شناسایی عوامل زمینهای تأثیرگذار در آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی
محورهای موضوعی : کارآفرینیمهرناز سبزمیدانی 1 , وحید شجاعی 2 , محمد حامی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: ", آموزش کارآفرینی", , ", کارآفرینی ورزشی", , ", نظریه داده بنیاد", , ", دانشجویان علوم ورزشی", , ", مدیریت کارآفرینی", ,
چکیده مقاله :
عوامل زمینهای نقش مهمی در آموزش کارآفرینی ورزشی دارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل زمینهای تأثیرگذار بر آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای دولتی، اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی سراسر کشور با تخصص کارآفرینی، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان و کارآفرینان منتخب ورزشی کشور بودند. نمونه گیری به روش گلوله برفی تعیین شد. جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای و پژوهش های پیشین و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. در ادامه از تعداد 19 نفر از خبرگان مصاحبه شد که در نفر 15 به اشباع نظری رسید. سپس داده های مصاحبه توسط نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل زمینهای تاثیرگذار بر آموزش کارآفرینی ورزشی در 5 مقوله (تیم سازی، حمایت دولتی، سیستم آموزشی، سیستم تشویقی و عوامل فرهنگی) شناسایی گردید. با عنایت به یافتههای پژوهش، به منظور آموزش کارآفرینی ورزشی، نیاز به مهیا نمودن شرایط زمینهای احساس میشود. در همین راستا دانشگاهها میتوانند در رویکردهای ارتباطی، توسعه و تمرکز و اجتماعی به عنوان یک تسهیل کننده عمل نموده و شرایط را برای آموزش کارآفرینی ورزشی دانشجویان علوم ورزشی فراهم آورند. برنامهها باید به سمت خلاقیت و نوآوری سوق داده شوند و با تلفیق دانش نظری و عملی مرتبط با کارآفرینی ورزشی در نهایت از دانشگاه دانش محور به دانشگاه کارآفرین حرکت کنند.
Background factors play an undeniable role in sports entrepreneurship education. The purpose of the current research was to identify the relevant factors affecting sports entrepreneurship education of sports science students. The research method was qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research included faculty members of entrepreneurial management faculties of state universities, faculty members of sports science faculties of state universities across the country with entrepreneurship expertise, special and selected members and lecturers of the employment and entrepreneurship working group of the Ministry of Sports and Youth, and selected sports entrepreneurs of the country. Sampling was determined by snowball method. Data was collected from library sources and previous researches and semi-structured interviews. Next, 19 experts were interviewed, and opinion saturation was reached in 15 people. Then the interview data was analyzed by Maxqda software. Based on the results of the research, the factors affecting sports entrepreneurship education were identified in 5 categories (team building, government support, educational system, incentive system and cultural factors). According to the findings of the research, in order to teach sports entrepreneurship, the need to provide background conditions is felt. In this regard, universities can act as a facilitator in communication, development and social approaches and provide the conditions for sports entrepreneurship education of sports science students. Programs should be directed towards creativity and innovation and by combining theoretical and practical knowledge related to sports entrepreneurship, they should move from a knowledge-oriented university to an entrepreneurial university.