مطالعه ابعاد زیست مجازی دانشآموزان متوسطه اول و دوم؛ تحلیل دسترسی، نگرش به رسانههای اجتماعی، یادگیری و تعاملات آنلاین
الموضوعات :هادی خانیکی 1 , فاطمه نوری راد 2 , مینا یمینی فیروز 3
1 - استاد، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: زیست مجازی, الگوی تعاملات آنلاین, نگرش به یادگیری در رسانههای اجتماعی, نگرش به رسانههای اجتماعی, تحلیل دسترسی به فضای آنلاین,
ملخص المقالة :
کودکان و نوجوانان 12 تا 18 ساله، به عنوان نسلی با بیشترین استفاده از اینترنت شناخته شدهاند. پژوهش حاضر با روش پیمایشی ابعاد مختلف زیست مجازی (تحلیل دسترسی آنلاین، نگرش به رسانههای اجتماعی، نگرش به یادگیری در رسانههای اجتماعی، الگوی تعاملات آنلاین) دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان (گروه سنی 12 تا 18 سال) و رابطه آنها باهم را کرده است. نمونه آماری مورد بررسی 1200 نفر است و روایی پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.86 تأیید شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین پاسخگویان در هر کدام از این شاخصها بالاتر از میانگین جامعه است. همچنین یافتهها نشان میدهد؛ دسترسی به رسانههای اجتماعی با الگوی تعاملات آنلاین و نگرش به یادگیری در فضای آنلاین در میان دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان رابطه همبستگی مثبت دارد.گرچه رابطه معنیداری بین نگرش به رسانههای اجتماعی با نگرش به یادگیری در فضای آنلاین و الگوی تعاملات آنلاین در میان دانشآموزان سه ساله اول و دوم دبیرستان مشاهده نشد، بین زیست مجازی دختران و پسران از حیث الگوی تعاملات آنلاین تفاوت معنادار مشاهده شده است
احمدی هدایت، حمید.، فرمهینی فراهانی، محسن. و ضرغامی همراه، سعید. (1398). "پساپدیدارشناسی در آموزش و یادگیری با تأکید بر مفاهیم چندگانگی و شفافیت"، مجله علوم تربیتی، دوره 26(1)، صص. 1-14.
افتاده، جواد. (1398). "رسانههای اجتماعی. مجله کتاب مهر، دوره 1، صص. 34-47.
خلیفه، قدرتاله.، فردانش، هاشم.، حاتمی، جواد. و طلایی، ابراهیم. (1398). "طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری برخط"، مجله علوم تربیتی، دوره 26(2)، صص. 109-130.
سرمدی، محمدرضا.، زارع، آزاده.، صمدی، معصومه. و فرجاللهی، مهران. (1384). "بررسی چیستی و ابعاد شبکههای یادگیری در دیدگاه ایوان ایلیچ"، مجله علوم تربیتی، دوره 27(2)، صص. 117-136.
عقیلی، سیدوحید. و قاسمزاده عراقی، مرتضی. (1394). "رسانههای اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالشها"، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 8(1)، صص. 21-36
یزدانفر، پرتو. و فرازجو، فروغ. (1399). "بازبینی مفهوم نمای بناهای شهری از دیدگاه کودکان 4-6 سال شهر و بررسی تأثیر آن به لحاظ سبکهای مختلف معماری (از کلاسیک تا معاصر)"، مجله علوم تربیتی، دوره 27(1)، 119-138
_||_Boyd, D. (2014). “It's complicated: The social lives of networked teens”, New Haven, Connecticut: Yale University Press.
Chambers, D. (2013). “Social media and personal relationships: Online intimacies and networked friendship”, New York: Springer.
Davies, C. & Eynon, R. (2013). “Teenagers and technology”, Routledge.
Dutton, W. & Blank, G. (2011). “The 2011 OxIS survey: The internet in Britain”, Oxford: Oxford Internet Institute, University of Oxford.
Eynon, R. (2009). “Harnessing technology: The learner and their context”, How young people use technologies outside formal education. Survey report. Coventry: Becta.
Eynon, R. & Malmberg, L.E. (2012). “Understanding the online information‐seeking behaviours of young people: the role of networks of support”, Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 28(6), PP. 514-529.
Facer, K., Furlong, J., Furlong, R. & Sutherland, R. (2003). “Screenplay: Children and computing in the home”, Routledge. London: Routledge Falmer.
Ito, M., Horst, H.A., Bittanti, M., Herr Stephenson, B., Lange, P.G., Pascoe, C.J. & Robinson, L. (2009). “Living and learning with new media: Summary of findings from the digital youth project. Cambridge”, Massachusetts: The MIT Press.
Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2010). “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media”, Business Horizons, Vol. 53(1), 59-68.
Khalifeh, G., Fardanesh, H., Hatami, J. & Talaee, E. (2019). “Design and validation a model for reinforcing'critical thinking skills in online learning environments”, Journal of Educational Scinces, Vol. 26(2), PP. 109-130.
Livingstone, S. (2008). “Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers' use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression”, New Media & Society, Vol. 10(3), PP. 393-411.
Livingstone, S. & Helsper, E. (2010). “Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: The role of online skills and internet self-efficacy”, New Media & Society, Vol. 12(2), PP. 309-329.
McMillan, S.J. & Morrison, M. (2006). “Coming of age with the internet: A qualitative exploration of how the internet has become an integral part of young people’s lives”, New Media & Society, Vol. 8(1), PP. 73-95.
Oftadeh, J. (2019). “Social media”, Mehr book Journal, Vol. 1, PP. 34-47.
Prensky, M. (2001). “Digital natives, digital immigrants”, On the Horizon, Vol. 9(5), PP. 1-6.
Sarmadi, M.R., Zare, A., Samadi, M. & Farajollahi, M. (2020). “Examining the Issues and dimensions of learning webs in Ivan Ilyich's View”, Journal of Educational Scinces, Vol. 27(2), PP. 119-138.
Van Dijk, J.A. (2005). “The deepening divide: Inequality in the information society”, Thousand Oaks, California: Sage Publications