ارائه ی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر حکمرانی شرکتی در صنعت بانکداری ایران
الموضوعات :
مهدی الوانی
1
,
هومن فروزانفر
2
,
حمید فروزانفر
3
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت کارآفرینی، ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
3 - تهران-بالاتر از میدان ولیعصر-کوچه فخاری-پلاک29-واحد6
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, حکمرانی شرکتی, عملکرد سازمان, صنعت بانکداری ایران,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت حکمرانی شرکتی در دستیابی به نوآوری و بهبود عملکرد کسبوکارها، این موضوع به طور گسترده در کشورهای توسعهیافته مورد بررسی قرار گرفته است. در مقابل، مطالعات مشابه در کشورهای در حال توسعه کمتر دیده میشود. در این مقاله، تلاش میشود تا نقش حکمرانی شرکتی به عنوان یک سازه مهم در بهبود کارآمدی و افزایش راندمان در صنعت بانکداری ایران مورد بررسی قرار گیرد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که به گسترش فناوریهای نوین و نیاز به مدلهای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی در سطح سازمانی بپردازیم. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای حکمرانی شرکتی در صنعت بانکداری ایران انجام شدهاست. روش پژوهش کیفی بوده و از تحلیل محتوا به عنوان ابزار اصلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و مدیران صنعت بانکداری ایران بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA2020 و در سه مرحله کدگذاری انجام شده است. برای اعتبارسنجی پژوهش، از روش «بازبینی توسط همکاران و تأیید صاحبنظران» استفاده شده و پایایی تحقیق از طریق «توافق بین دوکدگذار» تضمین گردیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که الگوی مطلوب حکمرانی شرکتی برای ایجاد یک سازمان کارآفرین در صنعت بانکداری ایران، حاصل ترکیب ابعاد عملکرد، پاسخگویی، شفافیت، ساختار هیئت مدیره، رعایت حقوق ذینفعان و اخلاق است. این الگو میتواند نقشی کلیدی در تقویت کارآفرینی سازمانی و بهبود عملکرد صنعت بانکداری ایفا کند.
