شناسایی موانع تعامل سازنده بین اولیاء و مربیان مدرسه و راهکارهای بهبود آن
الموضوعات : Synthesis Research
مژگان فریدون نژاد
1
,
ندا حاصلو
2
1 - گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه آموزش ابتدایی، مرکز آموزش عالی شرافت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعامل سازنده, والدین, مربیان, مدرسه, آموزش,
ملخص المقالة :
در عصر تعلیم و تربیت مشارکتی، تعامل سازنده میان اولیاء و مربیان از عوامل کلیدی موفقیت آموزشی و تربیتی به شمار می رود. با این حال، ضعف ارتباط میان این دو نهاد موجب اختلال در فرآیند یادگیری و کاهش سرمایه اجتماعی مدرسه می شود. هدف این پژوهش شناسایی موانع تعامل والدین و مربیان و ارائه راهکارهای بهبود آن است. این پژوهش کیفی و با رویکرد فراترکیب است. داده ها با جستجوی نظام مند در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بین المللی، مقالات مرتبط تا سال ۱۴۰۴ جمعآوری و بر اساس معیارهای ورود و خروج غربالگری شدند. در نهایت، دادههای کیفی مطالعات منتخب با استفاده از تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل و سنتز شدند. نتایج نشان داد موانع تعامل در شش دسته اصلی شامل عوامل شناختی و نگرشی، ارتباطی و تعاملی، ساختاری و سازمانی، خانوادگی و اجتماعی، مدرسهای و حرفه ای و عوامل حقوقی و سیاست گذاری قرار می گیرند. پیامدهای این گسست نیز در ابعاد روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان، کارکردهای مدرسه، روابط اجتماعی و فرهنگی و پیامدهای بلندمدت آشکار میشود. در پایان، راهکارهای تقویتی در سطح آموزشی، ارتباطی، مدیریتی، خانوادگی و سیاست گذاری ارائه گردید.
