بازنمایی تجارب زیسته آموزگاران دوره اول ابتدایی از رویکرد «غمخوارانه» در کلاس درس
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیزهرا انصاری 1 , پروین احمدی 2 , پروین صمدی 3
1 - دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - دانشیار مطالعات برنامه درسی،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 - دانشیار مطالعات برنامه درسی،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رویکرد غمخوارانه, تجارب زیسته معلمان, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته آموزگاران دوره اول ابتدایی از رویکرد غمخوارانه در کلاس درس بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور بود. دادهها با مصاحبه از 18 نفر از معلمان ابتدایی شاغل در مدارس دولتی شهرستان کرج جمعآوری شد که تمایل به شرکت در پژوهش را داشتند و در جلساتی که مبانی غمخواری توسط پژوهشگر تبیین شد شرکت نمودند. پژوهش در سال تحصیلی 1402- 1401 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت. جهت اعتبار پژوهش، معیارهای لینکلن و گوبا مورد استفاده قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از 1 مضمون فراگیر، 5 مضمون سازماندهنده و 23 مضمون پایه بود. مضمون فراگیر شامل رویکرد غمخوارنه در کلاس درس و مضمون سازماندهنده شامل بعد اخلاقی، بعد یادگیری، بعد ارتباطی، بعد محیطی و بعد عاطفی بود. یافته های نشان داد که موارد تاثیرگذار در رویکرد غمخواری در کلاس درس عبارتند از پرورش مسئولیت پذیری دانش آموزان، پرورش حس احترام به تفاوت ها، پرورش منش دانش آموزان، توجه ژرف و حس پاسخگویی در قبال دیگری، دل مشغولی برای افراد غریبه، دیگر خواهی، افزایش حس تعلق به دیگری، کاربست تدریس غیرمستقیم، کاربست تدریس دانش آموز محور،کاربست تدریس پویا و منعطف، فراهم آوردن جو همدلانه در مدرسه، بهبود ارتباطات درون مدرسه ای، ارتباط مثبت با یکدیگر، محافظت از روابط با دیگری، توجه به بار عاطفی ناشی از محیط کلاس درس، توجه به بار عاطفی ناشی از محیط مدرسه، عاطفه گرایی و شفقت، همدلی، همدردی، افزایش صلاحیت و جامع نگری عاطفی در دانش آموزان، نگاه مبتنی بر شفقت به دیگران، توجه به عواطف جمعی و فردی و شفقت به خود. به طورکلی رویکرد غمخوارانه در کلاس درس میتواند زمینه رشد و شناخت اجتماعی را در دانش آموزان فراهم کرده و از طرفی همزمان منجر به رشد اخلاقی و عاطفی در آنها شود. کاربست صحیح رویکرد غمخواری در کلاس درس رشد همه جانبه دانش آموزان در ابعاد مختلف اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و نگرشی را در پی دارد. پیشنهاد می شود با آگاه سازی مسئولین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سطح کلان و نیز، در سطح خرد کلاس درس به توانمندسازی معلم ها برای ایجاد نگرش مثبت در کاربرد این رویکرد در کلاس درس اقدام شود.
Asgari, Fereshteh, Sharifian, Fereydoun, and Mirshah Jafari, Seyed Ebrahim. (2022). Grief-eating in the educational process: Components of Noddings' Grief-eating Education and the extent of its application by elementary school teachers. Curriculum Studies, 17(65).
Baker, J. A., Bridger, R., Terry, T., & Winsor, A. (2018). Schools as caring communities: A relational approach to school reform. School Psychology Review, 26(4), 586-602.
Barrow, M. (2017). Caring in Teaching: A Complicated Relationship. Journal of Effective Teaching, 15(2), 45-59.
Bayraktar, H.V & Girgin, S. (2020). The Examination of Teachers’ Levels of Organizational Happiness. Journal of Education and Learning, 9(5), 170-183.
