نوشتن از موعود امم یکیاز سختترین قلمزدنهاست، زیرا که تصویرسازی از آن منجیای که قراراست نه فقط میان گروه، دسته، نژاد، قاره و یا فرهنگ و زبانی خاص بلکه میان عالمیان قسط و عدل را برقرار سازد و علم را به کمال رساند؛ در این بازار پرحقهی تصویرسازی از پلیدیها و زشتیها أکثر
نوشتن از موعود امم یکیاز سختترین قلمزدنهاست، زیرا که تصویرسازی از آن منجیای که قراراست نه فقط میان گروه، دسته، نژاد، قاره و یا فرهنگ و زبانی خاص بلکه میان عالمیان قسط و عدل را برقرار سازد و علم را به کمال رساند؛ در این بازار پرحقهی تصویرسازی از پلیدیها و زشتیها بهنام درستی و زیبایی، امریاستبسدشوار! از سویی مراقبت از ساحتقدسیاش و از سوی دیگر رساندن آنچه که بهبهترینشکلمعرفشخصیتموعود با تمامویژگیهایش باشد، میطلبد که با وسواسیزیاد در این عرصه قدمنهیم. در دورهای که دکانداران در قالب ناممهدویت در پس کلام و ظاهر زیبا، اصل دین و دیانت را در حراجی سیاست به فروش میگذارند و همهچیز بوی ریا و ناخالصی گرفته و عالمنمایان پرسروصدا تصویر زیبای مهدویت را بهزشتی کردار گروه و دستهی خویش پیوند میزنند و زشتی آخرالزمانی دیگران را با چهرهای مشابه با چوبحراجزدن به آموزههای زیبای مهدویت پاسخ میدهند؛ کشف روش صحیح تصویرپردازی از امام عصر ارواحنافداه نه تنها یک ضرورت، که یک امر حیاتیاست که آینده ما و نسلمان را رقم میزند. لذا این پژوهش ضمن تحلیل گفتمان آثار برجسته مهدوی شیعیان اثنیعشری در سطحرسانههای شیعیانجهان، معرفیشده از سوی مصاحبه شوندگان، و تحلیل گفتمان آنها تمرکز خویش را بر تحلیل موضوعی (تم) آیات و روایات مهدوی گذارده و با رجوع به خبرگان مهدوی و عرضه نتایج به ایشان و تلفیق مجدد مفاهیم، به تحلیلتم و ارائه راهکارهای تصویرپردازی مطلوب از امام زمان عجلاللهتعالیفرجه در رسانهها مبتنی بر آیات و روایات پرداختهاست.
تفاصيل المقالة
مطالعات کمی در مدیریت
,
العدد1,السنة
14
,
بهار
1402
چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در أکثر
چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در هر سازمان بر اساس استراتژیهاو اهداف آن سازمان تعیین میشوند بنابراین در هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت هستند و ازطرفی چوناستراتژی هر سازمان نیز طی زمان قابل تغییر است، بنابراین هیچ شغلی را نمیتوان ذاتاً استراتژیک دانست. دراین پژوهش با استفاده از مصاحبة عمیق با خبرگان ویژگیها و معیارهای مشاغل استراتژیک سازمان شناساییوبا استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی مشاغل استراتژیک سازمان تعیین شدند. نتایجنشان میدهد که تأثیر استراتژیک، تأثیر پیامد تصمیمات، حیطه اختیار و مزیت رقابتی به ترتیب در تعیین مشاغلاستراتژیک این سازمان دارای اولویت هستند و همچنین 73 درصد مشاغل این سازمان بهعنوان مشاغلاستراتژیک تعیین شدند.
