بررسی تطبیقی رویکردهای تربیت معنوی با توجه به مؤلفه های برنامه درسی در چند کشور جهان
الموضوعات :
محمدحسین یارمحمدیان
1
,
احمدعلی فروغی ابری
2
,
ابراهیم امیرشاه جعفری
3
,
احمدرضا اوجی نژاد
4
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
3 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
4 - دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, بررسی تطبیقی, رویکردها, تربیت معنوی, مؤلفه های برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله بررسی رویکردهای تربیت معنوی با توجه به مؤلفههای برنامه درسی در کشورهای منتخب بوده است که با روش تطبیقی و با کمک الگوی بردی انجام گرفت. بدین منظور، اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای منتخب با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به سایتهای اینترنتی مرتبط مانند یونسکو و پروکوئیست و سایتهای وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد نظر گرد آوری، توصیف، تفسیر و مقایسه شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کشورهایی هستند که در زمینه تربیت معنوی دارای برنامههایی هستند. از میان جامعه مورد مطالعه کشورهای استرالیا، ژاپن و ترکیه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند سپس ویژگیهای اصلی رویکردهای تربیت معنوی در ارتباط با مؤلفههای هدف، محتوا و روشهای تدریس در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی گردید. نتایج بدست آمده حاکی از وجود شباهتها و تفاوتهای شایان توجهی بین اهداف، محتوا و روشهای تدریس در کشورهای مورد مطالعه بود. شباهتها بیشتر در اهداف و گه گاه در محتوا، اما تفاوتها بیشتر در روشهای تدریس وجود دارند.