تبیین عوامل علی، مداخلهای و پیامدهای مهم در شکلگیری رشد حرفهای کارکنان وزارت کشور (یک مطالعه کیفی)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحمید معتصمی 1 , کیومرث احمدی 2 , عادل صلواتی 3 , حجت طاهری گودرزی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی-منابع انسانی،گروه مدیریت منابع انسانی،واحدسنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد سنندج ،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران(نویسنده مسئول )
3 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
4 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد بروجرد،دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد،ایران
الکلمات المفتاحية: وزارت کشور, رشد حرفهای کارکنان, تحلیل کیفی, مصاحبه,
ملخص المقالة :
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرفه ای کارکنان وزارت کشور می باشد.روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی توسعه ای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد. اجرای پژوهش به صورت کیفی انجام شده است که مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان به جمع آوری داده ها پرداخته شد و بعد از انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های دولتی ایران دارای 5 مولفه علی، 4 مولفه مداخله گر و 4 مولفه پیامد می باشد.نتیجه گ یری: الگوی پارادایمی رشد حرفه ای کارکنان با درنظر گرفتن عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در بین کارکنان وزارت کشور طراحی گردید.
_||_
Bossu, Carina; Brown, Natalie and Warren, Vanessa (2018). Career Progression and Development of Professional Staff in Higher Education. Professional and Support Staff in Higher Education. University Development and Administration. Singapore: Springer, Singapore, 347–356.
Brawner, C., Richard, E., Felder, M., Rodney, A., & Rebecca, B. (2002). A Survey of Faculty Teaching Practices and Involovment in Faculty Development Activities, Journal of Engineering education, 91(4), PP: 393-396.
Collin, K., Heijden, B. V. D., & Lewis, P. (2012). Continuing professional development, International Journal of Training and Development, 16(3), PP: 155-164.
Davidescu, A. A., Apostu, S. A., Paul, A., & Casuneanu, I. (2020). Work Flexibility, Job Satisfaction, and Job Performance among Romanian Employees - Implications for Sustainable Human Resource Management, Sustainability, 12, PP: 2-53.
Inamorato, A., Gaušas, S., Mackevičiūtė, R., Jotautytė, A., & Martinaitis, Ž. (2019). Innovating professional development in higher education: Case Studies, EUR 29669 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 4, PP: 1-140.
Lentz, E., & Allen, T. D. (2009). The role of mentoring others in the career plateauing phenomenon, Group & Organization Management, 34 (3), PP: 358 - 384.
Nawaz, M., Shakoor, M. I., & Pirzada, S. S. (2013). The professional development of employees in banks of Pakistan: A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan, International Journal of Learning and Development, 3(5), PP: 89-110.
Otoo, Ch. I., Assumeng, J. B., & Alfred, K. (2018). Training and professional development practices for employees in the Ghana education service, International Journal of Science and Research, 8 (2), PP: 1904-1915.
Puteh, F., Kaliannan, M., & Alam, N. (2014). Learning for professional development via peers: A system theory approach, Global Conference on Business & Social Science, Retrieved from: sciencedirect.com.
Rebore, R. W. (2009). Human resources administration in education: A management approach, Boston: Pearson Education Inc.
Schmidt, R. (2016). Employee professional development plan, Journal of Occupational Behavior, 22, PP: 12-36.
Sheeba, M. J., & Christopher, P. B. (2020). Exploring the role of training and development in creating innovative work behaviors and accomplishing non-routine cognitive jobs for organizational effectives, Journal of Critical Reviews, 7 (4), PP: 263-269.