (0.735)، یادگیرندگان (0.623)، اجرای برنامه آموزشی (0.615)، نیازسنجی شایستگی (0.563)، طراحی و برنامه ریزی آموزشی (0.504)، تهیه رویکرد انتخاب شایستگی (0.420)، ارزشیابی آموزشی (0.397) و بازنگری و بروزرسانی فرآیند و برنامه آموزشی (0.341) به ترتیب اولویت ابعاد آموزش مبتنی بر شایستگی می باشند.
بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد الگوی ارائه شده از درجه تناسب مناسبی برخوردار بود. مزیت به کارگیری شایستگی برای طراحی برنامه آموزشی از یک سو تشخیص دقیق تر نیازهای آموزشی و افزایش کارآیی آموزش ها و از سوی دیگر، کاربردی بودن آموزش ها و پرهیز از انتقال دانش صرف است.
Alston, Oran (2010) Management Information Systems (MIS) Program, College of Business and Economics West Virginia University.
Asheghi, Hassan; Qahramani, Mohammad; gorchiyan,nader gholi. (2017). Developing a Conceptual Model for Designing a Managerial Training Program Based on Managerial Competence: A Qualitative Research. Educational Management Innovations, 12 (3), 61-47.
Bagga, T. and Srivastava, S. (2014), "SHRM: alignment of HR function with business strategy", Strategic HR Review, Vol. 13 No. 4/5.
Crompton, H., Olszewski, B., & Bielefeldt, T. (2016). The mobile learning training needs of educators in technology-enabled environments. Professional Development in Education, 42(3), pp 482-501.
Durandish, Ahmad Reza; Naderi, Ezatullah; Seif Naraghi, Maryam. (2019). Designing a curriculum framework based on the competence of industrial mechanics in the second year of high school. Educational Innovations, Year 18, Fall 2019, No. 71, pp. 7-38.
Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The Effect of Training on Employee Performance. European Journal of Business and Management, 5(4), 137-147
Flenky, F. (2019). Analisa Pengaruh Coaching terhadap Sales Orientation serta Implikasinya pada Employee performance; Telaah pada Sales Person PT. Oppo Electronic Telecommunication Wilayah Kota Tangerang (Doctoral dissertation, Universitas Multimedia Nusantara).
Gholizadeh, Zahra and Shams, Gholamreza and Ghahremani, Mohammad. (2018). Designing a competency-based education model for the administrators of Shahid Beheshti University. The first conference on human growth, development and health, Tehran.
Goniewicz, K., Goniewicz, M., Burkle, F. M., & Khorram-Manesh, A. (2021). Cohort research analysis of disaster experience, preparedness, and competency-based training among nurses. PLoS one, 16(1), e0244488.
Graebe, J. (2019). Continuing professional development: Utilizing competency-based education and the American Nurses Credentialing Center outcome-based continuing education model©. The Journal of Continuing Education in Nursing, 50(3), 100-102.
Khoshnoodifar, Mehrnoosh, Mohajerpour, Ronak, Rahimi, Ezatullah Roshani, Daim, Zarezadeh, Yada ... (2019). Comparison of the effect of class flipped and traditional methods on active participation satisfaction and learning in a continuing education of general practitioners, Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 24 (1): 65-56.
Koster, A., Schalekamp, T., & Meijerman, I. (2017). Implementation of competency based pharmacy education (CBPE). Pharmacy, 5(1), 10
Lee, C., Ahn, T., Lee, S., & Lee, S. (2020). Development of Competency-Based Entrepreneurship Education Model: The Case of K University. Journal of Practical Engineering Education, 12(1), 61-72.
Michael, G et al. (2019). Human Resource Management: Recruitment. P 81-94.
Monika, M., & Parthasrathy, K. (2017). Effectieness of the training programmes on ISO Certification among Employees of the Central Rsilway Workshop. Tamil Nadu Noe, R.A. (2016). Employee training and development. McGraw-Hill/Irwin.
Natrajan, N. S., Sanjeev, R., & Singh, S. K. (2019). Achieving job performance from empowerment through the mediation of employee engagement: an empirical study. Independent Journal of Management & Production, 10(3), 1094.
Nili Ahmadabadi, Mohammad Reza; Moradi, Rahim (2015). Strategies and strategies for teaching concepts. Journal of Educational Studies, Center for the Study and Development of Medical Education, Army University of Medical Sciences, Third Year, Second Issue, Second Semester, 2014-2015, pp. 31-43.
Pollanen, R., Abdel-Maksoud, A., Elbanna, S., & Mahama, H. (2017). Relationships between strategic performance measures, strategic decision-making, and organizational performance: empirical evidence from Canadian public organizations. Public Management Review, 19(5), 725-746.
Prabawati, I., & AOktariyanda, T. (2018). Competency-based training model for human resource management and development in public sector. Journal of Physics: Conference Series, 953(1), 012157 IOP Publishing
Purwanto, A., & Prasetya, A. B. (2021). DID COACHING, TRAINING AND DEVELOPMENT, EMPOWERMENT AND PARTICIPATION ON SCHOOL EMPLOYEES PERFORMANCE?. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 2(2), 73-95.
Rantz A. (2018). Competencies: Report of the competencies workgroup. Workforce and succession planning workgroup. 2018. New York State Governors Office of Employee Relations and the Department of Civil Service.
Salehi, Imran, Ibrahim, Salari Ziauddin. (2012). Combined learning; a new approach in the development of education and the teaching / learning process. Bimonthly Journal of Education Strategies in Medical Sciences.5_1): 75-69.
Sarukhani, Baqir (2013), Research Methods in Social Sciences, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Shafiqian, Hooman, Ghorchian, Nader Gholi, Bagheri, Mehdi. (2020). Identifying the elements of the education system model on competency with the foundation plan (Case study: Ports and Maritime Organization, Shahid Rajaei Port). Quarterly Journal of Human Resources Education and Development, Year 7, No. 26, pp. 1-22.
shasti، samaneh. (2010). Competency-based education. Education Strategies (Education Strategies in Medical Sciences, Summer 2010, Volume 3, Number 2; from page 77 to page 80.
Tulai, Ruhollah. (2014). Techniques for analyzing systems and methods. Tehran: Shahid Beheshti University.
Zare, Mohammad, Sarikhani, Raheleh. (2015). Application of educational technology in medical education. Iranian Journal of Medical Education.628-629.
_||_