بازاریابی خدمات عمومی
,
العدد2,السنة
1
,
تابستان
1402
شيوع بيماري همه گیر كوويد-19 دگردیسی قابل توجهی در نحوه زندگی و کار افراد و سازمان ها به وجود آورد. از اين رو سازمانها براي باقي ماندن در بازار كار رقابتی نياز به برنامه ريزي هاي جديد داشته تا بتوانند با توجه به شرايط، فرصتها و تهديدهاي محيطي را شناسايي کنند و در بازا أکثر
شيوع بيماري همه گیر كوويد-19 دگردیسی قابل توجهی در نحوه زندگی و کار افراد و سازمان ها به وجود آورد. از اين رو سازمانها براي باقي ماندن در بازار كار رقابتی نياز به برنامه ريزي هاي جديد داشته تا بتوانند با توجه به شرايط، فرصتها و تهديدهاي محيطي را شناسايي کنند و در بازار رقابتي به فعاليت خود ادامه دهند. تحقیق حاضر بر روی یک شرکت پیمانکاری (ساخت تجهيزات فراب) در کلان شهر تهران صورت پذیرفته است. سوال اصلی این مطالعه این است که: چه عواملی بر عملکرد کارکنان شرکت پیمانکاری در دوران بحران کرونا اثر گذار است؟ براي پاسخ به اين سوال، نظریه ها و مدل های مرتبط با موضوع و تحقیقهای پیشین به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته هدفمند با مدیران شرکت سعی در جمع آوری گردید. تحقیق حاضر از لحاظ روش آميخته با رويكرد اکتشافی میباشد که به صورت موردی صورت پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل 14 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت پيمانكاري به عنوان گروه خبرگان ادرنظرگرفته شده اند. داده هاي بدست آمده در پژوهش که با انجام مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته هدفمند با استفاده از روش تحلیل تماتیک استخراج گرديد و در نهايت با توجه به معيارهاي استخراج شده , 16مضمون فرعي و 4 مضمون اصلي شناسایی گردید كه با استفاده از نرم افزار Expert choice و با استفاده از روش تحليل سلسل مراتبي(AHP) ، اولويت بندي عوامل اصلي و فرعی شناسايي شده، صورت پذيرفت.
براساس نتايج بدست آمده 4 معيار اصلي فرهنگ سازماني(با وزنی برابر446/0) ، میزان رضايت شغلي(با وزن برابر 331/0)، رهبري و مديريت (با وزن برابر با 152/0 ) و درنهايت فناور اطلاعات و ارتباطات (با وزن برابر با 070/0) به ترتيب بيشترين تاثير را در تعديل آثار منفي بيماري كوويد -19 بر عملكرد كاركنان دارا هستند.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد2,السنة
13
,
تابستان
1402
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش در دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود.
روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان تشکیل می أکثر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش در دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود.
روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان تشکیل میدادند که در زمان پژوهش (سال 1401)، تعداد آنها 900 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 270 نفر و بهصورت نمونهگیری کاملاً تصادفی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده، مقیاس گرایش به تفکر انتقادی براوو و همکاران، پرسشنامه خودپنداره خلاق کافمن و بائر و مقیاس گشودگی به چالش و تنوع بومن بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد تفکر انتقادی هم بر خودپنداره خلاق و هم بر گشودگی به تنوع و چالش تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نقش میانجی متغیر گشودگی به تنوع و چالش در میان تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق، اثبات شد.
نتیجهگیری: نتایج نهایی حاکی از تأثیر مثبت و معنادار تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش در کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد53,السنة
14
,
تابستان
1403
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع بروز خلاقیت به انجام رسیده است. در این تحقیق به منظور شناسایی موانع بروز خلاقیت در دانشگاه پیام نور، نسبت به اولویت گذاری موانع خلاقیت از مرحله ایده سازی تا حصول نتیجه، مورد کنکاش و بررسی و سپس در مرحله دوم رتبه بندی قر أکثر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع بروز خلاقیت به انجام رسیده است. در این تحقیق به منظور شناسایی موانع بروز خلاقیت در دانشگاه پیام نور، نسبت به اولویت گذاری موانع خلاقیت از مرحله ایده سازی تا حصول نتیجه، مورد کنکاش و بررسی و سپس در مرحله دوم رتبه بندی قرار گرفت.
روششناسی/رویکرد: در این تحقیق با توجه به فضای تحقیق و خلق مدلی بومی برای ایجاد مانع زدایی در محیط دانشگاهی از رویکرد کمی و کیفی و به روش آمیخته استفاده شد. در بخش کمی از روش مصاحبه به صورت غیر تصادفی و قضاوتی و به طور مشخص نمونه گیری گلوله برفی هدفمند بوده است. آن چیزی که در تعیین حجم نمونه در پژوهش کیفی نقش تعیین کننده دارد اصل اشباع است؛ جمع آوری دادهها را تا جایی ادامه تا دسترسی به مقوله ها و موضوع های جدید وجوده داشته باشد و زمانی که به اشباع داده ها برسد به افزایش تعداد افراد نمونه نیازی ندارد. سپس با انجام مصاحبه با گروه خبرگان و شناسایی مولفه های تحقیق از روش دلفی فازی دو مرحلهای مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته است که از تمامی افراد سؤال های مشابه پرسیده شده که پس از رمزگردانی و طبقه بندی پاسخها، تعداد 26 مولفه اساسی شناسایی شد. در گام اول پش از امتیازگذاری گروه خبرگان، تعداد 4 گویه از روند تحقیق حذف گردد. در مرحله دوم این روند تکرار که مجددا 4 گویه دیگر حذف شد. و در نهایت 16 مولفه نهایی به عنوان عوامل موثر در بروز خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور تعیین گردید.
ارزش/اصالت پژوهش: علاوه بر کشف عوامل بومی در مانع زایی عوامل کاهش خلاقیت، رهکارهایی مناسب برای مدیران و مسئولان شناسایی گردد. تا ضمت تصویب مصوبات کارشناسی شده، در روند اجرای قوانین توسط بخش های مختلف مساعدت نمایند. در این تحقیق عامل جذب افراد خلاق در مراکز دانش بنیان در رتبه اول پژوهش قرار گرفته، و در رتبه دوم کمک به تاسیس افراد خلاق در ایجاد استارتآپها جای گرفته است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications