چابک سازی بانک ها و تهیه ابزاری برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران (سنجش میزان آمادگی بانک صادرات ایران)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیناصر میرسپاسی 1 , شبنم فرشچی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: چابکی سازمان, تغییر سازمانی, رهبری, فرهنگ و ارزش ها, مدیریت عملکرد, خدمت به مشتری, بانکداری الکترونیک, صنعت بانکداری,
چکیده مقاله :
چابکی سازمان در ابتدا تنها برای مؤسسات تولیدی و صنعتی مطرح می شد، اما امروزه بحث چابکی سازمان های دولتیو خدماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرعت تغییرات تکنولوژیک و نیاز روزافزون مشتریان، بانک ها را برآن خواهدداشت تا وارد عرصه رقابت شده و به دنبال جلب رضایت مشتریان باشند. بنابراین چابکی پارادایم نوینی است که می تواند بهتمامی خواسته های مشتریان و بانک پاسخ داده و نیاز آن ها را مرتفع سازد.در این مقاله کوشش شده است تا به شناسایی ویژگی های چابکی سازمان در صنعت بانکداری بخش دولتی پرداخته ،سپس با تهیه مدلی برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران، میزان آمادگی بانک صادرات ایرانبرای چابکی سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور از مدل شش وجهی ارائه شده برای چابکی سازمان هایدولتی توسط مؤسسه ای.تی.کرنی بهره گرفته شده است. این مدل دارای مؤلفه های تغییر سازمانی، رهبری ، فرهنگ وارزش ها، مدیریت عملکرد، خدمت به مشتری و دولت الکترونیک است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و ابزار آنپرسشنامه بوده است. فرآیند جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو مرحله استفاده از روش دلفی و توزیعپرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش تجزیه و تحلیل کیفی و کمی داده ها استفاده شد. پس ازتحلیل کیفی داده های حاصل از روش دلفی، به کمک آمار توصیفی و استنباطی داده های کمی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در پایان پژوهش مشخص شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب چابکی سازمان در بانک صادرات شکاف وجوددارد و هر کدام از آن شکاف ها رتبه بندی شدند. در عین حال با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که بانکصادرات ایران از آمادگی لازم برای چابکسازی سازمان برخوردار بوده و می تواند به سمت چابکی سازمان خود حرکت کند.
Initially, organizational agility was used for the production and manufacturing organizations,but nowadays, the agility of governmental agencies and services are also been discussed. Thespeed of technological changes and increasing demands of customers, enforces the banks toenter the competition field in order to attract more and more customers. After all, agility is thenew paradigm that can answer to all the customers’ demands and the bank itself.In this article has been attempted to discuss the characteristics of organizational agility in thestate-own banks, then with providing a model for measuring organizational agility in Iranianstate-own banks, the readiness of Saderat Bank for organizational agility was surveyed. For thispurpose, the hexagonal model for the agility in the public sectors provided by the Institution“A.T.Kearney” is used. This model contains the dimensions of organizational change,leadership, culture and values, performance management, customer service and e-government.The method of the research is descriptive-survey method and the instrument was a number ofquestionnaires. The process of data collection in this study consists of two stages of Delphimethod and distribution of questionnaires. For data analysis, qualitative and quantitative dataanalysis methods were used. After qualitative analysis of data from Delphi method, withdescriptive and inferential statistics, quantitative data were analyzedIn the end of the study, found that there are gaps between the current situation and the desiresituation of organizational agility in Saderat bank and each of them were rated. Howeveraccording to the results, it seems Bank Saderat Iran is ready to be an agile organization and thebank can move toward organizational agility.