طراحی مدل پارادایمی ماندگاری گردشگران در مقاصد گردشگری شهری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیافشین بهره مند 1 , فریز طاهری کیا 2 , محمد حسن بهزادی 3 , اصغر مشبکی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ايران
3 - گروه آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, ماندگاری گردشگران, بازاریابی مقصد.,
چکیده مقاله :
مقدمه: میزان اثرات مثبت گردشگری بر جوامع به ماندگاری گردشگران وابسته است هر چه طول اقامت گردشگر در مقصد گردشگری بیشتر باشد نرخ اشتغال هتلها و میزان هزینه گردشگران در مقصد گردشگری بیشتر بوده و بهاینترتیب مقصد گردشگری از منافع گردشگر استفاده بیشتری خواهد ماندگاری گردشگران و در این میان اقامت طولانیمدت با توجه به ارتباط مثبت با درآمد کلی حاصل از فعالیتهای گردشگری به متغیری مهم برای همه مقاصد گردشگری تبدیلشده است. از این رو شناسایی و آگاهی طول مدت اقامت گردشگران و عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری آنان برای برنامه ریزی و مدیریت گردشگری و تدوین سیاستهای بازاریابی گردشگری به عنوان عنصری ضروری یاد میشود.
روش پژوهش: در این تحقیق از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد..به منظور جمع آوری دادهها با 17نفراز کارشناسان و خبرگان بخش گردشگری.مصاحبه های عمیق انجام گرفت. تعیین حجم نمونه نیل به نقطه اشباع نظری بود.تمامی افراد نمونه مورد مطالعه با رویکرد هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله با استفاده از نرم افزارمکس کیو دی ای به انجام رسید .
یافته ها: یافته ها نشان داد که شرایط علی (شامل 2 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی و 36 مفهوم)، شرایط زمینه ای (شامل 3 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 19 مفهوم)، شرایط مداخله گر (شامل 2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 14 مفهوم)، راهبردها (شامل2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 15 مفهوم) و پیامدها (3 مقوله اصلی، 6 مقوله فرعی و 24 مفهوم) معرفی شدند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق در راستای نظریه داده بنیاد بیانگر آن بود که عوامل علی شامل 2 مقوله اصلی (عوامل محلی ،وضعیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) شرایط زمینه ای شامل 3 مقوله اصلی (شرایط محیط کلان سیاست گذاری ،برنامه ها، رویکرد سیستمی)،عوامل مداخله گر شامل 2 مقوله اصلی (قوانین و مقررات، تدوین سیاست های کلان حوزه گردشگری)، راهبردها دارای 2 مقوله اصلی (تقویت و بهبود زیرساختها، جایگاهیابی ایران به عنوان مقصد گردشگری) و پیامدها شامل 3 مقوله اصلی (پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) بود.
Introduction: The extent of the positive effects of tourism on societies depends on the persistence of tourists. The longer the length of stay of tourists in a tourist destination, the higher the hotel occupancy rate and the amount of tourists' spending in the tourist destination, and thus the tourist destination will benefit more from the benefits of tourists. The persistence of tourists, and in particular long-term stay, has become an important variable for all tourist destinations due to its positive relationship with the total income from tourism activities. Therefore, identifying and being aware of the length of stay of tourists and the factors affecting their persistence are considered an essential element for tourism planning and management and the formulation of tourism marketing policies.
Research Method: In this study, the grounded theory approach was used. In order to collect data with 17 experts and experts in the tourism sector, in-depth interviews were conducted. The sample size was determined to reach the theoretical saturation point. All individuals in the study sample were selected with a purposeful approach and using the snowball method. Data coding and analysis were carried out in three stages using Max QDA software.
Findings: The findings showed that causal conditions (including 2 main categories, 8 subcategories and 36 concepts), contextual conditions (including 3 main categories, 5 subcategories and 19 concepts), intervening conditions (including 2 main categories, 5 subcategories and 14 concepts), strategies (including 2 main categories, 5 subcategories and 15 concepts) and consequences (3 main categories, 6 subcategories and 24 concepts) were introduced.
Conclusion: The results of this study, in line with the grounded theory, indicated that causal factors included 2 main categories (local factors, the status of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts), background conditions included 3 main categories (macroenvironmental conditions of policymaking, programs, systemic approach), intervening factors included 2 main categories (laws and regulations, formulation of macro policies in the field of tourism), strategies had 2 main categories (strengthening and improving infrastructure, positioning Iran as a tourism destination), and consequences included 3 main categories (cultural, economic and social consequences).
