شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر استقرار مدارس هوشمند در استان گیلان
الموضوعات :محمود مرادی 1 , خاتون دلیلیان 2 , حمیده خداشناس 3
1 - دکترای مدیریت، استادیار دانشگاه گیلان،
2 - کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، هنرآموز هنرستان هفده شهریور
3 - کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، هنرآموز هنرستان بنت الهدی
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, فنآوری اطلاعات, مدرسه هوشمند,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر استقرار مدارس هوشمند و ارزیابی مدارس در استان گیلان از دیدگاه مدیران، معلمان و کارشناسان پرداخته است. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را معلمان، مدیران وکارشناسان مدارس هوشمند استان گیلان تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد که 129 مدرسه از مدارس استان گیلان را در بر می گیرد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، دو پرسشنامه است، پرسشنامه اول در زمینه شناسایی عوامل موثر بر استقرار مدارس هوشمند و پرسشنامه دوم در زمینه ارزیابی مدارس هوشمند است. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ در تمامی موارد 7/0 محاسبه شد. نتایج پرسشنامه اول در این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر استقرار مدارس هوشمند در چارچوب مولفههای برنامه ریزی و هدفگذاری، تجهیز و آمادهسازی مدرسه، آموزش و تجهیز نیروی انسانی، آمادهسازی محتوا، برگزاری کلاسهای آموزش مبتنی بر محتوای چند رسانهای، ارزیابی و سنجش، فرهنگ سازی در ارتباط با فناوری اطلاعات میباشد که بر اساس رتبه بندی، بالاترین رتبه مربوط به مولفه آمادهسازی مدرسه و پایینترین رتبه مربوط به مولفه فرهنگ است. نتایج پرسشنامه دوم که در چارچوب فضا و تجهیزات، توانمندی دانش آموزان و توانمندی کادر آموزشی و اداری بررسی شدنشان داد مدارس هوشمند، از لحاظ معیارهای فضا و تجهیزات، توانمندی دانش آموزان و توانمندی کادر آموزشی ضعیف ارزیابی میشوند و تنها از نظر کادر اداری در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
Abdol vahabi, Marziyeh; Mehr Ali zadeh, Yadolla; parsa, Abdolla. (2010). measure of smart schools settlement in girls, secondary schools in Ahvaz city by view of teachers and Principals, chapter "Educational Innovations" No 43, eleventh year, fall 2012. (In persian).
Afzal khani, Maryam; Qods, sulmaz.(2010). "Evaluating the situation of secondary smart schools settlement in Semnan Province by view of principals and teachers. "chapter"communication and information technology in educative science", second year, No 1,Fall 2011.(In persian).
Bazargan, Abbas.(2004).Educational Evaluation, concepts ,patterns and operational process, Tehran: SAMT publishing house.(In persian).
Bahrami, Fariba.(2010).measurement of smart schools by view of secondary schools teachers in Sanandaj city. Thesis of MA, Islamic Azad university, branch Tehran. (In persian).
Poor khalili, Sohrab; Ehsani, Mohammad Saeed.(2009). Design of multi-media environments, Tehran:Education. (In persian).
Jahfari Hajati, Omme-kolsoom. (2006). Evaluating plan of smart school in Tehran secondary education schools specially focused on Absal secondary education school. Thesis et MA ,Teaching and Teacher Education university. (In persian).
Jalali, Ali Akbar. (2009). plan of smart schools. Executive guide of schools, version 1 , publisher: Tehran Education. (In persian)
Making smart school procedure.(2011). Tehran; Ministry of Education , Mordad 2011. (In persian).
Salehi, Mohammad; kashani, Neda. (2006). Effective factors on Implementation of smart school plan by view of secondary schools principals in Mazandaran province. chapter "new reflections in educative science", second year, No 4 , fall 2007. (In persian).
Feizi, Tahereh.(2004).organization and management fundamentals. Tehran payam Noor university. (In persian).
Fathi vajargah, korosh. (2006).Educational planning In service of staff. Tehran, Educatian
Mashinchi, Ali Asghar. (2010).glance over smart school. Congress of making smart
schools, Esfahan. (In persian).
Mahmoodi, Jahfar; Nalchigar, soroush; Ebrahimi, seyed Babak And sadeghi Moqaddam, Mohammad Reza. (2008). study of development challenges of smart schools in country, chapter "Educational Innovation", No27, seventh year, Full 2008. (In persian).
Mehr Mohammadi, Mahmood. (2004). Rethink of concept and reason of Educational revolution in information and Communication age, curriculum in information and communication age, tehran. (In persian).
Kumar,N.,Rose,R.,D,Silva,J.(2008).Teachers, Readiness to Use Technology in Classroom: An Empirical Study. European Journal of Scientific Research,21(4),603-616.
Summak,M., Baglibel,M., Samancioglu, M(2010). Technology readiness of primary school teachers:A case study in Turkey. Innovation and Creativity in Education, 2(2), 2671- 2675.
Wahab,M & Kaur, k (2006). Towards A Better Understanding of The Need For A Digital School Resource Center In Malaysian Smart schools. In Proceeding Konvensyen Persatuan Technology Pendidikan Malasia ke 19,(pp 16-19),Langkawi,eprint.um.edu.my/295/1/digital_school_RC_Kiran_06.p.
Yaacob,Azizah؛ Mohd Nor, Nor Fariza &Azman, Hazita (2005). Implementation of the Malaysian Smart school :An Investigation of Teaching–Learning Practices and Teacher–Student Readiness. Internet Journal of e-Language Learning& Teaching, 2(2), 16-25.
Zain,M.Z.M.,& Murugaiah, P .(2004).Managment practice in Malaysian Smart School: Tasks and support analysis of the ICT implementation. In Proceeding of IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 1008-1012.
Zamani, Bibi Eshrat; Qassab Poor, Bita; Jabal Ameli, jalal. (2006). study of weak and strong points .opportunities and threats over smart school. chapter "Educational Innovation" No 36, ninth year , winter 2010. (In Persian).