اثربخشی آموزش مربی گری سازمانی بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز
الموضوعات : Educational management
عاطفه شاه محمدی
1
,
اباصلت خراسانی
2
,
معصومه السادات ابطحی
3
,
مهدی عاشوری
4
1 - کاندیدای دکتری
2 - دانشیار گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, مربی گری سازمانی, عملکرد سازمانی, مدیران مدارس ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش مربی گری سازمانی بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها کمی و نیمه آزمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از این جامعه آماری 40 نفر از مدیران به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). پس از انتخاب گروه ها برای کنترل اولیه از پیش آزمون استفاده شد و پس از آن گروه آزمایش در معرض آمورش مربی گری سازمانی قرار گرفت، متغیر مستقل در 10 جلسه ی 50 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد ولی برای گروه گواه هیچ گونه آموزشی در نظر گرفته نشد. به منظور سنجش عملکرد سازمانی از پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت دارای 42 گویه و پایایی پرسشنامه 0.86 بود ، استفاده شد. پرسشنامه عملکرد سازمانی در اختیار 2 گروه قرار گرفت و تحلیل داده های کمی با روش تحلیل کوواریانس انجام شد. بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر آموزش مربی گری سازمانی بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز اثربخش است. همچنین بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، آموزش مربیگری سازمانی باعث افزایش مولفه توانایی، مشوق، وضوح، کمک، ارزیابی و عملکرد سازمانی (نمره کل) گردیده است. اما بر عملکرد سازمانی در مولفه اعتبار و محیط تاثیری نداشته است.
