شناسایی عوامل زمینه¬ای موثر بر مدیریت فرهنگ محور محیط زیست از طریق رسانه
الموضوعات : Natural resource managementرضا خلیلی 1 , فایزه تقی پور 2 , زهرا جعفری 3
1 - گروه مدیریت رسانه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشگاه صنعتی اصفهان
الکلمات المفتاحية: مدیریت, عوامل زمینهای, فرهنگ, محیطزیست, منابع طبیعی, رسانه.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل زمینهای موثر بر مدیریت فرهنگ محور محیطزیست از طریق رسانه میپردازد. بدین منظور در پارادایم تفسیری مبتنی بر روششناسی کیفی، با استفاده ازروش تحلیل محتوای کیفی پژوهش انجام شد. نمونه آماری به صورت هدفمند وابسته به معیار، انتخاب و شامل 31 مصاحبهی عمیق و نیمهساختاریافته با صاحبنظران رسانه و محیطزیست، فرهنگ و رسانه، کارشناسان سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بود. معیار انتخاب این افراد تجربه، تخصص وسابقه کار در این حوزه بوده است. برای ارزیابی اعتبار، مصاحبهشوندگان تفسیر مصاحبهها را تأیید کردند و در پایان خلاصهای از الگوی صورتبندیشده به چند نفر از متخصصان، ارائه و نظرهای آنها برای اصلاح و تعدیل جمعآوری شد. پس از پیادهسازی مصاحبهها، مقوله اصلی پژوهش «رسانه و ارتقاء فرهنگ محیطزیست و منابع طبیعی» نام گرفت. شرایط زمینهای در ارتقاء فرهنگ حفظ محیطزیست و منابع طبیعی شامل برخورد غیر علمی مدیران با رسانه؛ فراگیر نبودن امکانات رسانهها؛ عدم اعتقاد به رسانهای نمودن فعالیتها؛ رعایت جوانب امنیتی؛ موازی بودن فعالیتهای محیطزیست و منابع طبیعی؛ کمبود رسانههای محیطزیستی و نقش ضعیف سازمانهای مردم نهاد بود؛ همچنین در شرایط اقتصادی و مدیریتی عوامل کمبود اعتبارات و نبود نظام ارتباطی رسانه و محیطزیست بود که از مراحل کدگذاری بهدست آمد.
