الگوی پیاده سازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری با بکارگیری فناوری حلقه های میانی محلات شهر بیستون
الموضوعات :اکبر ویس مرادی 1 , میثم چگین 2 , حامد فاضلی کبریا 3 , سمیه شاه حسینی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه خط مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی, حکمرانی مردمی, خدمات شهری, فناوری حلقه های میانی, شهربیستون,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای پیادهسازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری، با بهرهگیری از فناوری حلقههای میانی در محلات شهر بیستون انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان شامل ۲۰ نفر از مدیران، کارکنان و اربابرجوعهای شهرداری بیستون در سال ۱۴۰۳ بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و با روش کدگذاری تحلیل شدند.
نتایج نشان داد عوامل علّی مانند حمایت از نهادهای مردمی و تشکیل گروههای داوطلب در زیباسازی شهری، عوامل زمینهای چون حمایت از مشارکت شهروندان، و عوامل مداخلهگر نظیر واگذاری مسؤلیتها به مردم، در تحقق این الگو مؤثرند. راهبردهای کلیدی شامل نظرسنجی عمومی، مشارکت در بهداشت شهری و تأمین مالی مردمی، و پیامدهای آن شامل حل مسائل شهری و نهادینهسازی فرهنگ مشارکت شهروندی بود.