تفاصيل المقالة
تصمیمگیری جزء مهمترین و اصلیترین وظیفه مدیران است. تلاش برای ارتقای این وظیفه همیشه در جریان بوده و شناخت و توسعه تواناییها و قابلیتهای مدیران نقش انکارناپذیری در بهبود تصمیمات دارد. ازآنجاکه سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور در صدر مهمترین ارگانهای تصمیمگیری أکثر
تصمیمگیری جزء مهمترین و اصلیترین وظیفه مدیران است. تلاش برای ارتقای این وظیفه همیشه در جریان بوده و شناخت و توسعه تواناییها و قابلیتهای مدیران نقش انکارناپذیری در بهبود تصمیمات دارد. ازآنجاکه سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور در صدر مهمترین ارگانهای تصمیمگیری قرار دارد، در این تحقیق، به تبیین تأثیر توانایی شناختی بر تصمیمگیری راهبردی مدیران خواهیم پرداخت که چگونه این تواناییها میتوانند در پیشبرد، تعلل یا تأخیر و به ثمر رساندن برنامههای کلان این نهاد تعیینکننده باشند. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نوع مطالعه موردی است. جمعآوری دادهها از مشارکتکنندگان این پژوهش که شامل مدیران سازمان مدیریت و برنامه استان اردبیل به تعداد 10 نفر بودند، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و تحلیل دادهها با کدگذاری باز به روش تحلیل محتوای کیفی انجام پذیرفت. نتایج نشان میدهند مدیریت در تصمیمگیری از روی دادن چالشها و بحرانها پیش از وقوع بحران پیشگیری می کند؛ در صورت بروز بحران بیش از آنکه اطاله یابد یا به بهمنی از مشکلات تبدیل شوند، رفع میشود. توانایی حل مسأله روند و نیل به اهداف به صورت نظاممند را تسریع می کند. با خلاقیت پیش از آنکه مسائل و بحرانها سازمان را از پای درآورند از مسیرهای آسان، کمهزینه و سریع حل و تفکر انتقادی کارشناسان مباحث خسارتبار یا مخاطرهآمیز را طرح و بستری برای حل آن ایجاد میکنند.
تفاصيل المقالة
بر اساس گزارش های سازمان بهرهوری آسیایی(APO)، شاخص بهرهوری کل عوامل تولید (TFP) ایران در مقایسه با اکثر کشورهای آسیایی و برخی کشورهای مرجع، در افق بلند مدت ۵۰ ساله تنها یک درصد رشد داشته و رشد بهرهوری نیروی کار -در دوره زمانی ۲۰۱۰ تا 2019- از همه کشورهای آسیایی کمتر أکثر
بر اساس گزارش های سازمان بهرهوری آسیایی(APO)، شاخص بهرهوری کل عوامل تولید (TFP) ایران در مقایسه با اکثر کشورهای آسیایی و برخی کشورهای مرجع، در افق بلند مدت ۵۰ ساله تنها یک درصد رشد داشته و رشد بهرهوری نیروی کار -در دوره زمانی ۲۰۱۰ تا 2019- از همه کشورهای آسیایی کمتر بوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگوی بهرهوری مبتنی بر سرمایۀ اجتماعی انجام گرفته است؛ در این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل کیفی فراترکیب و نرم افزار MaxQDA پس از انتخاب 79 پژوهش از بین580 پژوهش پیشین، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگو، استخراج و شناسایی گردید. بر اساس یافته های پژوهش، الگوی پیشنهادی شامل 9 بعد، 24 مقولۀ اصلی و 163 مقولۀ فرعی (کد) می باشد. بررسی میزان اهمیت و تأکید پژوهش های گذشته بر هر یک از مقوله های اصلی با استفاده از روش آنتروپی شانون نشان داد: "رشد و بلوغ" و "برنامه های اقتصادی" از بین 24 مقولۀ شناسایی شده، بهترتیب دارای بیشترین و کمترین اهمیت هستند. پیشنهاد می شود: کلیه مدیران با استخدام مشاوران خبره و ایجاد ادارۀ اختصاصی مدیریت بهره وری، فرآیند مدیریت سرمایۀ انسانی را متناسب با الگوی بهرهوری مبتنی بر سرمایۀ اجتماعی بروزآوری نمایند. سپس ضمن ارزیابی دورهای بهرهوری بر مبنای الگوی پیشنهادی، تمامی پرداخت ها، پاداش ها و ترفیع و انتصاب کارکنان و بویژه مدیران، بر اساس میزان تلاش و مشارکت آنها در جهت افزایش سرمایۀ اجتماعی (سطح مشارکت و همکاری تیمی، برقراری ارتباطات صمیمانه و شبکه ای، صداقت ...) و بهرهوری صورت پذیرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications