طراحی مدل پارادایمی ماندگاری گردشگران در مقاصد گردشگری شهری
الموضوعات : مدیریت بازاریابیافشین بهره مند 1 , فریز طاهری کیا 2 , محمد حسن بهزادی 3 , اصغر مشبکی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ايران
3 - گروه آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه پایدار, ماندگاری گردشگران, بازاریابی مقصد.,
ملخص المقالة :
مقدمه: میزان اثرات مثبت گردشگری بر جوامع به ماندگاری گردشگران وابسته است هر چه طول اقامت گردشگر در مقصد گردشگری بیشتر باشد نرخ اشتغال هتلها و میزان هزینه گردشگران در مقصد گردشگری بیشتر بوده و بهاینترتیب مقصد گردشگری از منافع گردشگر استفاده بیشتری خواهد ماندگاری گردشگران و در این میان اقامت طولانیمدت با توجه به ارتباط مثبت با درآمد کلی حاصل از فعالیتهای گردشگری به متغیری مهم برای همه مقاصد گردشگری تبدیلشده است. از این رو شناسایی و آگاهی طول مدت اقامت گردشگران و عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری آنان برای برنامه ریزی و مدیریت گردشگری و تدوین سیاستهای بازاریابی گردشگری به عنوان عنصری ضروری یاد میشود.
روش پژوهش: در این تحقیق از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد..به منظور جمع آوری دادهها با 17نفراز کارشناسان و خبرگان بخش گردشگری.مصاحبه های عمیق انجام گرفت. تعیین حجم نمونه نیل به نقطه اشباع نظری بود.تمامی افراد نمونه مورد مطالعه با رویکرد هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله با استفاده از نرم افزارمکس کیو دی ای به انجام رسید .
یافته ها: یافته ها نشان داد که شرایط علی (شامل 2 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی و 36 مفهوم)، شرایط زمینه ای (شامل 3 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 19 مفهوم)، شرایط مداخله گر (شامل 2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 14 مفهوم)، راهبردها (شامل2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 15 مفهوم) و پیامدها (3 مقوله اصلی، 6 مقوله فرعی و 24 مفهوم) معرفی شدند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق در راستای نظریه داده بنیاد بیانگر آن بود که عوامل علی شامل 2 مقوله اصلی (عوامل محلی ،وضعیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) شرایط زمینه ای شامل 3 مقوله اصلی (شرایط محیط کلان سیاست گذاری ،برنامه ها، رویکرد سیستمی)،عوامل مداخله گر شامل 2 مقوله اصلی (قوانین و مقررات، تدوین سیاست های کلان حوزه گردشگری)، راهبردها دارای 2 مقوله اصلی (تقویت و بهبود زیرساختها، جایگاهیابی ایران به عنوان مقصد گردشگری) و پیامدها شامل 3 مقوله اصلی (پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) بود.
پورنگ، ناهید؛ پورنگ؛ علی، غیورباغبانی، مرتضی.(1400). ارائه الگوی ساختاری تفسیری عوامل مقصدمحور موثر بر جذب و ماندگاری گردشگران (مطالعه موردی: شهر مشهد). مطالعات مدیریت گردشگری، 16(53)، 393-430.
پورنگ، علی؛ غیورباغبانی، سیدمرتضی؛ پورنگ، ناهید. (1399). شناسایی عوامل موثر بر جذب و ماندگاری گردشگر مذهبی در کلانشهر مشهد با رویکرد داده بنیاد. مدیریت اسلامی، 28(2 )، 151-192.
چراغی، مهدی؛ محمدی یگانه، بهروز؛ کیامهر، رامین؛ جعفری، معصومه. (1400). تحلیل عوامل مؤثر بر ماندگاری گردشگران در شهرهای میانی مطالعه موردی: شهر زنجان. نشریه گردشگری شهری، 8(3), 107-119.
حبیبی, کیومرث , سعیدی, مهدی T سیاری, شادیه . (1403). ارزیابی تأثیر توسعه زیرساختهای گردشگری بر ماندگاری گردشگران نوروزی در شهر سنندج. نشریه گردشگری شهری , 11(3), 1-18
حسام، مهدی؛ آقاییزاده، اسماعیل. (1397). واکاوی دلایل تمایل اندک گردشگران به ماندگاری در شهر رشت. نشریه گردشگری شهری، 5(1), 35-51.
رفیعی، هادی؛ پارساپور، سارا؛ رهنما،علی. (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (مورد مطالعه: شهر مشهد). مطالعات اجتماعی گردشگری.4(7)، 1-10.
صابری فر، رستم. (1399). نقش گردشگری خلاق در ماندگاری گردشگران و اثر آن بر توسعه توسعۀ اقتصادی (نمونه نمونۀ موردی بشرویه خراسان جنوبی. برنامهریزی و آمایش فضا، ۲۴ (۴) ،۲۰۷-۱۷۷.
Adongo, C. A., Badu-Baiden, F., & Boakye, K. A. A. (2017). The tourism experience-led length of stay hypothesis. Journal of outdoor recreation and tourism, 18, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.jort.2017.02.003
Aguilar, M. I., & Díaz, B. (2019). Length of stay of international tourists in Spain: A parametric survival analysis. Annals of Tourism Research, 79, 102768. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102768
Akande, O. A., Adeyemi, F. C., & Kevin-Israel, O. C. (2021). Charting new paths for the tourism industry and post COVID-19 adaptation strategies in hotel operations. Afr. J. Sustain. Dev, 11, 23-36. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.002
Alén, M. E., Domínguez, T., & Fraiz, A. (2014). El turismo senior como segmento de mercado emergente. Cuadernos de Turismo, 26,9–24. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103938
Almeida, A., Machado, L. P., & Xu, C. (2021). Factors explaining length of stay: Lessons to be learnt from Madeira Island. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 2(1), 10-28. https://doi.org/10.1016/j.annale.2021.100014
Atsız, O., Leoni, V., & Akova, O. (2020). Determinants of tourists' length of stay in cultural destination: one-night vs longer stays. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 62-78. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2020-0126
Baños-Pino, J. F., Boto-García, D., Del Valle, E., & Sustacha, I. (2023). The impact of COVID-19 on tourists’ length of stay and daily expenditures. Tourism Economics, 29(2), 437-459. https://doi.org/10.1177/13548166211053419
Barros, C. P., & Machado, L. P. (2020). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692–706. https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.12.005.
Dogru, T., Bulut, U., Kocak, E., Isik, C., Suess, C., & Sirakaya-Turk, E. (2020). The nexus between tourism, economic growth, renewable energy consumption, and carbon dioxide emissions: contemporary evidence from OECD countries. Environmental Science and Pollution Research,
27, 40930-40948. https://doi.org/10.1007/s11356-020-10110-w
Feitosa, P. H., & Silva, A. B. (2022). Length of stay and satisfaction shaping the competitiveness of international business tourism in São Paulo city, Brazil. Tourism Economics, 28(3), 728-747. https://doi.org/10.1177/13548166211056390
Gedecho, E. K. (2015). Challenges of religious tourism development: the case of Gishen Mariam, Ethiopia. American Journal of Tourism Research, 3(2), 42-57. https://doi.org/10.20372/ajbs.2020.5.2.198
Gemar, G., Sánchez-Teba, E. M., & Soler, I. P. (2022). Factors determining cultural city tourists' length of stay. Cities, 130, 103938. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.11.002
Gómez-Déniz, E., Pérez-Rodríguez, J. V., Reyes, J., & Gómez, H. W. (2020). A bimodal discrete shifted Poisson distribution. a case study of tourists’ length of stay. Symmetry, 12(3), 442. https://doi.org/10.3390/sym12030442
Gozgor, G., Seetaram, N., & Lau, C. K. M. (2021). Effect of global uncertainty on international arrivals by purpose of visits and length of stay. International Journal of Tourism Research, 23(6), 1086-1098. https://doi.org/10.1002/jtr.2464
Gutiérrez, A., Miravet, D., Saladié, Ò., & Clavé, S. A. (2020). High-speed rail, tourists’ destination choice and length of stay: A survival model analysis. Tourism Economics, 26(4), 578-597. https://doi.org/10.1177/1354816619855286
Garrod, B., & Almeida, A. (2023). On the strategic management of an events portfolio to extend tourists’ length of stay: a LASSO approach. Current Issues in Tourism, 26(2), 305-322. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.2010673
Hateftabar, F. (2021). The impact of psychological distance on tourists’ length of stay: Survival analysis. Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(46), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.006
Jackman, M., Lorde, T., Naitram, S., & Greenaway, T. (2020). Distance matters: the impact of physical and relative distance on pleasure tourists' length of stay in Barbados. Annals of Tourism Research, 80(3), 102-114. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.07.004
Jeon, C. Y., & Yang, H. W. (2021). The structural changes of a local tourism network: Comparison of before and after COVID-19. Current Issues in Tourism, 24(23), 3324-3338. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1874890
Mohammad, B. A., & Herzallah, F. (2023). Toward Developing a Model to Examine Destination Attributes and Length of Stay within Satisfaction Matter in Jordan. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 24(5), 629-662. https://doi.org/10.1080/1528008X.2022.2073938
Montaño, J., Rossello, J., & Sanso, A. (2019). A new method for estimating tourists’ length of stay. Tourism Management, 75(4), 112-120. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.04.009
Mihai, V. C., Dumitras, D. E., Oroian, C., Chiciudean, G. O., Arion, F. H., & Mureșan, I. C. (2023). Exploring the Factors Involved in Tourists’ Decision-Making and Determinants of Length of Stay. Administrative Sciences, 13(10), 21-35. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.026
Nguyen, P. M. B., Pham, X. L., & Truong, G. N. T. (2023). A bibliometric analysis of research on tourism content marketing: Background knowledge and thematic evolution. Heliyon, 9(2).12-23. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.05.013
Nicolau, J. L., Zach, F. J., & Tussyadiah, I. P. (2018). Effects of distance and first-time visitation on tourists’ length of stay. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(7),1023-1038. https://doi.org/10.1177/1096348016654972
Oklevik, O., Kwiatkowski, G., Malchrowicz-Mośko, E., Ossowska, L., & Janiszewska, D. (2021). Determinants of tourists’ length of stay. PloS one, 16(12), 23-40. https://doi.org/10.1016/j.epsc.2019.101220
Peypoch, N., Randriamboarison, R., Rasoamananjara, F., & Solonandrasana, B. (2020). The length of stay of tourists in Madagascar. Tourism Management, 33(5), 1230–1235. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.11.003
Soler, I. P., Gemar, G., & Correia, M. B. (2018). Length of stay for tourists' inland trips. Journal of Destination Marketing & Management, 10(3), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.05.008
Sun, Y. Y., Lin, P. C., & Higham, J. (2020). Managing tourism emissions through optimizing the tourism demand mix: Concept and analysis. Tourism management, 81(2), 27-40. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104161
Wang, L., Fong, D. K. C., Law, R., & Fang, B. (2018). Length of stay: Its determinants and outcomes. Journal of Travel Research, 57(4), 472-482 https://doi.org/10.1177/0047287517700315
Wen, L., Liu, C., Song, H., & Liu, H. (2021). Forecasting tourism demand with an improved mixed data sampling model. Journal of Travel Research, 60(2), 336-353. https://doi.org/10.1177/0047287520906220.