شناسایی عوامل زمینهای تأثیرگذار در آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی
الموضوعات :مهرناز سبزمیدانی 1 , وحید شجاعی 2 , محمد حامی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: ", آموزش کارآفرینی", , ", کارآفرینی ورزشی", , ", نظریه داده بنیاد", , ", دانشجویان علوم ورزشی", , ", مدیریت کارآفرینی", ,
ملخص المقالة :
عوامل زمینهای نقش مهمی در آموزش کارآفرینی ورزشی دارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تأثیرگذار بر آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای دولتی، اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی سراسر کشور با تخصص کارآفرینی، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند. نمونه گیری به روش گلوله برفی تعیین شد. جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای و پژوهش های پیشین و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. در ادامه از تعداد 19 نفر از خبرگان مصاحبه شد که در نفر 15 به اشباع نظری رسید. سپس داده های مصاحبه توسط نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر آموزش کارآفرینی ورزشی در 5 مقوله (تیم سازی، حمایت دولتی، سیستم آموزشی، سیستم تشویقی و عوامل فرهنگی) شناسایی گردید. با عنایت به یافتههای پژوهش، به منظور آموزش کارآفرینی ورزشی، نیاز به مهیا نمودن شرایط زمینهای احساس میشود. در همین راستا دانشگاهها میتوانند در رویکردهای ارتباطی، توسعه و تمرکز و اجتماعی به عنوان یک تسهیل کننده عمل نموده و شرایط را برای آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی فراهم آورند. برنامهها باید به سمت خلاقیت و نوآوری سوق داده شوند و با تلفیق دانش نظری و عملی مرتبط با کارآفرینی ورزشی در نهایت از دانشگاه دانش محور به دانشگاه کارآفرین حرکت کنند.