تأثیر بازاریابی محتوای دیجیتال بر آگاهی از برند از طریق رسانههای اجتماعی و تعامل با مشتری
الموضوعات :موسی رحیمی 1 , سیروس کشاورز 2 , بهناز صالحی پور شیرازی 3
1 - گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی محتوای دیجیتال, آگاهی از برند, رسانههای اجتماعی, تعامل با مشتری.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازاریابی محتوای دیجیتال بر آگاهی از برند از طریق رسانههای اجتماعی و تعامل با مشتری است. پژوهش حاضر توصیفی و پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد مصرفکننده محصولات لبنی رامک در شهر شیراز بود که بوسیله نمونه گیری تصادفی 384 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد الکدرا (2021) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد حداقل مجذورات جزئی و از نرم افزارSmart PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بازاریابی محتوای دیجیتال و آگاهی از برند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رسانه های اجتماعی و تعامل با مشتری در رابطه بین بازاریابی محتوای دیجیتال و آگاهی از برند نقش میانجی و معناداری دارند. بدیهی است که بازاریابی محتوای دیجیتال به عنوان یک پدیده جدید، نقش حیاتی در نمایش نام برند، تقویت ارتباط با مشتریان و افزایش آگاهی از برند، وفاداری مشتری و فروش دارد.
- آذر.ع. غلامزاه, ر. قنواتی, م. (1391) ". مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت. کاربرد نرم افزار - Smart PLS " .انتشارات نگاه دانش.
- حاجیحسینی، ع. ثانویفرد، ر. حمیدیزاده، ع. (1400). شناسایی پیشایندها و پسایندهای بازاریابی محتوای دیجیتال با استفاده از مدل نظریهای داده بنیاد (مطالعه موردی: بلاگرهای اینستاگرام)، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 37(2): 557-585.
- خردآرا، ن. اندرواژ، ل. (1401). تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر آگاهی و تصویر ذهنی از برند تبلیغات شفاهی و تعهد مشتریان، دهمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران. 1401.
- مؤید، م. (1400). رهبری بازار تا رهبری فضای دیجیتال، جایگاهیابی فعالان اصلی حوزه صنایع غذایی کشور در فضای شبکههای اجتماعی، اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تهران1400.
- سلطانی نژاد, ن, نوروزی, ح. (1395). تاثیر آگاهی از برند بر هویت برند فروشگاهی (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه شهر کرمان). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند, 3(2), 107-132. Doi:10.22051/bmr.2017.4461
.
یاراحمدی, ف, بیات, ص. (1401). بررسی تأثیر تداعیبرند بر اعتماد و وفاداری مشتریان با نقش میانجی تعهد به برند در شعب بانک ملت شهر همدان. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند, 9(3), Doi:10.22051/bmr.2022.38923.2293
- Bowden, J. and Mirzaei, A. (2021), "Consumer engagement within retail communication channels: an examination of online brand communities and digital content marketing initiatives", European Journal of Marketing, Vol. 55 No. 5, pp. 1411-1439.
- Steimle., J., (April 19, 2014). What Is Content Marketing?. Retrieved on 25 June 2015 from http://www.forbes.com/sites/joshsteimle/2014/09/19/what-is-content-marketing/.
- Content Marketing Institute. (2018). What is content marketing? https://contentmarketinginstitute. com/what-is-content-marketing/
- El Kedra, A. (2021). The Impact Of Digital Content Marketing On Brand Awareness Through Social Media And Customer Engagement: A Case Study Of Starbucks In Istanbul, Thesis Advisor: Assoc. Assıst.Prof. Dr. Uğur ŞENER, 1-91.
- Evans, D. (2008). Social Media Marketing. An Hour A Day. Indianapolis: Wiley Publishing.
- Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least SquaresStructural Equation Modeling (PLS-SEM) , 2nd Ed., Sage: Thousand Oaks.
- Hollebeek, L.D.; Macky, K. (2019). Digital Content Marketing’s Role in Fostering Consumer Engagement, Trust, and Value: Framework, Fundamental Propositions, and Implications. J. Interact. Mark, 45, 27–41.
- Huyen, T. (2021). The effects of social media marketing on brand awareness through Facebook and Instagram, Seinäjoki University Of Applied Sciences, 1-69.
- Kapoor, M. Si, S. (2014). To study the growth of brand awareness through social media marketing and understand the latest trends associated, International Research Journal of Management Sociology & Humanity, 5(1), 71-89.
- Kartikasari, N. P. (2014). Pengaruh komunikasi pemasaran terpadu terhadap ekuitas merek, INTERAKSI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 162–167.
- Lee, J. and Park, C. (2022), "Social media content, customer engagement and brand equity: US versus Korea", Management Decision, Vol. 60 No. 8, pp. 2195-2223.
- Potgieter, L.M. & Naidoo, R. 2017, ‘Factors explaining user loyalty in a social media based brand community’, South African Journal of Information Management, 19(1), 1–9.
- Rosenthal, B. & Brito, E.P.Z. 2017, ‘How virtual brand community traces may increase fan engagement in brand pages’, Business Horizons, 60(3), 375–384.
- Santo, A. (2019). The ultimate list of marketing spend statistics for 2019. Brafton, https://www.brafton.com/blog/content-marketing/the-ultimate-list-of-marketing-spend-statistics-for-2019-infographic/
- Sinoka, A. Ghishva, A. Ghori, M. Kazi, A. G. (2019). Impact of Brand Awareness and Social Media Content Marketing on Consumer Purchase Decision, Journal of Public Value and Administration Insights, 2(2), 5-10.
- Touchette. B, Schanski. M. and Lee. S. L. (2015). Apparel Brands ‘Use Of Facebook: An Exploratory Content Analysis Of Branded Entertainment, Journal of Fashion Marketing and Management. 19 (2), pp. 107-119.
- Tritama, H. B. Tarigan, R. E. (2016). The effect of social media to the brand awareness of a product of a company, international journal of communication & information technology (commit) vol. 10 no. 1, pp. 9–14.