شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی در کشور
الموضوعات :طهمورث حسنقلی پور 1 , سید محمد هاشمی نژاد 2 , محمد جواد عزیزان 3 , محسن صیقلی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
4 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: فروشگاه الکترونیکی, مشتری, رضایت الکترونیکی, دلفی فازی,
ملخص المقالة :
اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسب و کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزه آگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهایی دارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخانه ای، بررسی پژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدی ترین آنها انتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدند که با استفاده از داده های جمع آوری شده از120پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمک روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح رضایت مندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاه های الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنین تحقیقاتی در ایران زمینه ساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود