تحلیل محتوای نامه های امام علی(علیه السلام) با محورصلاحیت فرهنگی مدیران دانشگاه
الموضوعات : Journal of Cultural Management
زکیه بیکی دمنه
1
,
سید محمد رضا داودی
2
,
سعید شریفی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان ،دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, صلاحیت فرهنگی, مدیران دانشگاه, نامه ها, نهج البلاغه.,
ملخص المقالة :
تعریف شایستگی هاي مدیران فرهنگی و اجتماعی نیاز به تبیین صحیح چشم اندازفرهنگی و در پی آن، تعریف نیازها و انتظارات فرهنگی از مدیران فرهنگی دانشگاه ها دارد.از آنجا که یکی از رسالت های مدیران فرهنگی ایجاد بسترمناسب برای شکوفایی استعدادها و توانمندیهای دانشجویان برای نقشآفرینی در عرصههای اجتماعی بوده ونیازمند شناخت شایستگی ها وخصایص ویژه مدیران در این حوزه می باشد لذا برای شناسایی این مهم از روش تحقیق کیفی )روش تحلیل محتوا) بهره گرفته شده، بدین صورت که پس از مطالعه ادبیات موضوع واستخراج چارچوب نظری،از محتوای کل 79 نامه، از کتاب شریف نهج البلاغه مورد تحلیل قرارگرفته و جملات و عبارات منتخب به انضمام متن فارسی و آدرس در 289 نشانه ودر 6 بعد که شامل: داشتن مهارت چشم انداز ، مدیریت روابط اجتماعی،مهارت برقراری عدالت، مهارت همدلی،صلاحیت ارزشی -اجتماعی ،اخلاق دینی و15مقوله و77 زیرمقوله تبيين شد.در اين پژوهش از نرم افزار اطلس تي آی 8 براي دسته بندي و كدگذاري ها استفاده شد.در نهايت پس از تجزيه وتحليل نهايي قالب الگوي شايستگي مديران آینده دانشگاه ها ارائه شد. مفاهيم و مؤلفه هاي صلاحیت فرهنگی مدیران دانشگاه به دست آمده براي مديران در زمينه هاي همچون استخدام،جانشین پروری،توسعة نيروي انساني، تشخیص نیازسازمان به شخصیت های مورد نیاز وشناخت افراد کلیدی در دانشگاه كاربرد دارد.
