مقايسه اثربخشی بسته آموزشی معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی دانشجويان دانشگاه اصفهان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیروح الله فتاحی 1 , علی مهداد 2 , اصغر آقایی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: معناداری تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, امید به زندگی, دانشجويان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف مقايسه اثربخشی بسته آموزشی معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی دانشجويان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیري بود. در این مطالعه، تعداد ٤٥ دانشجوی دانشگاه اصفهان ازطریق نمونهگیري در دسترس بر مبنای ملاک های ورود، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه ١٥ نفر) گمارده شدند. گروه های آموزشي مبتني بر معناداری تحصیلي ویژه دانشجویان تحت 11 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آموزش سرزندگي تحصیلي تحت 12 جلسه 70 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. هر سه گروه قبل، بعد و سه ماه پس از مداخله با پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) ارزیابی شدند. داده ها ازطریق تحلیل وارینس با اندازه گیری تکراری تحلیل و نتایج نشان داد که در امید به زندگی بین دو گروه آموزش معناداری تحصیلی و گروه آموزش سرزندگی تحصیلی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (p≤0.048) اما بین گروه کنترل و آموزش سرزندگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بر اساس نتایج، بین آموزش معناداری تحصیلی با آموزش سرزندگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد و آموزش معناداری تحصیلی اثربخش تر است(p≤0.015.). بنابراین تنها روش آموزش معناداری تحصیلی بر امید به زندگی و تفکر عاملی اثربخش بوده است و روش آموزش سرزندگی تحصیلی بر امید به زندگی و تفکر عاملی اثربخشی معنادار نداشته است.
آقایی، ا. (1397). نظریه انسان سالم، چاپ اول، نشر نوشته.
آذریان، ر و مهدیان، ح و جاجرمی، م (1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14، 483-494.
https://www.jiera.ir/article_109773.html#
الستی، ک و هاتف، م و افشار، م. (1401). مطالعه نقش آموزش دوران تحصیل بر کنترل سوء رفتارهای علمی در ایران با استفاده از نظریهپردازی داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 27(3)، 23-52. https://journal.irphe.ac.ir/article_703033.html#
خطیبی، م و کیانی، ق و انتصار فومنی، غ و احمدی، م. (1401). تبیین پیشرفت تحصیلی براساس باورهای فراشناختی با معنای تحصیل در دانش آموزان پسر پایه یازدهم. مطالعات ناتوانی، 12(0 )، 0-0.
SID. https://sid.ir/paper/1125566/fa#
صدری، م و گل پرور، م و آقایی، ا و گیلیام، ل. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش معنا محور تحصیلی و آموزش روانشناسی مثبت نگر بر خوشبینی تحصیلی و معنای تحصیلی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(3)، 31-50. https://doi.org/10.22108/ppls.2021.129078.2133#
صدوقی، م و حسامپور، ف. (1398). نقش واسطه¬ای شادکامی در رابطه میان امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی، نشریه علمی رویش روان¬شناسی، 8(9)، 42. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.21.3#
دهناشی لاطان، ت و ستاری، م. (1400). اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربه ای دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(4)، 48-21. http://dx.doi.org/10.52547/shenakht.7.4.28#
Alam, A., & Mohanty, A. (2024). Happiness Engineering: impact of hope-based intervention on life satisfaction, self-worth, mental health, and academic achievement of Indian school students. Cogent Education, 11(1), 2341589. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2341589#
Fu, L. (2024). Social support in class and learning burnout among Chinese EFL learners in higher education: Are academic buoyancy and class level important?. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 43(7), 5789–5803. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04778-9#
Corrigan, J. A., & Schutte, N. S. (2023). The relationships between the hope dimensions of agency thinking and pathways thinking with depression and anxiety: A meta-analysis. International journal of applied positive psychology, 8(2), 211-255. https://doi.org/10.1007/s41042-023-00099-1#
Cheng, C. Yun-Chun Wang and Wei-Xiang Liu. (2019). Exploring the Related Factors in Students’ Academic Achievement for the Sustainable Education of Rural Areas, Sustainability, 11, 5974. https://doi.org/10.3390/su11215974#
Katiyar, S., Noronha, E., & D’Cruz, P. (2022). Meaningfulness and Impact of Academic Research: Bringing the Global South to the Forefront. journals Business and Society, 61(4),839-844. https://doi.org/10.1177/00076503211059761#
Liang, C., & Sun, J. (2022). A study of the happiness of chinese university students and Its influencing factors—A case study of Beijing universities. Sustainability, 14(23), 16057. https://doi.org/10.3390/su142316057#
Lu, J., Potts, C. A., & Allen, R. S. (2021). Homeless people’s trait mindfulness and their resilience–a mediation test on the role of inner peace and hope. Journal of Social Distress and Homelessness, 30(2), 155-163. https://doi.org/10.1080/10530789.2020.1774847 #
Martin, A.J., & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53-83. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.01.002#
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312 . https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0165025419885027#
Meng, Q., & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students’ academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 5767. https://doi.org/10.3390/su15075767
Murphy, E. R. (2023). Hope and well-being. Current Opinion in Psychology, 50, 101558. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2023.101558#
Pittman, A. M. (2019). Finding Hope: Exploring the relationships among the Academic Hope Scale, the Appreciative AdvisingInventory, and Grade Point Average in a College student population. (Unpublished doctoral dissertation). Florida Gulf Coast University.Florida.#
Putwain, D. W., Gallard, D., & Beaumon, J. (2020). Academic buoyancy protects achievement against minor academic adversities. Learning and Individual Differences, 83, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101936#
Sapio, M. (2010). Mastery Goal Orientation, Hope, and Effort among Students with Learning Disabilities. ProQuest LLC. Ph.D. Dissertation, Fordham University.789 East Eisenhower Parkway, P.O. Box 1346, Ann Arbor, MI 48106. http://www.proquest.com/en-US/products/dissertations/individuals.shtml#
Shen, J., Wu, H., Reeves, P., Zheng, Y., Ryan, L., Anderson, D. (2020). The association between teacher leadership and student achievement: A meta-analysis. Educational Research Review. 31:100357. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100357#
Solberg, P.A., Hopkins, W.G., Ommundsen, Y., Halvari ,H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.01.006 #
Snyder, C.R. (1996). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of counseling and Development, 73(3), 355-365. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.321#
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570–585.
https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570#
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01#
Snyder C.R., Ritschel L.A., Ravid., L.K. and Berg C.J. (2006). Balancing Psychological Assessments: Including Strengths and Hope in Client Reports. Journal of Clinical Psychology, 62(1), 33-46. https://sid.ir/paper/574889/en#
Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24(4), 417-463
. https://doi.org/10.1016/S0149-7634(00)00014-2#
TenHouten, W. (2023). The emotions of hope: From optimism to sanguinity, from pessimism to despair. The American Sociologist, 54(1), 76-100.
https://doi.org/10.1007/s12108-022-09544-1#
Weißenfels, M., Hoffmann, D., Dörrenbächer-Ulrich, L., &Perels, F. (2023). Linking academic buoyancy and math achievement in secondary school students: Does academic self-efficacy play a role?. Current Psychology, 42(27), 23422 23436
. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03488-y#