طراحی الگوی تصویرپردازی مبتنی بر آیات و روایات از مهدویت
الموضوعات :احمد سیاح 1 , حسن زارعی متین 2 , سید محمد حسین هاشمیان 3 , سیدحسین شرف الدین 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پردیس فارابی ، دانشگاه تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دانشیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه حضرت باقرالعلوم علیه السلام، ایران
4 - دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
الکلمات المفتاحية: رسانه, موعود, مهدویت, تصویرپردازی,
ملخص المقالة :
نوشتن از موعود امم یکیاز سختترین قلمزدنهاست، زیرا که تصویرسازی از آن منجیای که قراراست نه فقط میان گروه، دسته، نژاد، قاره و یا فرهنگ و زبانی خاص بلکه میان عالمیان قسط و عدل را برقرار سازد و علم را به کمال رساند؛ در این بازار پرحقهی تصویرسازی از پلیدیها و زشتیها بهنام درستی و زیبایی، امریاستبسدشوار! از سویی مراقبت از ساحتقدسیاش و از سوی دیگر رساندن آنچه که بهبهترینشکلمعرفشخصیتموعود با تمامویژگیهایش باشد، میطلبد که با وسواسیزیاد در این عرصه قدمنهیم. در دورهای که دکانداران در قالب ناممهدویت در پس کلام و ظاهر زیبا، اصل دین و دیانت را در حراجی سیاست به فروش میگذارند و همهچیز بوی ریا و ناخالصی گرفته و عالمنمایان پرسروصدا تصویر زیبای مهدویت را بهزشتی کردار گروه و دستهی خویش پیوند میزنند و زشتی آخرالزمانی دیگران را با چهرهای مشابه با چوبحراجزدن به آموزههای زیبای مهدویت پاسخ میدهند؛ کشف روش صحیح تصویرپردازی از امام عصر ارواحنافداه نه تنها یک ضرورت، که یک امر حیاتیاست که آینده ما و نسلمان را رقم میزند. لذا این پژوهش ضمن تحلیل گفتمان آثار برجسته مهدوی شیعیان اثنیعشری در سطحرسانههای شیعیانجهان، معرفیشده از سوی مصاحبه شوندگان، و تحلیل گفتمان آنها تمرکز خویش را بر تحلیل موضوعی (تم) آیات و روایات مهدوی گذارده و با رجوع به خبرگان مهدوی و عرضه نتایج به ایشان و تلفیق مجدد مفاهیم، به تحلیلتم و ارائه راهکارهای تصویرپردازی مطلوب از امام زمان عجلاللهتعالیفرجه در رسانهها مبتنی بر آیات و روایات پرداختهاست.
_||_