مقدار توجه به تربیت شهروندی در مؤلفه های جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم (مطالعه موردی: معلمان دوره متوسطه شهر همدان)
الموضوعات :سید کاظم علوی لنگرودی 1 , زهرا سلیمانی 2 , محمد جواد لیاقتدار 3 , ستاره موسوی 4 , حسن ببری 5
1 - استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
4 - دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان
5 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: تربیت شهروندی, جو, دوره متوسطه, ساختار, ارتباط متقابل, معلمان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، شناسایی مقدار توجه به تربیت شهروندی در مؤلفههای جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم دوره متوسطه استان همدان بود. جامعه شامل تمامی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است و حجم نمونه محاسبه شده 143 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با گویه مرتبط با سه مؤلفه جو اجتماعی، ساختار سازمانی و تعامل معلم و دانش آموز که براساس طیف پنج درجهای لیکرت از کاملاً نامطلوب تا کاملاً مطلوب بوده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 877/0 به دست آمد و روایی محتوایی و صوری آن به تأیید 5 نفر از متخصصان دانشگاهی رسید. برای تجزیه و تحلیل آماری از تکنیکهای توصیفی و استنباطی آمار با بهرهگیری از نرم افزار Spss18 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مؤلفههای جو اجتماعی و ساختار سازمانی در سطح مطلوب و مؤلفه کنش متقابل معلم و دانش آموز در سطح متوسطاز نظر مقدار توجه به تربیت شهروندی قرار دارند. بدین ترتیب توصیه عمده این پژوهش، لزوم تقویت روابط متقابل معلم و دانشآموز بمنظور تحقق بهتر اهداف رفتار شهروندی است.