Butler, W., & Li, H. (2022). The role of culture in early childhood curriculum development: A case study of curriculum innovations in Hong Kong kindergartens. Contemporary Issues in Early Childhood, 23(1), 48-67.
Chu, L. and Ziaunienė, R. (2021). Cross-cultural Transition Care in Lithuanian Schools: Schools Psychologist's Perspective. Journal of Education Culture and Society. Vol. 12 No. 2.
Finn, G. M., Danquah, A., & Matthan, J. (2022). Colonization, cadavers, and color: Considering decolonization of anatomy curricula. The Anatomical Record, 305(4), 938-951.
Freire, P. (1970a). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum books
Front L. (2021). Introducing cross-cultural education in palliative care: focus groups with experts on practical strategies. BMC Palliative Care, Nov 10. No. 171
Haj Bagheri, M; Adib, Mohammad E; Arani, S (2017). The effect of web-based education on learning of medical students. Iranian Journal of Education in Medical Sciences. 17(3). pp. 310-298.
Iqbal, I. Vigna, J. (2021). Care in collaborations: opening up conversations about teaching. International Journal of Academic Development 26 (3): 1-5
Jacob, C (2021). Hong kong University Teachers' Conceptions and Articulation of Teacher Care: towards bulding a model of caring.
Khavari, M. (2017), Caring from the perspective of Nell Noddings, in the process of education and training. The First National Conference on Social Sciences, Educational Sciences, Psychology and Social Security.
Mehrmohammadi, Mahmoud (2019). Peer-reviewed essays in education. Tehran: Tarbiat Modares University Press.
Montanz, C., & Williams, A. (2022). Constructing the caring higher education teacher: A theoretical framework. Teaching and teacher education, 54, 65-76.
Naddings, N(1984). Caring: a feminine approach to ethich & moral education. Berkeley; University of California press.
Noddigs, N(1992).The challenge to carein school. An alternative approach to education Advances in contemporary educational though series; v.8.New York; Teacher college press.
Noddings, N(1993) Educationing for intelligent belief or unbelief The John Dewey lecture.New York; Teachers college press .
Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and education. Berkley, CA: University of California Press.
Noddings, N. (1995). A morally defensible mission for schools in the 21st century. Phi Delta Kappan, 75(5), 365–368.
Noddings, N. (2005a). Identifying and responding to needs in education. Cambridge Journal of Education, 35(2), 147–159.
Noddings, N. (2012). What does it mean to educate the whole child? Educational Leadership, 63(1), 8–13.
MacGill, B. (2016). A paradigm shift in education: pedagogy, standpoint and ethics of care. International Journal of Pedagogies Learning. 11 (3). 238-247.
Sheron Fraser, B. (2020). Accountability and troubeling the caring ideal in the classroom: A call to teacher citizenry. Educational Studies. 56 (5). 456-481
Noddings,N.(1984). A wakening the inner eye: intuition in education. New York: Teachers college Columbia University.
Bayraktar, H.V & Girgin, S. (2020). The Examination of Teachers’ Levels of Organizational Happiness. Journal of Education and Learning, 9(5), 170-183.
Chen, W.(2017). How Education Enhances Happiness: Comparison of Mediating Factors in Four East Asian Countries, Social Indicators Research, 106(1), 117–131.
Nolen-Hoeksmea S, Girgus JS, Seligman ME. (2019). Predictors and consequences of childhood depressive symptoms. J. Abnormal Psychology, 101: 405-422.
Schutz, A. (2019). Caring in schools is not enough: Community, narrative, and the limits of alterity. CARING, 3, 73.
Tang, Anne L.L.&Walker-Gleaves, Caroline (2020). Hong kong University Teachers' Conceptions and Articulation of Teacher Care: towards bulding a model of caring. https://doi.org/10.1007/s10734-020-006753
Walker, C., & Gleaves, A. (2020). Constructing the caring higher education teacher: A theoretical framework. Teaching and teacher education, 54, 65-76.
Wood, S. (2021). Exploring Care in Education. ICCTE Journal, Vol. 13, No. 2