طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی
الموضوعات :هدی زینالی 1 , سید محمود هاشمی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , سینا نعمتی زاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: صنایع خدماتی, نظریه داده بنیاد, کلید واژهها: کسب و کارهای مقاومتی,
ملخص المقالة :
زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی انجام شده است.روش: روش استفاده شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمعآوری داده ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع خدماتی که در فرایند و تصمیمات اجرایی صنایع خدماتی مشارکت داشتند، بودهاند. همچنین با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: در رویکرد دادهبنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 27 مقوله کلی در قالب پارادایمی شامل شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، مقوله های محوری، راهبردها و پیامدها مبتنی بر توسعه کسبوکار مقاومتی بوده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش مشتمل بر ارائه عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، مقوله محوری، پیامدها و تدوین راهبردها در جهت توسعه کسبوکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی است که در قالب مدل پارادایمی منطبق بر نظریه داده بنیاد تحقق می یابد.
_||_