چابک سازی بانک ها و تهیه ابزاری برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران (سنجش میزان آمادگی بانک صادرات ایران)
الموضوعات :ناصر میرسپاسی 1 , شبنم فرشچی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: چابکی سازمان, تغییر سازمانی, رهبری, فرهنگ و ارزش ها, مدیریت عملکرد, خدمت به مشتری, بانکداری الکترونیک, صنعت بانکداری,
ملخص المقالة :
چابکی سازمان در ابتدا تنها برای مؤسسات تولیدی و صنعتی مطرح می شد، اما امروزه بحث چابکی سازمان های دولتیو خدماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرعت تغییرات تکنولوژیک و نیاز روزافزون مشتریان، بانک ها را برآن خواهدداشت تا وارد عرصه رقابت شده و به دنبال جلب رضایت مشتریان باشند. بنابراین چابکی پارادایم نوینی است که می تواند بهتمامی خواسته های مشتریان و بانک پاسخ داده و نیاز آن ها را مرتفع سازد.در این مقاله کوشش شده است تا به شناسایی ویژگی های چابکی سازمان در صنعت بانکداری بخش دولتی پرداخته ،سپس با تهیه مدلی برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران، میزان آمادگی بانک صادرات ایرانبرای چابکی سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور از مدل شش وجهی ارائه شده برای چابکی سازمان هایدولتی توسط مؤسسه ای.تی.کرنی بهره گرفته شده است. این مدل دارای مؤلفه های تغییر سازمانی، رهبری ، فرهنگ وارزش ها، مدیریت عملکرد، خدمت به مشتری و دولت الکترونیک است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و ابزار آنپرسشنامه بوده است. فرآیند جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو مرحله استفاده از روش دلفی و توزیعپرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش تجزیه و تحلیل کیفی و کمی داده ها استفاده شد. پس ازتحلیل کیفی داده های حاصل از روش دلفی، به کمک آمار توصیفی و استنباطی داده های کمی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در پایان پژوهش مشخص شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب چابکی سازمان در بانک صادرات شکاف وجوددارد و هر کدام از آن شکاف ها رتبه بندی شدند. در عین حال با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که بانکصادرات ایران از آمادگی لازم برای چابکسازی سازمان برخوردار بوده و می تواند به سمت چابکی سازمان خود حرکت کند.